text1

جمعه, 07 ارديبهشت 1403-

نظریه مشورتی

سایت حقوقیدیده بان هشتم: در اعطای نیابت قضایی در امور حقوقی به کشورهای خارجی تشریفات اداری چگونه است و چه مواردی باید رعایت شود؟ چنانچه بین ایران و کشور خارجی موافقت‌نامه‌ای تنظیم شده باشد و کشور خارجی بر خلاف موافقت‌نامه به تکلیف مقرر خود عمل نکند، ضمانت اجرای نقض مواد موافقت‌نامه چیست؟
برای اطلاع از نحـوه ارسال درخواست نیابت قضایی بین‌المللی به دستورالعمل راجع به استرداد مجرمان و معاضدت قضایی بین‌المللی مصوب 12 خرداد سال 1392 رییس قوه‌قضاییه مراجعه کنید. در صورت وجود قرارداد معاضدت بین دو کشور، معمولاً ضمانت اجرایی جهت نقض مواد موافقت‌نامه پیش‌بینی نمی‌شود اما به نظر می‌رسد عدم همکاری دو کشور طرف قرارداد جهت اجرای مفاد قرارداد و نقض مواد آن، پیامدی جز ناکارآمدی موافقت‌نامه موجود بین دو کشور نخواهد داشت. ارسال نیابت قضایی برای کشورهایی که با آنها موافقت‌نامه معاضدت قضایی تنظیم نشده است، در قالب ماده‌واحده مربوط به تعاون قضایی مصوب سال ۱۳۰۹ صورت می‌گیرد و از نظر تشریفات ارسال همانند سایر نیابت‌های قضایی بین‌المللی است.

در صورتی که مهریه زوجه بیش از 110 عدد سکه بهار آزادی باشد و زوج نیز 110 عدد را را پرداخت کرده اما نسبت به باقیمانده آن دعوای اعسار طرح شده و دادگاه حکم بر پرداخت باقیمانده به صورت اقساط صادر کرده باشد، آیا با توجه به ذیل ماده 22 قانون حمایت خانواده، در صورت عدم پرداخت اقساط با لحاظ اینکه دادگاه ملائت زوج را در پرداخت باقیمانده مهریه به صورت اقساط موضوع حکم تقسیط احراز کرده، اعمال ماده 2 و جلب زوج و بازداشت وی تا پرداخت اقساط معوق صحیح خواهد بود یا اطلاق ماده 22 به طور کلی بر موضوع حاکم بوده و اصولا جلب نسبت به مازاد 110 سکه به طور کلی منتفی خواهد بود؟ 
برابر ماده 22 قانون حمایت خانواده، وصول مهریه تا سقف 110 سکه مشمول مقررات ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است. در نتیجه چنانچه زوج علی‌رغم ملائت از پرداخت آن خودداری کند، به درخواست زوجه حبس می‌شود و نسبت به مازاد، این مقررات قابل اعمال نخواهد بود.

در مواردی که خواهان آدرس خوانده را مجهول‌المکان معرفی کرده و تقاضای نشر آگهی برای دعوت خوانده می‌‌کند، با توجه به اینکه مقنن در تبصره ماده ۸ قانون حمایت خانواده، دادگاه را مکلف به بررسی صحت مجهول‌المکان کرده است، در صورت احراز صوری بودن و معلوم‌المکان بودن خوانده، تکلیف دادگاه چیست؟
در مواردی که دادگاه خانواده برابر تبصره ماده ۸ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ راجع به نشانی خوانده تحقیق می‌‌کند، تصمیم‌گیری با دادگاه است بنابراین اگر نشانی دقیق خوانده بر اثر تحقیق مشخص شود، می‌‌تواند، مقرر کند که در نشانی مزبور ابلاغ شود.

روزنامه حمایت

منتشر شده در پنج شنبه, 25 بهمن 1397 11:32

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش