text1

شنبه, 08 ارديبهشت 1403-

ضرورت جامع بینی در برقراری عدالت

 

سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از روابط عمومی دادگستری استان اصفهان، امیری اصفهانی در اولین همایش بررسی تعامل دادگستری های سراسر کشور بر ضرورت توجه به تمامی ابعاد برقراری عدالت تاکید کرد و گفت: ایجاد قسط و عدل به عنوان شاکله اصلی نظام صرفاً محدود به عدالت قضایی نبوده و باید به تمامی مصادیق آن به درستی پرداخته شود. 

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه  دراین همایش که با همت و همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و اطاق بازرگانی ایران و با حضور تنی چند از مسؤولان عالی قوه قضاییه و معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری های سراسر کشور و مسؤولان اطاق بارزگانی و داوری ایران در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی که با تدبیر بنیانگذار فقید آن، حضرت امام خمینی(ره) و درایت بزرگانی همچون آیت اله شهید بهشتی(ره)، به صورت گسترده و ویژه تدوین شده، با رویکردهای جامعی ترسیم گردیده است.

وی افزود: تمامی موارد این قانون متضمن پیام های خاصی است که هر بخش مکمل و راهگشای بخش دیگری است.

امیری اصفهانی به موضوع احیای حقوق عمومی و گسترش عدالت به عنوان یکی از موضوعات مهم در کلان نظام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ایجاد قسط و عدل به عنوان شاکله اصلی نظام صرفاً محدود به عدالت قضایی نبوده و باید به تمامی مصادیق آن به درستی پرداخته شود.

وی افزود: در اصل 156 قانون اساسی، قوه قضاییه مسؤول تحقق عدالت و پشتیبان آن تعیین و معرفی شده و در این رابطه 5 وظیفه اصلی در جهت تحقق آن برای این قوه تعریف شده است که از این 5 وظیفه، 2 مورد آن قضایی است که همان رفع اختلاف و قلع ریشه نزاع و رسیدگی به دادخواهی و کشف جرم و اعمال مجازات است و در دو بند دیگر غیرقضایی که ریشه در آزادی های مشروع و احیای حقوق عمومی و پیشگیری از وقوع جرم داشته و یک بند نیز نظارت بر حسن اجرای قانون است.

این مقام عالی قوه قضاییه نتیجه مأوریت قوه قضاییه را در خصوص عدالت اینگونه تشریح کرد: قوه قضاییه بر این اساس تنها موظف به اجرای عدالت قضایی نبوده و می بایست به سایر ابعاد یاد شده در این قانون نیز که شمول بسیاری دارد، بپردازد تا این وظایف مهم و اساسی را به درستی و آنگونه که هدف و نظر قانون گذار و نظام است عملی نموده باشد چرا که عدم توجه به سایر رویکردهای غیرقضایی این مهم، خسارات سنگینی را به همراه خواهد داشت. از این رو توجه و تمرکز به ایفای وظایف غیرقضایی عدالت نیاز به اصلاح رویکرد شرح وظایف است.

امیری اصفهانی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بالای امنیت اجتماعی اشاره و تصریح کرد: امنیت اجتماعی از هوایی که تنفس می کنیم و نان شب واجب تر بوده و خوشبختانه این امنیت در کشور در مقایسه با سایر کشورها کم نظیر بوده و ضرورت دارد از این مزیت بزرگ در تمام زمینه ها از جمله صنعت گردشگری و توریسم و اقتصاد به خوبی بهره برداری شود.

وی همچنین توجه ویژه به امر تولید را به عنوان یکی دیگر از ارکان اساسی و غیرقابل گذشت در توسعه و پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: عدم توجه به امر تولید باعث به مخاطره افتادن استقلال و تمامیت ارضی کشور خواهد بود.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه  افزود: اساساً پیشرفت و توسعه و تولید در بستر فساد شکل نمی گیرد و به دلیل اهمیت آن در فرایند تولید هر عاملی که فسادآور باشد قوه قضاییه موظف به برخورد و مقابله قانونی با آن خواهد بود.

وی به بهره مندی از ظرفیت های بالای مردمی در بخش اقتصاد و تولید اشاره و بیان داشت: راهبرد قطعی خروج از تمامی مشکلات حال حاضر در راستای اقتصاد مقاومتی، توجه به ظرفیت های ارزشمند و بالای مردمی و کاهش نقش بخش حاکمیتی و مباشرتی دولت و احاله امور به مردم و سازمان های مردم نهاد است.

دکتر امیری ظرفیت های اطاق بازرگانی را از جمله مصادیق مهم رسیدن به این هدف و کسب توفیقات در عرصه اقتصاد دانست و گفت: انتظار ما از این اطاق به عنوان مسؤول گسترش عدالت در زمینه های اقتصادی و برون رفت از بسیاری از مشکلات انتظار بحقی است.

قائم مقام معاون قوه قضاییه از اعلام آمادگی کامل این قوه در همراهی و تعامل در رسیدن به این اهداف عالی خبر داد و گفت: هر عاملی که باعث تأخیر در امر تولید و با شکل مناسب آن باشد، برخورد لازم و اعمال راهکار صحیح دستگاه قضایی را به همراه خواهد داشت.

دکتر امیری اصفهانی از نهادهای داوری به عنوان تشکل های غیرقضایی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: با اشراف و دارا بودن ظرفیت های کارشناسی خوب این نهادها در جهت حل اختلافات، نتیجه مطلب حاصل شده و اقدامات این نهادها نقش مؤثری در کاهش بار قوه قضاییه و حجم پرونده ها خواهد داشت.

امیری در پایان از اقدامات خوب دادگستری استان اصفهان در تعامل و همکاری سازنده با اطاق بارزگانی در جهت پیشگیری از وقوع جرم که برکات ارزنده ای برای این استان و در سطح کشور را به همراه داشته و همچنین دست اندرکاران برگزاری همایش تقدیر نمود.

منتشر شده در پنج شنبه, 09 ارديبهشت 1395 16:28
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش