text1

یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403-

لزوم اهداف درازمدت تر از تغيير جزئي تقسيمات كشوري

سایت حقوقیدیده بان هشتم : به موجب قانون تقسيمات کشوري، استان، واحدي از تقسيمات کشوري است با محدوده جغرافيايي معين که از به هم پيوستن چند شهرستان همجوار با توجه به موقعيت هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و طبيعي تشکيل مي شود.

 وزارت کشور مي تواند بنا به ضرورت با تصويب هيئت وزيران با جداکردن و الحاق روستاها، بخش ها يا شهرستان هاي مجاور، استان ها را تعديل نمايد.

 اگر ايجاد استان جديد لازم باشد، اين اقدام نياز به تصويب قانون در مجلس دارد. استان جديد بايد لااقل يک ميليون نفر جمعيت داشته باشد.

 با توجه به قيد لزوم رعايت موقعيت هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و طبيعي براي تقسيمات کشوري به آساني مي توان فهميد که اين تقسيمات داراي اهميت و موضوعيت ويژه است و دست بردن در تقسيمات مي تواند خطرناک باشد.

 در شرايط فعلي، هر استان از چند شهرستان، هر شهرستان از چند بخش و هر بخش از چند دهستان تشکيل مي شود. فعلا 31 استان، 429 شهرستان، هزارو 57 بخش و دو هزارو 589 دهستان داريم و تقسيمات کشوري از روزگار گذشته تاکنون با تفاوت اسامي وجود داشته است.

 اين مسئله که مرکز استان چه شهري بايد باشد و مطالبي از اين قبيل همواره مطرح بوده و حتي به ساختن لطيفه ها و داستان هايي هم منجر شده است، مانند رقابت بابل و ساري بر سر مرکزيت استان مازندران يا رقابت بروجرد و خرم آباد براي مرکزيت استان لرستان.

 اما نکته مهم اين است که تا اين زمان بين شهرستان هاي هر استان و ساکنين آن و استان هاي کشور همواره حسن تفاهم و برادري و يکپارچگي وجود داشته و در طي تاريخ در بزنگاه هاي مختلف، مشخص و ثابت شده است که اين تقسيمات يا تفاوت گويش ها و لهجه ها و لباس هاي محلي به هيچ وجه باعث جدايي و بيگانگي اقوام ايراني از هم نشده است.

 بنابراين به نظر مي رسد تصميم گيري در مورد جداکردن قسمت هايي از يک شهرستان و تاسيس شهرستان جديد امري بسيار خطير است که نبايد سرسري گرفته شود، زيرا موقعيت هايي که در آغاز سخن برشمرديم و براي تاسيس يک استان بايد رعايت شود، چيزي نيست که به سادگي قابل ارزيابي باشد.

 به ويژه با توجه به اينکه ممکن است در بعضي موارد کساني از کج سليقگي ها و شتابزدگي ها و ساير ضعف هاي مقامات، سوءاستفاده کنند و در دوران حساس کنوني اهداف کلان تر و درازمدت تري از صرفا تغيير جزئي تقسيمات کشوري را دنبال کنند.

به هرحال به نظر مي رسد فعلا آن قدر «سمن» داريم که پرداختن به «ياسمن» تغيير تقسيمات کشوري قابل قبول و توجيه پذير نيست. والله اعلم.

بهمن کشاورز

روزنامه شرق

منتشر شده در چهارشنبه, 02 خرداد 1397 10:21

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش