الگو برداری غرب از فرهنگ "ریش سفیدی" ایرانی برای کاهش جرایم
- توضیحات
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم دکتر جان برایث ویت (John Braithwaite) دوشنبه در نشست تخصصی با عنوان 'عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم' در دانشگاه شیراز افزود: در فرهنگ ایرانی، زمینه ای برای گفت و گو وجود دارد که قبل از صدور و اجرای حکم به مدد آن می توان موضوع را حل و فصل کرد و این موضوعی است که در فرهنگ غربی کمتر وجود دارد.
این استاد دانشگاه استرالیا با اشاره به بازدید خود از آرامگاه سعدی و اشعار این شاعر شهیر جهانی گفت: فلسفه به عنوان درمانگری جامع در ادبیات و فرهنگ دینی مردم ایران وجود دارد و می توان گفت که عدالت ایرانی و اسلامی، عدالتی جامع و فراگیر است.
وی گفت: عدالت ترمیمی، روشی است که افرادی که درگیر بی عدالتی یا بزه می شوند، تلاش می کنند روابط و مناسبات اجتماعی را بهبود بخشیده و به پیشگیری از جرم کمک کنند و می توان گفت که عدالت ترمیمی شبیه ارزش های ایرانی و اسلامی است که نقش شفادهنده در جامعه دارد.
برایث ویت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله رژیم بعث عراق به ایران (شهریور 59) گفت: در حالی که این رژیم از سلاح های شیمیایی علیه ملت ایران استفاده کرد، امروز گذشت ملت ایران از این جنایات جای شگفتی دارد.
یک استاد دانشگاه و عضو حقوقدان موسسه جرم شناسی دانشگاه کمبریج انگلستان نیز در این نشست، در پیش گرفتن راهکارهای عدالت ترمیمی از جمله برگزاری میزگردهایی با حضور مجرم و فرد آسیب دیده از جرم را در ترمیم آسیب های وارد شده از سوی مجرمان و بزهکاران موثر دانست.
دکتر هیثر استرنگ (Heather Strang) افزود: با در پیش گرفتن این راهکارها، می توان مجرم و بزهکار را به خاطر جرم مسئولیت پذیر کنیم تا وی با در پیش گرفتن نقشی مشارکت جویانه در ترمیم آسیب وارد شده به فرد و جامعه، در صدد جبران برآید.
این استاد دانشگاه کمبریج گفت: در میزگردهایی که با حضور مجرمان و افرادی که به وسیله آنها آسیب دیده اند برگزار می شود، هم از مجرم پرسش می شود که چرا مرتکب جرم شده و هم فرد آسیب دیده، لطمه هایی را که از مجرم دیده بیان می کند و در اینجاست که فرد مجرم به صورت احساسی به بیان عذرخواهی اقناع می شود.
وی افزود: شاید حکم دادگاه کیفری رسمی نتواند به صورت کامل، خسارت فرد آسیب دیده از جرم را جبران کند اما برگزاری میزگردهایی با حضور فرد آسیب دیده و مجرم که شیوه ای از عدالت ترمیمی است می تواند به کاهش آلام فرد آسیب دیده منجر شود و از سوی دیگر، مجرم نیز به عدم تکرار جرم اقناع شود.
منبع ایرنا.