text1

چهارشنبه, 08 بهمن 1399-

مسئولیت رانندگان مقصر نافی مسئولیت شرکت‌های مسافربری نیست

سایت حقوقی
 دیده بان هشتمحادثه تصادف در اتوبان تهران –کرج نخستین خبری نبود که در رسانه‌ها در معرض توجه قرار گرفت و خبرهایی مانند کشته شدن 19 تن از جمله 13 سرباز پادگان آموزشی 05 کرمان در جاده سیرجان – نی‌ریز استان فارس، تصادف مرگبار دو اتوبوس اسکانیا در جاده تهران ـ قم و خبرهای ناگواری از این دست، به قدری بازتاب و واکنش به همراه داشت که نه تنها صفحه حوادث جراید، بلکه صفحات حقوقی و قضایی و سیاسی را هم به خود درگیر کرد. عمده سوال مشترک بین غالب رسانه‌ها نیز به اینکه مسئولیت این حوادث با کیست و چه کسی باید مجازات شود، اشاره دارد. 
حال علاوه بر اینکه دادستان تهران آماری از باز بودن 42 هزار فقره پرونده ناشی از تصادفات منجر به جرح ارایه می‌دهد و طی هشداری به اتحادیه‌های اتوبوسرانی پیرامون ضمان و مسئولیت مدنی آنها در قبال خسارات ناشی از حوادث رانندگی، می‌گوید: چنان‌چه شرکت‌های مسافربری راننده بیمار، فاقد مهارت، مسن و یا خودروی معیوب به کار گیرند، باید در قبال میزان تقصیرات و خسارات وارده پاسخگو باشند؛ یک حقوقدان نیز به جزئیات حقوقی و قانونی علامت سوال اصلی مبنی بر اینکه مسئولیت متصدی حمل و نقل در حمل مسافر چیست؟ می‌گوید: اساساٌ مسئولیت ناشی از تقصیر بر عهده مقصر است. 
اگر متصدی حمل و نقل در استخدام راننده دقت لازم را بکار نبرده باشد و راننده غیرماهری را بکار گمارده باشد یا اتوبوس غیر ایمن یا دارای نقص فنی در اختیار راننده قرار داده باشد با توجه به نقشی که موارد مزبور در بروز تصادف دارند درصدی از تقصیر را می‌توان متوجه متصدی حمل و نقل دانست.
 
 مسئولیت راننده، مالک و متصدی
منصور رحمدل در گفت‌وگو با «حمایت» در خصوص مسئولیت راننده، مالک و متصدی می‌افزاید: در تصادفات رانندگی اساسا مسئولیت متوجه راننده مقصر است. راننده مقصر کسی است که در انجام دادن یا انجام ندادن عملی به اندازه کافی فکر نکرده باشد. به گفته این حقوقدان، به طور کلی مسئولیت متصدی حمل و نقل نافی مسئولیت راننده مقصر نخواهد بود.
وی خاطرنشان می‌کند:‌ اگر وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی است و راننده با وجود اطلاع از عیب مزبور وسیله را بکار انداخته باشد و متصدی هم وی را از استفاده از اتوبوس منع کرده باشد و با این وجود راننده وسیله را بکار انداخته انداخته باشد اساسا کل مسئولیت متوجه راننده خواهد بود. رحمدل تاکید می‌کند: در معنای تقصیر، مالک حکم متصدی را دارد.
این حقوقدان در پاسخ به این سوال که بار اصلی مسئولیت با کیست؟ می‌گوید: بار اصلی مسئولیت با راننده است اما در صورتی که طی قراردادی که بین راننده و متصدی وجود دارد که در آن بیمه ماشین یا مسافران بر عهده متصدی یا مالک گذاشته شده و با این کیفیت از بیمه امتناع کرده باشندة در نهایت مسئولیت پرداخت با متصدی خواهد بود. 
وی یادآور می‌شود: البته باید توجه داشت که دادگاه اساساٌ راننده را به پرداخت دیه محکوم می‌کند و به قرارداد خصوصی بین راننده و متصدی توجه نمی‌کند ولی راننده می‌تواند الزام متصدی به پرداخت خسارت را از دادگاه حقوقی بخواهد.
 
