text1

سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403-

اقدامات ضابطان در انجام تحقیقات مطابق قواعد حقوقی و قانونی باشد

دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری با بیان این مهم که حقوق متهم دارای بالاترین اهمیت در دادرسی عادلانه و نظام حاکمیت قانون است تاکید کرد که ضابطان دادگستری در ایفای مسئولیت خود مکلف به رعایت دقیق آن هستند و هر نوع تخطی از آن قطعاً موجب پیگرد خواهد بود.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، حسن کیا در باب تعریف و تبیین جایگاه ظابط قضایی در قانون گفت: مستند به ماده ٢٨ قانون جدید آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی به موجب قانون اقدام می‌کنند.
این وکیل دادگستری با بیان این مهم که طبق قانون دو نوع ضابط قضایی داریم، تشریح کرد: ضابطان قضایی عام که شامل فرماندهان، افسران و درجه داران نیروی انتظامی هستند و شق دوم ضابطان قضایی خاص هستند که به موجب قوانین خاص و در حیطه مشخصی ضابط قضایی محسوب می شوند؛ بنابراین ضابطان عام در تمام امور و مکان‌ها ضابط هستند مگر موارد استثنا و ضابطان خاص در هیچ امری ضابط نیستند مگر موارد مصرحه قانونی و خارج از آن اختیاری ندارند. به عنوان نمونه مسئولین زندان ها فقط نسبت به امور مربوط به زندانیان فعالیت دارند.
وی ادامه دارد: در خصوص موارد فوق الذکر نکاتی محل توجه و تامل است؛ نکته اول اینکه ضابطان اعم از عام و خاص باید آموزش لازم در خصوص وظایف مربوط به ضابط بودن را دیده باشند و کارت مخصوص ضابطان دادگستری را دارا باشند. نکته دوم اینکه کارکنان یا سربازان وظیفه ضابط قضایی محسوب نمی شوند، ولی اموری را تحت نظارت ضابطان بر عهده می گیرند که البته مسئولیت اعمال آنها با ضابطان است. نکته سوم اینست که ریاست و نظارت بر ضابطان دادگستری با دادستان است. نکته چهارم اینکه ارجاع امر مربوط به ضابطان به اشخاصی که ضابط نیستند توسط قضات تخلف انتظامی محسوب می‌شود.
کیا درباره وظایف ضابطان دادگستری در قبال متهمین تصریح کرد: طبق قانون اگر شخصی تحت نظر قرار گرفت ضابطان مکلفند حقوق وی را طبق قانون محترم بشمارند، مثلاً اینکه امکان تماس متهم تحت نظر با خانواده یا دوستانش را در راستای اطلاع از وضعیت شخص فراهم کرده و مساعدت کنند. ضابطان مکلفند مستند به ماده ٥٢ قانون آیین دادرسی کیفری حقوق متهم را به وی تفهیم کنند و منظور از تفهیم بیان این حقوق به زبان ساده و قابل فهم برای متهم است. همینطور در مواردی که بخشی از تحقیقات به ضابطین سپرده شده است اجبار یا اکراه متهم، استفاده از کلمات موهن، طرح سوالات تلقینی یا اغفال کننده و سوالات خارج از موضوع اتهام ممنوع است و تمام اقدامات ضابطان در انجام تحقیقات باید مطابق ترتیبات و قواعد حقوقی و قانونی باشد.
این وکیل دادگستری افزود: ضمن اینکه ضابطان حق اخذ تامین کیفری از متهم را ندارند و تمام اقدامات خود را باید به اطلاع دادستان رسانده و تحت تعلیمات وی باشند. ضابطان به هنگام ورود به منازل، اماکن بسته و تعطیل، ضمن ارائه اوراق هویت ضابط بودن خود، اصل دستور قضایی را به متصرف محل نشان دهند. تخلف از هر یک از وظایف مربوط به ضابطان مندرج در فصل دوم قانون آیین دادرسی کیفری که به طور خلاصه به اهم آنها اشاره شد موجب محکومیت به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی خواهد بود.
کیا در پایان تاکید کرد: باید توجه داشت که حقوق متهم دارای بالاترین اهمیت در دادرسی عادلانه و نظام حاکمیت قانون است و ضابطان دادگستری در ایفای مسئولیت خود مکلف به رعایت دقیق آن هستند و هر نوع تخطی از آن قطعاً موجب پیگرد خواهد بود. امید است با تعالیم و آموزش‌های ویژه و گسترده، ضابطان دادگستری بتوانند وظیفه خطیر خود در مدد به دستگاه قضایی را به نحو احسن انجام داده و کاستی های موجود مرتفع شود.
ایسنا
منتشر شده در یکشنبه, 02 مهر 1396 14:40
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش