text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

قضات پیش از پایان دادرسی نظر خود را اعلام نکنند

دیده بان هشتم : رییس‌کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه قضاوت باید مستند باشد، مطرح کرد: در حال حاضر آفت دستگاه قضایی این است که گاهی اوقات هنوز دادرسی به پایان نرسیده، قاضی نظر خود را به یکی از طرفین یا هر دو آنها اعلام می‌کند؛ در حالی که قاضی باید پس از مراحل مختلف دادرسی و با اعلام ختم آن، انشاء رای کند و نباید قبل از ختم دادرسی، پیش داوری کرده یا نظر خود را اعلام کند.

سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، غلامحسین اسماعیلی در نشست شورای مدیران‌دادگستری کل استان تهران، اظهارکرد: قضاوت باید عادلانه باشد. امروز در مسند قضاوت باید تمام تلاش و همت ما این باشد که قضاوت عادلانه کنند و نباید خدای ناکرده، قضاوت نا‌حقی از سوی ما و همکارانمان صادر شود. از سوی دیگر قضاوت باید عالمانه باشد و این علم در قضاوت را مردم باید ملاحظه کنند و اگر این قضاوت عالمانه نباشد، آن وقت قضاوت خوبی صورت نپذیرفته است.
وی با تاکید بر اینکه قضاوت باید مستند و مستدل باشد، تصریح‌کرد: مردم در قضاوت استناد و استدلال می‌خواهند و امروز آرای قضایی ما باید بیشتر از پیش دارای محاسبات و استدلال‌های قوی، شفاف و مشخص بوده و قضاوت ما باید به طور کامل منطبق بر قواعد دادرسی مربوطه باشد.
رییس‌‌کل دادگستری استان تهران رعایت قواعد دادرسی را ضروری دانست و گفت: قاضی محکمه باید بعد انجام فرآیند دادرسی، استنطاق و استماع اظهارات طرفین پرونده و با ملاحظه اظهارنظر کارشناس، نظر قضایی خود را اعلام کند. در حال حاضر آفت دستگاه‌قضایی این است که گاهی اوقات هنوز دادرسی به پایان نرسیده، قاضی نظر خود را به یکی از طرفین یا هر دو آنها اعلام می‌کند؛ در حالی که قاضی باید پس از مراحل مختلف دادرسی و با اعلام ختم آن انشاء رای کند و قبل از ختم دادرسی پیش داوری نکرده و نظر خود را اعلام نکند. اگر ما این بدیهیات دادرسی را که در قرآن، روایات و توصیه ائمه‌اطهار(ع) است، رعایت کنیم، نتیجه‌اش این است که قضاوت ما برای مردم قانع‌کننده خواهد بود؛ چراکه آنان قضاوت عالمانه، مستدل، مستند و مطابق قواعد و ضوابط دادرسی می‌خواهند و اظهار‌نظرهای عجولانه و خارج از چارچوب را نمی‌پذیرند.
اسماعیلی عرصه قضاوت را سخت و غبارآلود دانست و متذکر‌شد: قضات در محل کار با دنیایی از سختی‌ها مواجه هستند و خانواده‌های آنان نیز این موضوع را درک کرده و متوجه آن باشند.
منبع : روزنامه حمایت
منتشر شده در سه شنبه, 23 شهریور 1395 09:02
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش