text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

آسیب‌پذیر بودن نظام ملل متحد با حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک مشخص شد

دیده بان هشتم : یک حقوقدان در امور بین الملل گفت: حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک در گزارش سالانه دبیر کل سازمان ملل هم عربستان را در ارتباط با تعهداتش بی آبرو کرد و هم به دنیا نشان داد که تا چه اندازه نظام ملل متحد در برابر قدرت های بزرگ می تواند آسیب پذیر باشد.
امیرساعد وکیل. وکیل دادگستری

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، امیرساعد وکیل در گفت و گو با خبرنگار حقوقی ایسنا گفت: این اولین باری نیست که ما شاهد اعمال نفوذ کشورها در روند فعالیت سازمان ملل متحد هستیم.

وی با یادآوری اینکه به طور سالانه دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارشی را در ارتباط با وضعیت کودکان و مخاصمات مسلحانه صادر می کند، گفت: در گزارش مربوط به سال 2015 که حدود یک هفته پیش توسط دبیرخانه سازمان ملل منتشر شد، توجه و تاکید ویژه ای بر ائتلاف کشورهایی که با عربستان در جنگ با یمن متحد بودند، شده بود. گزارش کار حکایت از این داشت که در این جنگ از مارچ 2015 تا پایان 2015 قریب به 16 هزار نفر زخمی و حدود 9 هزار و 400 نفر هم کشته شده اند که از این تعداد حدود 600 کودک کشته و 700 کودک زخمی شده اند. همچنین در این گزارش آمده که  عربستان مسئول 60 درصد کودکان کشته شده در جنگ یمن است و بیش از نیمی از حملات صورت گرفته به بیمارستان ها و مدارس که طبق این گزارش 101 مورد بوده، مربوط به عربستان بوده است.

این وکیل دادگستری افزود: پس از صدور این گزارش، سفیر عربستان در سازمان ملل متحد مدعی شد که این اعداد و ارقام که در گزارش آمده صحت ندارد و تعداد زخمی شده ها و کشته شدگان بسیار کمتر از این اعداد و ارقام است.

وکیل تاکید کرد: این ناشی گری هیات دیپلماتیک عربستان در سازمان ملل بود که بعد از اینکه گزارش منتشر شد، سعی کردند برای تغییر محتوای گزارش نفوذ کنند و عربستان را از  لیست کشورهایی که نسبت به حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه بی توجه اند، حذف کند. ما در گذشته شاهد بودیم که دولت ها قبل از اینکه این گزارش ها به تصویب برسد و یا قطعنامه هایی علیه دولت ها صادر شود، در همین چارچوب با لابی هایی که انجام می دادند، مانع از این می شدند که اسم‌شان درج شود.

این حقوقدان در امور بین‌الملل افزود: اولا حذف نام عربستان جنبه موقتی دارد، به عبارتی قرار است یک هیاتی از ائتلاف عربستان به نیویورک برود و با دبیرخانه سازمان ملل وارد مذاکره شود، برای این که ارزیابی کنند تا چه اندازه این آمار صحت دارد. دوما اساسا کارکرد گزارش سالانه دبیرخانه، کارکردی است که در چارچوب رویکرد شرمنده سازی دولت های خاطی حقوق بشر به کار گرفته می شود.

وی ادامه داد: هر چند بان کی مون مدعی شد که یکی از دردناک ترین تصمیمات زندگی اش را با حذف موقتی نام عربستان گرفته است، اما بان کی مون  یکی از بزرگترین خدماتش را به سازمان ملل متحد در طول دوره فعالیتش انجام داد. زیرا اگر صرفا در این گزارش نام عربستان به عنوان یکی از کشورهای ناقض حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه می آمد، میزان برد تبلیغاتی و میزان آگاهی جهان و افکار عمومی نسبت به این اتفاق بسیار محدود بود اما بان کی مون با این ترفندی که به کار برد عملا چهره کریه نظام پادشاهی عربستان را در بی توجهی به بنیان های الزام آور حقوق بین الملل نسبت به حقوق کودکان و بشر در جلوی چشمان جامعه بین المللی قرار داد.

وکیل تصریح کرد: بان کی مون با سخنرانی تیزهوشانه تلاش کرد نشان دهد که اعمال فشار و نفوذ مقامات عربستانی باعث شده است، فعلا این کشور از گزارش خارج شود و نیز نشان داد که سازمان ملل متحد چقدر در مقابل فشارهای مالی و اعمال نفوذ کشورها آسیب‌پذیر است. همچنین به نوعی تلاش می‌کند نشان دهد که سازمان ملل متحد تسلیم عربستان نشده بلکه قرار است مقامات عربستانی و صاحب کشورهای عضو ائتلاف به نیویورک بیایند و مذاکره کرده و آمار و ارقام را اصلاح کنند.

وکیل افزود: برنده نهایی این موضوعات، سازمان ملل متحد است که نشان می دهد تا چه اندازه گزارش های بین المللی برای حیثیت و اعتبار دولت ها نقش تعیین کننده دارد و چقدر دولت ها متوجه این هستند  که باید از خود چهره آبرومندانه ای در تبعیت از هنجارهای حقوق بشری داشته باشند. ما در موارد قبلی این اتفاق را داشته ایم که کشورها تلاش کرده اند از قدرت مالی خود به عنوان یک ابزار برای فشار به سازمان ملل متحد استفاده کنند. به عنوان مثال در سال 2005 شاهد بودیم که کنگره ایالات متحده قانونی را وضع کرد و رییس جمهور آمریکا را متعهد کرد که اگر از مجموع 46 شرطی که امریکا تعیین کرده، سازمان ملل 32 شرط را نپذیرد، میزان حق عضویت آمریکا 50 درصد کم می شود یا ژاپن که بعد از آمریکا بیشترین بودجه سازمان ملل متحد را تامین می کند، مدعی است که به واسطه نقش مالی که دارد، باید به عنوان عضو دایم شورای امنیت در آید.

وی در پایان گفت: در سال 2006 زمانی که بان کی مون به عنوان دبیر کل سازمان ملل انتخاب شد، در فهرست برنامه های کاری خود اشاره کرد که من تلاش می کنم دبیرخانه ارتباط قوی تر و متفاوتی را با کشورهای عضو برقرار کند و این ارتباط از انعطاف و  شفافیت بیشتری برخوردار باشد. بان کی مون به قول خود عمل کرد و تیزهوشانه با مصاحبه ای که انجام داد عملا هم عربستان را در ارتباط با تعهداتش بی آبرو کرد و هم  به دنیا نشان داد که تا چه اندازه نظام ملل متحد در برابر  قدرت‌های بزرگ می تواند آسیب پذیر باشد.

منتشر شده در یکشنبه, 23 خرداد 1395 10:02

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش