جمعه, 23 آذر 1403-
کمتوجهی به رویههای قضایی در آموزش حقوق یک نقص قابلتوجه است
- توضیحات
دیده بان هشتم : یک استاد گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در آموزش حقوق در ایران به استفاده از سوابق و تجارب روندهای قضایی و حقوق در عمل کمتوجهی میشود، این امر را نقص قابلتوجهی در آموزش حقوق دانست.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، نورمحمد نوروزی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان اینکه رشته حقوق بسیار گسترده است، ادامه داد: اولین دانشکده حقوق در کشور با دو رشته تحت عناوین حقوق قضایی و حقوق سیاسی تاسیس شد و اکنون در دانشکدههای حقوق در سطح کارشناسی یک رشته تحت عنوان حقوق وجود دارد و در سطح تحصیلات تکمیلی فقط چهار گرایش حقوق خصوصی، عمومی، جزا و بینالملل وجود داشت که اکنون تعداد این گرایشها در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیش از 10 عنوان است.
وی افزود: به تدریج با تغییر شرایط اجتماعی و بینالمللی، علم حقوق نیز وسیعتر و متنوعتر شد؛ چراکه حقوق یکی از زیرمجموعههای علوم اجتماعی - به معنای علومی که ناظر بر انسان در اجتماع هست - است و هر چه تنوع زندگی اجتماعی بیشتر شود و روابط جدید شکل گیرد، حقوق نیز به همان میزان دستخوش تحول میشود.
این استادیار حقوق بینالملل دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در 2 دهه گذشته طی تحولاتی که در سطح جهانی و داخلی در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رخ داده، تنوع گرایشات و رشتههای مختلف در حوزه حقوق نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: در همین مدت علم حقوق در ایران و در دنیا بیشتر به سمت تنوع و تکثر گرایشات و تخصصیشدن حرکت کرده و انحصار آن از چهار گرایش سنتی خارج شده؛ چرا که بستر و پایهای که علم حقوق راجع به آن بحث و پژوهش میکند تغییر کرده است.
نوروزی با بیان اینکه در رشته حقوق مشکلاتی در حوزه آموزش و پژوهش وجود دارد که نیازمند بررسیهای دقیق و مطابق با اصول و معیارهای پژوهش است، عنوان کرد: شاید شاخصترین این مشکلات آن باشد که در حوزه آموزش حقوق در ایران به مباحث نظری و تئوریک و زیربناهای حقوق و فلسفه و مباحث بنیادی و نظری آن توجه کمی میشود، در حالی که سیستمهای حقوقی مختلف در دنیا بر اساس مبانی و سنتهای نظری و فلسفی استوار است.
وی ادامه داد: همچنین در آموزش حقوق در ایران به استفاده از سوابق و تجارب روندهای قضایی و مراجع و دستگاههای مجری قانون که بیانگر دانستههای تجربی یا حقوق در عمل است، کمتوجهی میشود. این کمتوجهی به حقوق در عمل و رویه قضایی در مقایسه با کشورهای پیشرفته نقص قابلتوجهی در آموزش حقوق است و اگر به این موضوع توجه شود بهطور مسلم میتواند به آموزش و پژوهش حقوق کمک بیشتری کند.