شنبه, 03 فروردين 1404-
مؤدیان مالیاتی از چه حقوقی برخوردارند؟
- توضیحات
دیده بان هشتم : حقوق مؤدیان مالیاتی را با توجه به اختیارات و اقتدارات گسترده و منحصر به فرد دستگاه مالیاتی در مراحل تشخیص و وصول مالیات، باید مهمترین بخش حقوق مالیاتی به شمار آورد. این موضوع در دنیای معاصر در اثر عطف توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندی مورد اهتمام ویژه نظامهای مالیاتی کشورهای پیشرفته قرار گرفته و شیوههای مختلف را در تبیین و اجرای آن در حقوق مالیاتی خود به کار برده اند. در قوانین مالیاتی ایران بدون تصریح به این موضوع، موادی پراکنده و غیرمنسجم وجود دارد که در خور بحث و بررسی است.

بدون تردید با وضع و به اجرا درآمدن قوانین ومقررات درهر جامعه یکسری الزامات و تکالیف برای شهروندان آن ایجاد میشود، به گونهای که کلیه آحاد جامعه ملزم به رعایت اجرای قوانین میباشند؛ در مقابل اشخاص نیز با احترام گذاردن به روح قانون و اجرای صحیح آن از مزایا و حقوق خاصی برخوردار میگردند. در این میان، نظام مالیاتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ومؤدیان مالیاتی میتوانند با انجام ص حیح تکالیف خود از یک سری حقوق و امتیازات بهره مند گردند. در این شماره ازمجموعه دانستنیهای مالیاتی مؤدیان محترم را با حقوق قانونی خود تحت عنوان " منشور حقوق مؤدیان" آشنا خواهیم کرد.
در منشور حقوق مؤدیان مالیاتی آمده است که با اعتقاد به حفظ شأن و کرامت والای انسانی و با تکیه بر ارزش های متعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و توسعه پایدار، سازمان امورمالیاتی کشور و کلیه کارکنان آن، خود را مسئول وموظف به احقاق حقوق قانون مؤدیان می دانند. اصول پنجگانه زیر و اهم مشخصههای آنها از محورهای اساسی حقوق مؤدیان تلقی شده و مخاطب آن مؤدیان محترم مالیاتی هستند.
اصل (1): مودی محترم حق برخورداری از رفتار عادلانه، منصفانه و قانونمند را دارد.
*ما با شما با ادب، احترام و متانت رفتار می کنیم.
*ما درا نجام وظاف خود با انصاف و عدالت و پرهیز از هر گونه تبعیض عمل میکنیم.
*صداقت در گفتار و عمل وانجام به موقع تعهدات را برخورد مسلم میدانیم.
*ما با استناد به قوانین و مقررات جاری و معتبر، تصمیم گیری میکنیم.
*ما به شرایط خاص شما توجه نموده و درحیطه قانون واختیارات مشکل گشایی خواهیم کرد.
اصل (2): مودی محترم حق کسب اطلاع و راهنمایی را دارد.
*ما درا نجام وظاف خود با انصاف و عدالت و پرهیز از هر گونه تبعیض عمل میکنیم.
*صداقت در گفتار و عمل وانجام به موقع تعهدات را برخورد مسلم میدانیم.
*ما با استناد به قوانین و مقررات جاری و معتبر، تصمیم گیری میکنیم.
*ما به شرایط خاص شما توجه نموده و درحیطه قانون واختیارات مشکل گشایی خواهیم کرد.
اصل (2): مودی محترم حق کسب اطلاع و راهنمایی را دارد.
* ما با شیوههای گوناگون حق و تکالیف شما را اطلاع رسانی می کنیم.
* ما در حد امکان شما را راهنمایی نموده و اطلاعات قابل اطمینان در اختیارتان میگذاریم.
* ما روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به شما اطلاع داده و سوالات و ابهامات مالیاتی شما را در اسرع وقت پاسخ میدهیم.
اصل (3): مودی محترم حق برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب را دارد.
* ما در حد امکان شما را راهنمایی نموده و اطلاعات قابل اطمینان در اختیارتان میگذاریم.
* ما روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به شما اطلاع داده و سوالات و ابهامات مالیاتی شما را در اسرع وقت پاسخ میدهیم.
اصل (3): مودی محترم حق برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب را دارد.
* ما تمام دانش، مهارت و امکانات خود را برای جلب رضایت شما، به کار میگیریم.
* ما نماینده قانونی شما را میپذیریم.
* رسیدگیها و ممیزی های ما مستند مستدل به دلایل، مدارک ، شواهد و قراین است.
* مالیات حقه، طبق قانون وصول می شود و ما هرگز از شما پرداخت مالیات مضاعف ویا فراتر از قانون را انتظار نداریم.
* شما میتوانید اطلاعات و محتویات پرونده مالیاتی خود را رویت نموده و نسخهای از گزارش رسیدگی را بخواهید.
* عملکرد ما شفاف بوده و نسبت به آن خود را مسئول و پاسخگو میدانیم.
* شما حق دارد برای اجرای مقررات مالیاتی از طریق مسیرهای ارتباطی تعیین شده، با کمترین هزینه عمل نمایید.
* بهبود مستمر کیفیت خدمات رسانی ما، حق شماست.
اصل (4): پایبندی ما به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق مودی محترم است.
* ما نماینده قانونی شما را میپذیریم.
* رسیدگیها و ممیزی های ما مستند مستدل به دلایل، مدارک ، شواهد و قراین است.
* مالیات حقه، طبق قانون وصول می شود و ما هرگز از شما پرداخت مالیات مضاعف ویا فراتر از قانون را انتظار نداریم.
* شما میتوانید اطلاعات و محتویات پرونده مالیاتی خود را رویت نموده و نسخهای از گزارش رسیدگی را بخواهید.
* عملکرد ما شفاف بوده و نسبت به آن خود را مسئول و پاسخگو میدانیم.
* شما حق دارد برای اجرای مقررات مالیاتی از طریق مسیرهای ارتباطی تعیین شده، با کمترین هزینه عمل نمایید.
* بهبود مستمر کیفیت خدمات رسانی ما، حق شماست.
اصل (4): پایبندی ما به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق مودی محترم است.
* ما رازدار اسناد، مدارک و اطلاعات شما هستیم.
* اطلاعات شما نزد ما محرمانه بوده و جز به حکم قانون، آن را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار نمیدهیم.
* حریم خصوصی شما را در تمامی فرآیندهای مالیاتی، محترم میشماریم.
اصل (5): مودی محترم حق اعتراض، شکایت و تجدید نظرخواهی دارد.
* اطلاعات شما نزد ما محرمانه بوده و جز به حکم قانون، آن را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار نمیدهیم.
* حریم خصوصی شما را در تمامی فرآیندهای مالیاتی، محترم میشماریم.
اصل (5): مودی محترم حق اعتراض، شکایت و تجدید نظرخواهی دارد.
* شما میتوانید از رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه بخواهید تا نسبت به حل اختلاف مالیاتی بررسی و رسیدگی بنماید.
* شما حق دارید نسبت به مالیات مورد مطالبه و اقدامات انجام شده اعتراض نموده و درمراحل مختلف درخواست تجدید نظر نمایید.
* جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نماینده رسمی تشکیل میشود که یک نفر از آنان میتواند نماینده صنف منتخب شما باشد.
* شما حق دارید درجلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی حضور داشته وبا ارائه توضیحات وتسلیم لایحه از خود دفاع کنید.
* رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی شما منصفانه و حسب مورد با اجرای قرار و سرانجام صدور آرای مستند و مستدل، همراه خواهد بود.
نحوه انعکاس شکایات به سازمان امور مالیاتی کشور
مؤدیان محترم مالیاتی چنانچه در زمینههای نقض قوانین، عدم انجام وظیفه، اطاله رسیدگی، عدم پا سخگویی، بروز فساد و جرایمی نظیر ارتشاء، جعل، اختلاس یا دیگر تخلفات اداری اطلاعاتی دارند، می توانند مراتب را به سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.intamedia.ir ارسال نمایند تا برابر مقررات به آن رسیدگی شود.
ارائه شکایات و یا اطلاع رسانی در زمینههای مذکور همچنین از طریق مکاتبه، دورنگار، تماس تلفنی ( تلفکس 33967811 دادستانی انتظامی مالیاتی و مرکز ارتباط مردمی سازمان به شماره 1822 نیز امکان پذیر است.
* شما حق دارید نسبت به مالیات مورد مطالبه و اقدامات انجام شده اعتراض نموده و درمراحل مختلف درخواست تجدید نظر نمایید.
* جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نماینده رسمی تشکیل میشود که یک نفر از آنان میتواند نماینده صنف منتخب شما باشد.
* شما حق دارید درجلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی حضور داشته وبا ارائه توضیحات وتسلیم لایحه از خود دفاع کنید.
* رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی شما منصفانه و حسب مورد با اجرای قرار و سرانجام صدور آرای مستند و مستدل، همراه خواهد بود.
نحوه انعکاس شکایات به سازمان امور مالیاتی کشور
مؤدیان محترم مالیاتی چنانچه در زمینههای نقض قوانین، عدم انجام وظیفه، اطاله رسیدگی، عدم پا سخگویی، بروز فساد و جرایمی نظیر ارتشاء، جعل، اختلاس یا دیگر تخلفات اداری اطلاعاتی دارند، می توانند مراتب را به سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.intamedia.ir ارسال نمایند تا برابر مقررات به آن رسیدگی شود.
ارائه شکایات و یا اطلاع رسانی در زمینههای مذکور همچنین از طریق مکاتبه، دورنگار، تماس تلفنی ( تلفکس 33967811 دادستانی انتظامی مالیاتی و مرکز ارتباط مردمی سازمان به شماره 1822 نیز امکان پذیر است.