text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

تحلیلی بر قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص محکومیت شهرک سازی در فلسطین اشغالی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : در این قطعنامه به صراحت گفته شده است شهرک سازی های اسرائیل در سرزمین های فلسطینی و از جمله قدس شرقی که از سال 1967 به اشغال اسرائیل در آمده هیچ ارزش و اعتبار قانونی ندارد و نقض آشکار قوانین بین المللی و مانعی بزرگی در مقابل راه حل دو دولت محسوب می شود.
 
در ادامه قطعنامه 2334 شورای امنیت، از رژیم صهیونیستی خواسته شده است که بی درنگ و به طور کامل همه پروژه های شهرک-سازی را از جمله در قدس شرقی متوقف کند و به تعهدات خود در این رابطه احترام بگذرد.
 
در یکی از بندهای این قطعنامه می خوانیم که توقف کامل شهرک-سازی های اسرائیل، تنها راه حل تشکیل دو دولت است و از همه اعضای این سازمان خواسته شده است تا در ارتباط با این مسئله بین آن چه که حد و مرزهای اسرائیل شناخته شده با مناطقی که از سال 67 تا کنون به اشغال این رژیم در آمده تمایز قائل شوند و این مناطق را به عنوان سرزمین های اسرائیلی نشناسند.
 
در بخش دیگری از این قطعنامه، بر عزم قاطع اعضا در نظارت بر اجرای کامل و استفاده از راه ها و ابزارهای عملی برای تضمین آن تاکید شده و از دبیر کل سازمان ملل خواسته شده است تا هر سه ماه گزارشی از تحولات مربوط به اجرای آن را به اعضا شورا ارائه دهد.
 
این قطعنامه با استفاده از لفظ «قدرت اشغالگر» برای رژیم صهیونیستی تعهد این رژیم برای «پایبندی موشکافانه» به مسئولیت‌ها و تعهداتش به موجب کنوانسیون چهارم ژنو را یادآور شده است.
 
قطعنامه مذکور «تمامی اقداماتی که با  نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مرتبط، به قصد تغییر ماهیت، وضعیت و ترکیب جمعیت سرزمین فلسطین و اورشلیم شرقی (قدس) انجام می‌شوند، از جمله اقداماتی نظیر ساخت و ساز و توسعه شهرک‌ها، انتقال شهرک‌نشین‌های اسرائیلی، غصب زمین، تخریب منازل و جابجایی شهروندان فلسطینی» را محکوم می‌کند. قطعنامه یاد شده همچنین آن چه «اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان، اعم از اقدامات تروریستی و اقدامات تحریک‌آمیز، تحریک به خشونت و تخریب» خوانده شده را نیز محکوم می‌کند.
 
مصوبه شورای امنیت به علاوه از ادامه شهرک‌سازی‌ها که «به نحو خطرناکی» راهکار دو دولتی را تهدید می‌کند ابراز نگرانی کرده است. افزون بر این، قطعنامه اخیر از تمامی کشور‌ها می‌خواهد با در نظر گرفتن پاراگراف ۱ این قطعنامه در تعاملات خود بین اراضی مربوط به اسرائیل و اراضی اشغال‌شده از سال ۱۹۶۷ تمایز قائل شوند.
 
صدور این قطعنامه در زمانی است که پارلمان(کنیست) رژیم صهیونیستی، نه تنها از فرایند شهرک سازی حمایت کرده بلکه غصب زمین های فلسطینیان در کرانه باختری را قانونمند ساخت و حق اعتراض را از آنان سلب کرد.
خبرگزاری قدس
منتشر شده در چهارشنبه, 08 دی 1395 13:20
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش