text1

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403-

نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش اطاله دادرسی

 
سایت حقوقی
 دیده بان هشتم : شورای حل اختلاف در راستای افزایش صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، راه‌اندازی شده است؛ این شوراها تحت نظارت قوه‌قضاییه تشکیل می‌شود، هر شورا دارای رییس، دونفر عضو اصلی و یک‌نفر عضو علی‏‌البدل است. تشکیل شوراهای حل اختلاف، گامی اساسی برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری، تسریع در رسیدگی و استفاده از ظرفیت فرهنگ صلح‌و‌سازش در پرونده‌ها بود.
 کاهش حبس دستاورد شوراهای حل اختلاف
درباره اهمیت تاسیس مراکز شوراهای حل اختلاف، رییس دادگستری شهرستان چرداول که از توابع استان ایلام است در این باره می‌گوید که با راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف در این شهرستان شاهد کاهش ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی و حبس دستاورد مهم تشکیل شورای حل اختلاف است‌.
سید علی نوربخش بیان می‌کند: مهم‌ترین مزایای این نهاد کاهش مراجعه مردم به دادگستری‌ها، صلح و سازش محلی و رفع اختلاف‌ها، جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها و تکریم ارباب رجوع است. وی تصریح می‌کند: شوراهای حل اختلاف به عنوان نهاد مردمی با الگو‌گیری از آموزه‌های دینی نماد و ترویج‌دهنده فرهنگ صلح و‌سازش در جامعه هستند.
وی بیان می‌کند: در سیر رسیدگی به پرونده‌های قضایی دو مرحله صلح و قضاوت وجود دارد و با تشکیل این نهاد مردمی نقش و جایگاه صلح و سازش که در قرآن و آموزه‌های دینی بر آن تاکید فراوانی شده است بیشتر نمایان می‌شود.
وی خاطر نشان می‌کند: 17 شعبه شورای حل اختلاف با تعداد 57نفر عضو اصلی و دبیر‌خانه و همچنین 34 عضو علی البدل در مجمع شوراهای حل اختلاف شهرستان چرداول فعالیت دارند.
نوربخش همچنین آموزش اعضای شورای حل اختلاف را موجب پیشرفت در مسیر تحقق برنامه‌ها و اهداف دستگاه‌قضایی می‌شود.
رییس دادگستری شهرستان چرداول اظهار می‌کند: شوراهای حل اختلاف باید نظم و دقت در عمل را سرلوحه کارهای خود قراردهند و با بالا بردن سطح علمی و آموزشی خود و آشنایی با قوانین قضایی رسیدگی به پرونده‌های قضایی را در کمترین زمان و با رعایت حق و عدالت به سرانجام برسانند.
نوربخش تاکید می‌کند که البته نقش معتمدان و بزرگان را در صلح و سازش نباید نادیده گرفت و با استفاده از ظرفیت آنان می‌توان تعداد زیادی از پرونده‌ها را مختومه کرد.
 کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری
این در حالی است که رییس کل دادگستری مازندران معتقد است که شوراهای حل اختلاف با رسیدگی به پرونده‌ها موجب شده‌اند تا در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری نقش موثری ایفا کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی تقوی فرد هماهنگی بین شوراهای حل اختلاف و دادگستری استان مازندران را تحسین می‌کند و می‌افزاید: شوراهای حل اختلاف با رسیدگی به پرونده‌ها، در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری موثر هستند که با کاهش پرونده ورودی به دادسرا و دادگستری، می‌توان به پرونده‌های مانده سال‌های قبل رسیدگی کرد و آمار مختومه را افزایش داد که این حسن با وجود شوراهای حل اختلاف میسر است.
مختومه شدن یک سوم پرونده‌ها در شورای حل اختلاف
 بر این اساس نیز رییس شوراهای حل اختلاف مازندران با اشاره به آمار عملکرد دادگستری استان مازندران، می‌گوید: دراردیبهشت سال جاری تعداد 11 هزار و 427 فقره پرونده وارده شهری شورای حل اختلاف است که با توجه به ورود تعداد 45 هزار و 114 فقره پرونده به دادگستری می‌توان گفت که شوراهای حل اختلاف حدود یک سوم پرونده‌های دادگستری را رسیدگی و مختومه می‌کند. عبدالرضا محبتی در خصوص تعداد شعب شوراهای حل اختلاف استان مازندران تصریح می‌کند: تعداد شعب شهری 209 شعبه و تعداد شعب روستایی 220 شعبه است که‌با‌توجه به قانون جدید شوراهای حل اختلاف شعب روستایی فقط به صلح و سازش می‌پردازند و در صدور رای دخالتی ندارند.
وی در خصوص بازرسی از شعب شوراهای حل اختلاف اظهار می‌کند: با توجه به برنامه ابلاغی و تنظیمی مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور و بازرسی به عمل آمده از شعب استان تعداد 119 نفر مورد تشویق و قدردانی قرار گرفتند که شوراهای حل اختلاف حوزه‌های قضایی گلوگاه و سیمرغ به عنوان نمونه انتخاب شدند و امیدواریم که روسای حوزه‌های قضایی استان مازندران نیز نظارت مستمر بر آمار و عملکرد شعب شهری و به‌خصوص شعب روستایی داشته باشند.
این مقام قضایی با اشاره به این موضوع که شوراهای حل اختلاف از بدنه دادگستری است و جز لاینفک قوه‌قضاییه است، می‌گوید: روسای حوزه‌های قضایی در واقع روسای شوراهای حل اختلاف حوزه‌ها هستند و با این موضوع مسئولان امور مالی و رابطان فناوری و فرهنگی حوزه‌های قضایی استان مسئولیت انجام امورات شوراهای حل اختلاف را نیز دارا هستند.
 