  وظایف متصدی اتوبوسرانی
رحمدل همچنین در ادامه اظهارات خود، به وظایف متصدی اشاره می‌کند و می‌افزاید: متصدی حاضر در اتوبوسرانی، باید علاوه بر اینکه راننده ماهر و دارای گواهینامه را استخدام کند، موظف است اتوبوس را بیمه کند و همچنین اتوبوس فاقد عیب و نقص فنی را در اختیار راننده قرار دهد.
این حقوقدان در ادامه یادآور می‌شود که مواردی هم در قانون تعریف شده که می‌تواند شرط بر عدم مسئولیت افراد به شمار رود که شامل مسئولیت کیفری و مسئولیت مدنی است. 
وی در خصوص مسئولیت کیفری ناشی از تصادف خاطرنشان می‌کند: در مورد این نوع مسئولیت نمی‌توان شرط عدم مسئولیت کرد و اساسا دادگاه به چنین شرطی ترتیب اثر نمی‌دهد چون مقررات حقوق کیفری جنبه امری دارند و نمی‌توان خلاف قوانین آمره توافق کرد.
رحمدل همچنین در خصوص مسئولیت مدنی ناشی از تصادفات اظهار می‌کند: مسئولیت مدنی ناشی از تصادف به دو بخش مسئولیت ناشی از دیه و مسئولیت مربوط به جبران خسارت وارده به وسیله نقلیه قابل تقسیم است.
این حقوقدان می‌گوید:‌ مسئولیت ناشی از دیه را هم نمی‌توان ساقط کرد و دادگاه به شرط عدم مسئولیت توجه نمی‌کند اما می‌توانند توافق کنند که مسئولیت پرداخت دیه در پایان با متصدی باشد که نتیجه آن سقوط مسئولیت راننده است. به گفته رحمدل، در مورد خسارات وارد بر وسیله نقلیه می‌توان شرط عدم مسئولیت کرد.
ناگفته نماند که دادستان تهران هم در جلسه اخیر خود، پیرامون مسئولیت این تصادفات، اظهار کرده است که قابل توجیه نیست اتوبوسی با سقف 5 میلیون تومان بیمه خسارت، 30 نفر مسافر را جابجا کند.
روزنامه حمایت
منتشر شده در چهارشنبه, 03 شهریور 1395 09:24

 

 apple1  android1  tel11  insta1

گیف دیده بان هشتم

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 22,918
یورو 27,851
پوند 32,488
یوان چین 3,650
دینار عراق 200
دینار کویت 78,490
درهم 6,470
لیر 3,190
سکه بهار آزادی 10,200,900
سکه امامی 10,391,000
نیم سکه 5,700,000
ربع سکه 3,800,000
سکه 1 گرمی 2,280,000
طلای 24 عیار 1,395,300
طلای 18 عیار 1,046,500
طلا مثقالی 4,533,000
طلا اونس 185
بیت کوین 731,519,413
اتریوم 30,480,940
مابقی ارزها
دلار کانادا 18,595
دلار استرالیا 18,420
دلار نیوزلند 17,560
دلار سنگاپور 17,840
دلار هنگ کنگ 5,940
ریال عربستان 7,045
ریال قطر 6,580
ریال عمان 61,440
فرانک سوییس 26,910
کرون سوئد 2,930
کرون دانمارک 4,240
کرون نروژ 2,800
دینار بحرین 62,350
لیر سوریه 53
روپیه هند 330
روپیه پاکستان 158
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 59
لاری گرجستان 7,240
رینگیت مالزی 3,120
بات تایلند 810
افغانی 298

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت توسط نونگار پردازش