text1

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403-

نظریه مشورتی

سایت حقوقیدیده بان هشتم: شخصی در زمان حیات، دودانگ ملکش را به موجب وصیت‏نامه رسمی به عنوان ثلث به نفع امور شرعیه وصیت کرده و شخصی را به نام وصی تعیین کرده است. به لحاظ مشخص نبودن وراث بعد از فوت موصی برای اداره امور ترکه، مدیر ترکه تعیین شده و وصی نیز فوت شده است. بعد از مدتی وراث پیدا شده و چهار دانگ سهم خود را گرفته‏اند. دو دانگ مشاع مورد وصیت باقی مانده و مدیر ترکه حاضر به انجام امر وصیت نیست. پرونده امر سال‏ها طول کشیده و به نتیجه نرسیده است. آیا می‏توان دو دانگ مورد وصیت را در اختیار جانشین دادستان گذاشت یا راه دیگری برای آن وجود دارد؟
در صورت فوت وصی منصوب از طرف موصی، حاکم می‏تواند شخص دیگری را به جای وی تعیین کند و در این صورت اجرای وصیت یا آن قسمت از عمل به وصایا که باقی مانده است توسط وصی منصوب از طرف حاکم انجام خواهد شد.

پدری با فرزندش در بانک حساب سپرده بلندمدت یا کوتاه‏مدت با داشتن حق برداشت متفقاً و منفرداً باز کرده‏اند. بعد از مدتی پدر فوت کرده و فرزند با استفاده از حق برداشت موجودی حساب را دریافت کرده است. آیا شکایت سایر ورثه برای استرداد سهم‏الارث خود قابل استماع است؟
اگر میزان سرمایه‏گذاری در قرارداد تنظیم‌کننده قید نشده باشد اصل بر تنصیف موجودی بانک بین سرمایه‌گذاران است و بعد از فوت هر یک از این دو نفر، دیگری حق برداشت تمامی موجودی را نخواهد داشت و در صورت برداشت زائد از نصف، باید آن را مسترد کند.

آیا با انتشار کتاب با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق مالکیت معنوی انتخاب نام کتاب مورد حمایت قانون قرار می‌گیرد و بعد از آن به کتاب دیگر با‌‌ همان نام (با محتوای متفاوت) نباید مجوز نشر داد یا نیاز به انجام فرایند دیگری است تا این حمایت صورت گیرد؟ 
ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال 1348 ناظر به‌ تکالیف پدیدآورندگان (مؤلفان، مصنفان و هنرمندان) جهت ثبت اثر خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و صرف تشابه در «عنوان اثر» در حالتی که محتوای آن متفاوت باشد، ایجاد مالکیت فکری نمی‌‌کند. به عنوان مثال تعداد زیادی کتاب تحت عنوان «حقوق مدنی» انتشار یافته که علیرغم داشتن «عنوان واحد» دارای «محتوای متفاوت» است.

چنانچه زوج فوت کند و زوجه ورثه انحصاری متوفی باشد آیا با توجه به ماده 335 قانون امور حسبی رعایت 10 سال انقضای مهلت برای تعیین تکلیف ضرورت دارد یا خیر؟
مقررات فصل هشتم از باب چهارم قانون امور حسبی و از جمله ماده 335 آن قانون و ماده 866 قانون مدنی مربوط به ترکه متوفای بلاوارث است نه متوفایی که دارای وارث باشد بنابراین با توجه به ماده 866 قانون مدنی و ماده 3 قانون تأسیس سازمان جمع‏آوری اموال تملیکی، ارث بلاوارث در اختیار ولی‌فقیه و حاکم است و با اذن کلی وی، در اختیار سازمان قرار می‏گیرد.

روزنامه حمایت

 

منتشر شده در دوشنبه, 29 بهمن 1397 12:03

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش