text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

برداشت پولی که متعلق به شما نیست چه مجازاتی دارد؟

سایت حقوقیدیده بان هشتم : دادستان عمومی و انقلاب کرج چند وقت پیش اعلام کرد که اسفندماه سال گذشته مبلغ چهار میلیارد تومان از باب مطالبات یکی از پیمانکاران شهرداری کرج به اشتباه به حساب یک پیمانکار دیگر واریز شده است. این پیمانکار پس از اطلاع از واریز چنین مبلغی به قید فوریت پول را از حساب خود خارج و حسابش را خالی کرده است.

به گفته دادستان کرج این فرد که از استرداد پول‌ها خودداری کرده بود روانه زندان شده است. اما قانون در این باره چه می‌گوید؟ آیا برداشت پولی که متعلق به ما نیست ولی به حساب بانکی ما واریز شده جرم است؟

 اگر چنانچه اشتباهاً به حساب شخصی مبلغی واریز شود و صاحب حساب با اطلاع از اینکه مبلغ مذکور مال خودش نیست، از آن استفاده کند و به صاحب آن مسترد ننماید آیا عمل مجرمانه‌ای مرتکب شده است؟

برای این مسأله ماده 301 قانون مدنی بیان می‌دارد: «ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﺪاً ﯾﺎ اﺷﺘﺒﺎﻫﺎً ﭼﯿﺰی را ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ ﻣﻠﺰم اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﮐﻨﺪ».

همچنین ماده 303 همین قانون عنوان می‌دارد: «ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﯽ را ﻣِﻦ ﻏﯿﺮ ﺣﻖ، درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده اﺳﺖ ﺿﺎﻣﻦ ﻋﯿﻦ و ﻣﻨﺎﻓﻊ آن اﺳﺖ اﻋﻢ از اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم اﺳﺘﺤﻘﺎق ﺧﻮد ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺟﺎﻫﻞ».

 بهمن کشاورز : عنوان مجرمانه قائل شدن برای چنین موضوعی مقداری دشوار است. بر اساس ماده 301 قانون مدنی، شخصی که مالی را اشتباهاً دریافت کرده باشد مکلف به استرداد آن است.

 در این باره دو فرض وجود دارد، در فرض نخست اگر شخصی که مبلغ را دریافت کرده است متوجه نشود و شخص واریز کننده نیز پیگیر ماجرا نشود، در این صورت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد .

 فرض دوم این است که از شخصی که مال را دریافت کرده، مطالبه شود و او پس ندهد. در این صورت احتمال عنوان خیانت در امانت مطرح است هرچند نمی‌توان با قاطعیت در این زمینه سخن گفت.

 امروزه سیستم بانکی به این صورت است که به صورت اتوماتیک مبلغی را که به صورت اشتباهی به حساب شخصی واریز شده، بر می گرداند و عملا نیازی به درخواست از سوی شخص واریز کننده نیست.

 عنوان «ایفای ناروا» برای شخصی که پس از اطلاع مبلغ را مسترد نکند، درست نیست . زیرا این عنوان، وصف کیفری ندارد. از آن لحظه‌ای که شخص می‌فهمد پولی که به حسابش واریز شده متعلق به او نبوده است، باید مبلغ را مسترد کند.

 برخی مواقع رخ می‌دهد که این شخص مبلغ را خرج کرده و نمی‌تواند مبلغ مورد نظر را بازگرداند، در این صورت به احتمال زیاد امکان طرح عنوان کیفری برای این شخص وجود دارد و به نظر می‌رسد عنوان خیانت در امانت مطرح باشد.

بهمن کشاورز

منتشر شده در شنبه, 21 مرداد 1396 09:07

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش