text1

جمعه, 28 خرداد 1400-

حق شکایت متضرران از آلودگی هوا

سایت حقوقیدیده بان هشتم : به موجب اصل پنجاهم قانون اساسي «در جمهوري اسلامي ايران حفاظت محيط زيست، كه نسل امروز و نسل‌هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي روبه‌رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي‌شود. از اين رو فعاليت‌هاي اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن، ملازمه پيدا كند، ممنوع است.»

 در راستاي اين اصل در سال ۱۳۷۴ لايحه هواي پاك از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد و تا آنجا كه حافظه ياري مي‌كند، تاكنون تصويب نشده است.

 در ماده اول اين لايحه تصريح شده بود براي پاكسازي و حفاظت هوا از آلودگي، كليه دستگاه‌ها، موسسات و كليه اشخاص حقيقي و حقوقي موظفند، مقررات سياست‌هاي مقرر در اين قانون را رعايت كنند.

 در تبصره ۲ ماده ۲۹ لایحه پيش گفته، اعلام شده است كه «در جرايم مقرر در اين قانون علاوه بر اشخاص حقيقي و حقوقي، سازمان حفاظت محيط زيست بر حسب مورد شاكي يا مدعي خصوصي در زمينه خسارات وارده بر محيط زيست است و در تبصره اول اين ماده صاحبان و مسوولان كارخانجات و كارگاه‌هاي آلوده‌كننده علاوه بر پرداخت جزاي نقدي مسوول جبران خسارت اشخاص حقيقي و حقوقي نيز تلقي شده‌اند.»

 همچنان كه عرض كردم نمي‌دانم اين قانون بالاخره تصويب شد يا نه . اما با توجه به وضع موجود اگر تصويب نشده باشد بايد گفت وا اسفا و اگر تصويب شده باشد و اوضاع چنين باشد بايد گفت وامصيبتا!

 آنچه مسلم است اين است كه برخورد با مساله آلودگي هوا در سطح كلان و به نحوي كه موثر و جدي باشد صرفا از نظام و دولت ساخته است زيرا مثلا وقتي صحبت از لزوم پاكسازي سوخت‌ها و به ويژه بنزين مي‌كنيم تغيير فرمول اين مايعات و اصلاح آن كاري نيست كه از مصرف‌كنندگان برآيد.

 همچنين مميزي گازهاي خروجي از لوله‌هاي اگزوز خودروها صرفا از نيروي انتظامي برمي‌آيد و افراد عادي فقط مي‌توانند موتور اتومبيل خود را تنظيم كنند كه طبيعتا وقتي ميزان آلودگي بنزين از حد خاصي فراتر رود، اقدام‌هاي مصرف‌كنندگان نتيجه مطلوبي نخواهد داشت.

 همچنين وقتي مي‌گوييم كارخانه‌ها و موسسات توليدي نبايد هوا را آلوده كنند، صرفا دولت مي‌تواند در مقام اعمال حاكميت با اين‌گونه موسسات برخورد و اقدام به تعطيل يا تعليق فعاليت آنها كند. البته در قانون مذكور منابع تجاري و خانگي نيز از پخش و انتشار هر نوع مواد آلوده‌كننده هوا بيش از حد‌مجاز ممنوع شده‌اند اما باز هم تعريف حق حد‌مجاز و طبقه‌بندي و كنترل ميزان آلودگي با دولت است.

 اين گفته كه مردم بهتر است از وسايل نقليه شخصي استفاده نكنند، البته حرف بسيار زيبايي است اما وقتي مي‌توان آن را جدي گرفت كه وسايل نقليه عمومي تميز و در حد متعارف راحت با هزينه قابل قبول در اختيار همگان باشد والا دعوت به رها كردن وسايل نقليه شخصي تعارفي بيش نخواهد بود.

 اتفاقا همين روز گذشته جناب آقاي رييس‌جمهور در بيانات خود در همايش حقوق شهروندي ضمن اعلام اينكه محيط زيست سالم يكي از مصاديق حقوق شهروندي است، گفتند معضل آلودگي هوا يك معضل جهاني است. گوييم سلمنا اما آيا هيچ كشوري نتوانست اين معضل را حل كند؟

 مي‌پذيريم كه دهلي، پكن و مكزيكوسيتي و بعضي از شهرهاي اروپايي وضعي بدتر از تهران دارند اما به سير تاريخي آلودگي هوا مثلا در لس‌آنجلس نيز بايد توجه كرد كه گويا بيست سال پيش وضعي نظير ما داشتند و اينك مشكل‌شان حل شده است.

 آنچه مسلم است افرادي كه از اين آلودگي متضرر مي‌شوند حق طرح دعوي دارند و اين دعوي بايد عليه دولت مطرح شود. اگر دولت آلودگي را منتسب به افراد يا اشخاص ديگري بداند، حسب مورد مي‌تواند آنها را به دعوي جلب كند.

البته اين سوال نيز مطرح خواهد بود كه با توجه به اينكه دولت ابزارهاي اعمال حاكميت را در دست دارد چرا مانع آلوده‌سازي محيط و هوا به وسيله افراد و اشخاص ديگر نشده است و نمي‌شود؟ والله اعلم؟!

بهمن کشاورز

روزنامه اعتماد 

منتشر شده در پنج شنبه, 30 آذر 1396 18:51

 

 apple1  android1  tel11  insta1

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 24,429
یورو 28,674
پوند 34,555
یوان چین 3,820
دینار عراق 204
دینار کویت 82,460
درهم 6,655
لیر 2,830
سکه بهار آزادی 10,602,000
سکه امامی 10,803,000
نیم سکه 5,850,000
ربع سکه 3,750,000
سکه 1 گرمی 2,300,000
طلای 24 عیار 1,420,600
طلای 18 عیار 1,065,400
طلا مثقالی 4,622,000
طلا اونس 179
بیت کوین 974,555,869
اتریوم 55,663,187
مابقی ارزها
دلار کانادا 19,975
دلار استرالیا 18,770
دلار نیوزلند 17,730
دلار سنگاپور 18,390
دلار هنگ کنگ 6,060
ریال عربستان 7,318
ریال قطر 6,860
ریال عمان 63,980
فرانک سوییس 27,210
کرون سوئد 2,960
کرون دانمارک 4,340
کرون نروژ 2,910
دینار بحرین 65,380
لیر سوریه 67
روپیه هند 370
روپیه پاکستان 178
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 50
لاری گرجستان 7,760
رینگیت مالزی 3,250
بات تایلند 810
افغانی 338

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت توسط نونگار پردازش