 ۳۷درصد پرونده های حل اختلاف مصالحه شد
در این باره   رییس دادگستری شاهرود درباره آمار مصالحه در شورای حل اختلاف این شهرستان توضیح می‌دهد که از بین ۱۱هزار پرونده این شورا 3 هزار و ۶۳۹ فقره معادل ۳۷درصد به مصالحه ختم شده است که از این بین دو هزار و ۵۹۶ فقره حقوقی و یک هزار و ۴۳ فقره کیفری بوده است. علی اکبریان درباره مزایای شورای حل اختلاف توضیح می‌دهد: کاهش مراجعه به محاکم قضایی، رفع اختلافات محلی و فصلی به صورت کدخدا منشی، جلوگیری از اطاله دادرسی، حفظ شخصیت ارباب رجوع و اشاعه فرهنگ صلح و سازش از مزایای این شورا هستند. وی می‌افزاید: شورای حل اختلاف در سال‌های اخیر نقش ویژه‌ای را در کاهش مراجعه به محاکم قضایی و در نتیجه افزایش سطح رضایت عمومی ایفا کرده است. رییس دادگستری شاهرود درباره تاسیس واحد ارشاد و معاضدت قضایی نیز خاطرنشان می‌کند: با رویکرد جدید دستگاه قضا تمامی مراجعان به دادگستری شاهرود می‌توانند به صورت رایگان به واحد ارشاد مراجعه و درباره انواع دادخواست، روال قضایی و مراحل پرونده‌ها راهنمایی شوند.
اکبریان می‌افزاید: این اقدام می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی همشهریان و همچنین کاهش هزینه‌های سنگین مشاور حقوقی موثر واقع شود. وی می‌افزاید: در سال ۹۴ هشت هزار و ۶۸۷نفر از مراجعان دادگستری به این واحد مراجعه و از خدمات آن برخوردار شده‌اند.
منبع روزنامه حمایت.
منتشر شده در شنبه, 26 تیر 1395 10:16
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش