سه شنبه, 02 بهمن 1403-
«طرحی در ستایش نادانی»
- توضیحات
دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری با اشاره به طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموز وکالت، یادداشتی را با عنوان «طرحی در ستایش نادانی» به رشته تحریر درآورده است.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، در متن یادداشت وحید قاسمیعهد چنین آمده است:
در مورخ 20 /12/ 96 طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموز وکالت از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. همانند سایر اقدامات و تصمیمات این چند سال اخیر از جمله آییننامه لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ریاست محترم قوه قضاییه، اجازه تاسیس و فعالیت موسسههای حقوقی، لوایح جامع وکالت، طرح جامع وکالت، شکایت ناتوانان قبولی در آزمون وکالت - موسوم به کمپین حذف ظرفیتهای آزمون کارآموزی - نزد شورای رقابت و ... این طرح نیز کیان و هستی حرفه وکالت را هدف قرار داده است.
هر چند بر خلاف اقدامات و تصمیمهای گذشته اصل استقلال وکیل و کانونهای وکالت کمتر مورد تعرض قرار گرفته است، اما این بار معیشت و اقتصاد نیم بند و ضعیف حرفه وکالت در معرض نابودی است؛ بدان سان که همانگونه که در هرم مشهور مازلو اثبات شده وکلا نیز در شرایطی قرار خواهند گرفت که تنها به نیازهای نخستین خود یعنی نیازهای زیستی همانند مسکن، پوشاک و خوراک بیاندیشند و فرصت و انگیزهای برای اندیشیدن به نیازهای بعدی بهویژه نیازهای متعالی و آرمانی همچون کمک به استقرار عدالت و تلاش برای احقاق حقوق و گسترش حقوق بشر نخواهند داشت.
این طرح نیز همانند خواست موسسان کمپین حذف ظرفیتها تنها به دنبال یک هدف است و آن هم فرو ریختن معیارها و استانداردهای کیفی آزمون وکالت است؛ چه بر خلاف مرسوم، پیش از پرداختن به شاکله و مقررات مربوط به وکالت مستقیما و بهطور شتابان طرح از نحوه پذیرش و شیوه آزمون کارآموزی سخن می گوید و پس از آن سایر مقررات بیان می شود. متاسفانه تلاش برای پایین آوردن سطح کیفی آزمون وکالت به اندازهای است که در تبصره 5 ماده 1 طرح آمده است: « ... سوالات باید صرفا از قوانین موضوعه کشور استخراج شود » وحتی به این میزان نیز بسنده نکرده اند و جهت اینکه مبادا دانش آموخته حقوق مجبور شود کتب و منابع حقوقی را مطالعه کند هیاتی متشکل از 14 نفر به انتخاب کلیه قوای سه گانه و سایر نهادها در ماده 8 طرح پیش بینی شده است تا عدم مطالعه و رشد بیسوادی در رشته حقوق کاملا نهادینه شود؛ زیرا در ادامه تبصره 5 میخوانیم: « و در صورتی که هیات ماده هشت این قانون، سوال را خارج از قانون تشخیص دهد، حذف خواهد شد.»
افزون بر این، طرح مورد بحث برای پذیرش در آزمون کارآموزی بیآنکه معیاری جهت گزینش نخبگان و شایستگان ارایه دهد تلاش وافری به خرج داده است که کم دانشها هم بتوانند در آزمون قبول گردند، چنانچه در تبصره 2 ماده 1 طرح مقرر شده: « تعداد پذیرفته شدگان بر اساس حد نصاب علمی شناور تعیین می شود. بدین ترتیب که ابتدا یک درصد شرکتکنندگان که بالاترین رتبهها را بدست آوردند، مشخص می شود و میانگین نمره این عده بدست میآید که این میانگین، معیار پذیرش دیگر شرکتکنندگان خواهد بود و هر داوطلبی که 60 درصد این میانگین را بدست آورد، به عنوان کارآموز وکالت پذیرفته خواهد شد. » برای نمونه اگر میانگین نمره یک درصد بالاترین رتبه ها 14 باشد شخصی با اخذ نمره 40/8 به عنوان کار آموز پذیرفته میشود؟!
دست و دلبازی برای اعطای پروانه وکالت به حد غایت صورت پذیرفته است و در این راستا ماده 6 مصادیق متعددی را معرفی می کند که اشخاص بدون آزمون می توانند پروانه کارآموزی دریافت کنند. همچنین راجع به وکیل یاران بر خلاف انتظار در ماده 12 می خوانیم: «وکیل یار بعد از سه سال سابقه در صورت شرکت در آزمون کانونهای وکلا و احراز 80 درصد نمره آخرین فرد قبول شده میتواند به عنوان کارآموز وکالت فعالیت کند.» حال این پرسش مطرح است که چه منطقی ایجاب می نماید شخصی که سه سال کار مرتبط انجام داده است و انتظار می رود نسبت به دیگران آگاهتر باشد، جهلش به عنوان یک امتیاز در نظر کرفته شود؟!
به هر ترتیب، این طرح فارغ از ایرادات متعدد دیگری که بدان وارد است به نوعی در صدد نهادینه کردن بیسوادی و جهل در حرفه وکالت است و بی آنکه معیار منطقی بدست دهد در اصل یارانه ای برای ناتوانان قبولی در آزمون وکالت قلمداد می شود؛ لذا بر نمایندگان فهیم مجلس شورای اسلامی و هیات های مدیره کانون های وکلا و اسکودا است که با درک صحیح از آثار مخرب این طرح مانع تصویب آن گردند؛ چه، علیرغم اینکه طرح در بخشی از مواضع مانند مقررات مربوط به وکیل یار، بیمه مسوولیت وکلا و .. دارای مزایایی برای حرفه وکالت است، اما مضرات مقررات ناظر به پذیرش کارآموزی آنچنان به ناسامان است که اجرایی شدن آن نه تنها موجب نهادینه شدن بی سوادی در جامعه وکالت می شود، بلکه کیان و هستی این حرفه را به علت تبعات منفی اقتصادی ناشی از ازدیاد تعداد وکیل بر باد میدهد.
ایسنا