جمعه, 23 آذر 1403-
نقل مکان مجتمع قضایی شهید فهمیده/ آخرین وضعیت لایحه پلیس اطفال
- توضیحات
دیده بان هشتم : سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده (ویژه اطفال و نوجوانان) از تکمیل و تجهیز ساختمان نوساز این مجتمع قضایی تا بهمن ماه خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، قوام فروزان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از توافق با دادگستری تهران برای بررسی پرونده های اطفال در مجتمع ویژه خبر داده، آیا قرار است مجتمع قضایی اطفال دیگری تاسیس شود، گفت: از حدود ۱۶سال پیش تاکنون مجتمع شهید فهمیده با عنوان تنها مجتمع قضایی ویژه اطفال و نوجوانان به کلیه اعمال معارض با قانون افراد زیر سن ۱۸ سال رسیدگی می کند و با توجه به اینکه ضرورتی ندارد، تاسیس بنای مجتمع قضایی دیگری مطرح نیست.
معاون قضایی رئیس کل محاکم عمومی تهران از همسایگی مجتمع قضایی شهید فهمیده با کانون اصلاح و تربیت خبر داد و گفت: تنها بحث مربوط به جابجایی محل فیزیکی ساختمان این مجتمع قضایی به ساختمان دیگری در نزدیکی کانون اصلاح و تربیت در شهرزیبا است که تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
فروزان به چالشهای قانون آیین دادرسی کیفری هم اشاره و تصریح کرد: قانون گذار با وجود وضع قوانین مترقیانه بر اساس سیاست جنایی اسلام در حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان اقدامات خوبی را پیش بینی کرده است اما در راستای اجرای آن با چالشهایی مواجه هستیم که می توان موضوع ماده های ۴۱۵ و ۲۹۸ این قانون اشاره کرد.
رئیس شعبه ۷۹دادگاه تجدید نظراستان تهران، افزود: از تیرماه سال گذشته که قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲لازم الاجرا شد، دادگاه اطفال با حضور مشاوران موضوع ماده ۴۱۰ این قانون برگزار می شود.
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوان گفت: با توجه به الزام تشکیل پلیس قضایی در این قانون لایحه مربوطه در قوه قضائیه تنظیم شده که در مجلس بعدی رسیدگی خواهد شد.
بر اساس ماده ۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲، برای رسیدگی به جرایم اطفال و انجام سایر امور پلیسی مربوط به اطفال بزهکار و بزه دیده، لازم است لایحه تشکیل پلیس اطفال تهیه شود. به موجب این لایحه قضائیه، افسران، درجهداران و کارمندان آموزش دیده و آشنا با مسائل تربیتی و علاقهمند به انجام امور مربوط به اطفال عهدهدار انجام امور مربوطه خواهند شد؛ به نحوی که بتوانند با ویژگیهای خاص کودکان از جمله وضعیت آسیبپذیری آنها و ظرافتهای روحیشان برخورد مناسب داشته باشند.