پنج شنبه, 12 مهر 1403-
الکترونیکی شدن تمامی مراحل ثبت در راستای اقتصاد مقاومتی
- توضیحات
دیده بان هشتم : محوری گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی، الکترونیکی شدن تمامی مراحل ثبت را در دستور کار قرار دادهایم و با اینروش در حذف کاغذ از چرخه اداری گام مهمی برداشتهایم.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از روزنامه حمایت، سعید محوری با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری، مهمترین اولویتهای اصلی این اداره کل در سال جاری را، حذف کاغذ در بسیاری از فرآیندهای خدمات ثبتی و مکانیزه شدن ثبت دانست و گفت: صدور اجراییه و تسریع در وصول مطالبات معوقه بانکها، ادامه اسکن نقشههای ثبتی قدیمی برای افزودن به بانک جامع املاک، افزودن محدوده بستر رودخانهها و حریم آنها و الحاق به نقشه کاداستر، تکمیل فرآیند صدور اسناد مالکیت اراضی ملی و بروز رسانی سایر نقشهها از دیگر برنامههای اجرایی در سال 95 است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اداره ثبت اسناد و املاک از جمله دستگاههایی است که طیف وسیعی از خدمترسانی را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: برای اصلاح فرآیندها و خدمترسانی به مردم اقدامات وسیعی در این سازمان صورت گرفته و تحولات مهمی در بخشهای مختلف در حال انجام است.
محوری بابیان اینکه یکی از اقدامات مذکور، تحول در شیوههای ثبت اسناد رسمی است، گفت: در گذشته بر اساس شیوههای سنتی با استفاده از کاغذ، اوراق بهادار و دفاتر سنتی به شکل غیرمتمرکز ثبت اسناد در هر دفترخانه انجام میشد و امکان نظارت و کنترل سیستمی بر عملکرد آنها فراهم نبود.
وی افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد درزمینه الکترونیکی شدن از دیگر ادارات پیشتاز هستند و خدمات قابل توجهی در این زمینه به مردم ارایه میکند.
اجرای طرح امضای الکترونیک
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گفت: اجرای طرح امضاء الکترونیکی یکی از تکالیف اصلی برنامه توسعه کشور است، که باعث سرعت و شفافیت کار میشود.
وی خاطرنشان کرد: حذف کاغذ در اجرای فرآیندهای ثبتی از دیگر آثار اجرای این طرح است و با اجرای این طرح تمامی استعلامات و پاسخ به استعلامات بین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی با امضا الکترونیکی خواهد بود.
محوری افزود: یکی از مسایل مهم در تنظیم اسناد، هویت دقیق اشخاص است که با امضای الکترونیک این محقق میشود و طرح امضای الکترونیک که یک اقدام مهم و ارزنده است در سال 95 باسرعت و شتاب بیشتر نیز ادامه خواهد یافت.
این مقام مسئول تصریح کرد: وقتی انجام یک فرآیند بین دو سازمان (ثبت اسناد و وزارت صنعت، معدن و تجارت) مطرح میشود، موضوع امضای الکترونیک و اینکه اصالت محتوا و تمامیت آن تضمین شده باشد، نمود بیشتری پیدا میکند که در این حوزه هم، ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی در راهاندازی آن پیشتاز بودهاند.
وی خاطرنشان کرد: به کارگیری و عملیاتی شدن صدور و توسعه گواهی امضاء از جمله اهداف اصلی ثبت اسناد و املاک است.
محوری درباره تکمیل طرح کاداستر، افزود: تکمیل کاداستر نیز مطابق برنامه سازمانی از اولویتهای جدی در استان است که در حوزه اراضی ملی، حریم و بستر رودخانهها که باید تمام اطلاعات ارسالی از مراجع در سامانه منعکس شود.
صدور اسناد تک برگی در ادارات ثبت اسناد
وی گفت: در حال حاضر تمامی سندهای صادره در ادارات ثبت اسناد و املاک به صورت کاداستری(تک برگی) است؛ البته دربخش محدودی از تقاضاها به دلیل مشاعی بودن سند، تبدیل سند دفترچهای به کاداستری به دلیل عدم وجود حدود پلاک و وسعت ملک با دشواریهای زیادی همراه است.
این مقام مسئول تصریح کرد: صدور سند تک برگی مستلزم ورود حدود اربعه در سیستم است و چون تنها یک نفر از چندین نفر مالک متقاضی صدور سند است، همین موضوع مشکلساز میشود، به هر صورت باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم تا سندهای دفترچهای تبدیل به سندهای کاداستری شوند.
محوری بیان کرد: بهرغم اینکه در سندهای دفترچهای هیچ نقشهای از ملک درج نمیشد در سندهای تک برگی به دلیل وجود دو نقشه با مختصات جغرافیایی محل وقوع، تشخیص موقعیت ملکبه راحتی قابل شناسایی است و صدور این سند ماحصل اطلاعات دو بانک جامع املاک و کاداستر است که اطلاعات توصیفی، حقوقی مالکانه افراد در بانک جامع املاک و نقشه UTM آن در بانک جامع کاداستر وجود دارد که نسخه پشتیبان این دو بانک در سرورهای دیگر واقع درنقاط دیگری خارج ازاستان ذخیره میشود که این باعث افزایش امنیت اطلاعات در مواقع بروز حوادث است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اسناد کاداستر بهصورت مکانیزه و سیستمی است که ضریب امنیتی بالایی برای پیشگیری از جعل دارند، حال آنکه اسناد دفترچهایی قدیمی، سنتی و دستی صادر میشدند و از ضریب امنیتی بسیار پایینتری برخوردار بودند.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بیان کرد: طرح تعویض سند مالکیت جلدی به کاداستری بر همه مناطق ثبتی با توجه و برنامهریزی صورت گرفته در سال 95 بطور جدی پیگیری میشود.
30درصد رشد در دریافت مطالبات بانکی
محوری یکی دیگر از وظایف ثبت اسناد و املاک را وصول مطالبات معوق بانکها دانست و اظهار کرد: در سال گذشته ادارات اجرای ما توانستند 506 میلیارد ریال از مطالبات معوق بانکها را وصول کند که این میزان نسبت به سال قبل از آن 30 درصد رشد داشته است.
این مقام مسئول تأکید کرد: ما در حال حاضر هم اعلام آمادگی کردهایم که بانکها هر جایی که مطابق قوانین و مقررات تسهیلاتی را به اشخاص دادهاند و تضمین لازم را اخذ کردهاند میتوانند با ساز و کار قانونی و بدون مراجعه به دادگاه از طریق ادارات اجرای ثبت اسناد و املاک استان مطالبات معوق خود را وصول کنند و در صورتی که بهدلخواه مطالبات را پرداخت نکرد اموال وی به مزایده گذاشته میشود.