یکشنبه, 13 آبان 1403-
زبان و ادبیات فارسی و عربی به مواد آزمون وکالت اضافه شود
- توضیحات
دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری گفت: ضروری است که درس زبان و ادبیات عربی در کنار درس زبان و ادبیات فارسی به مواد آزمون وکالت اضافه شوند.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، سیدمهدی حجتی در گفتوگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: از نظر کلی کیفیت علمی و سطح معلومات فارغالتحصیلان حقوق در طول سالهای اخیر بهشدت افت کرده و دانشکدههای حقوق بیکیفیت در سراسر کشور، بی توجه به کیفیت دورههای آموزشی، صرفاً مدرک دانشگاهی صادر می کنند، در حالی که افراد به اصطلاح فارغالتحصیل از این دانشگاهها از استانداردهای علمی لازم برای اشتغال به مشاغلی مانند قضاوت و وکالت برخوردار نیستند.
این وکیل دادگستری با اشاره به دستور نشست آتی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) برای افزودن ماده درسی زبان و ادبیات فارسی به آزمون متقاضیان کارآموزی وکالت، گفت: تصویب چنین پیشنهادی می تواند گامی رو به جلو برای افزایش سطح کیفی وکلای آینده دادگستری باشد.
وی با بیان اینکه شاید در حدود قریب به دو دههای که از برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت می گذرد و به خصوص در دهه اول، نیازی به سنجش میزان آگاهی و اطلاع متقاضیان بر زبان و ادبیات فارسی نبود، ادامه داد: در گذشته کسانی در آزمونهای ورودی دانشکده های حقوق موفق به پذیرش می شدند که در دروسی مانند زبان و ادبیات فارسی قابلیت خود را نشان داده و با کسب درصد بالایی از نمره این درس و دروس دیگری مانند زبان عربی، موفق به قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها در رشته حقوق می شدند؛ در حالی که در طول بیش از یک دهه اخیر و با افزایش بی ضابطه و قارچ گونه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، اصولاً دیگر تحصیل در رشته حقوق حتی نیازی به شرکت در کنکور ورودی دانشگاه نداشته و هر کس در هر جای ایران که اراده کند می تواند در نزدیکترین دانشگاه به محل سکونتش مبادرت به ثبت نام در رشته حقوق کند.
حجتی خاطرشنان کرد: اگر کیفیت آموزش و نحوه پرورش دانشجویان حقوق منطبق با حداقل استانداردهای شناخته شده باشد، کسی مخالف با تکثر دانشجو در رشته حقوق نیست.
وی افزود: مشکل اساسی آنجاست که برای این تعداد دانشجوی حقوق در کشور، استاد و امکانات لازم برای آموزش کیفی حتی در سطح متوسط وجود ندارد و متأسفانه توسعه کمی دانشگاه ها از توسعه کیفی آن سبقت گرفته و این امر به آفتی برای نظام آموزش عالی کشور تبدیل شده است؛ به همین دلیل نیز امروز با فارغ التحصیلانی در رشته حقوق مواجه هستیم که حتی در بیان الفاظ و تحریر عبارت حقوقی با مشکل مواجه بوده و از نظر ادبی و دستوری، توانایی نگارش یک نامه اداری معمولی را ندارند چه رسد به تحریر یک دادخواست یا لایحه دفاعی.
وی با اشاره به اینکه حقوق ایران برگرفته از شرع انور و فقه امامیه است و بسیاری از الفاظ و عبارت حقوقی و الفاظی که قانونگذار در وضع قانون مورد استفاده قرار داده، ریشه در زبان عربی دارد، ادامه داد: ضروری است یک وکیل دادگستری بر زبان عربی نیز احاطه لازم را داشته باشد تا بتواند با ریشه یابی و صرف صحیح افعال مربوطه به معانی الفاظ و عبارت قانونی و حقوقی دست پیدا کند و در صورتی که کسی آشنایی لازم را با زبان عربی نداشته باشد، قادر به درک معانی واژگان تعداد زیادی از الفاظ قانونی و عبارات و اصطلاحات حقوقی نخواهد بود؛ بنابراین ضروری است که درس زبان و ادبیات عربی نیز در کنار درس زبان و ادبیات فارسی به مواد آزمون اضافه شود.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه واقعیت آن است که زمان آن رسیده در مواد امتحانی و شیوه برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت تجدیدنظر شده و آزمون به کیفیتی برگزار شود که افرادی با سطح اطلاعات بیشتر و کیفیتی قابل قبول تر، ملبس به لباس وکالت شوند، گفت: آنچه که امروز در آزمون ورودی کارآموزی وکالت از داوطلبان پرسیده می شود، چیزی در حدود قوانین لازم الاجرا و آرای وحدت رویه است که پاسخگویی به آنها نیاز به تخصص خاصی جز حفظ متون قانونی ندارد؛ در حالیکه یک متقاضی شغل وکالت، باید حقوقدان باشد نه صرفاً تکنسین شناخت قانون و متبحر در امر تستزنی.
حجتی در پایان گفت: تغییر شیوه برگزاری آزمون وکالت از ضروریاتی است که کانونهای وکلا و اتحادیه نباید بدان بی توجه باشند.