text1

یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403-

نشست سفرا و کارداران کشور‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی با آیت الله رئیسی

سایت حقوقیدید ه بان هشتم : به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، آیت الله رئیسی، رییس قوه قضاییه در نشست سفرا و کارداران کشور‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی ضمن خوش آمدگویی به سفرای حاضر در جلسه، مسئولین ستاد حقوق بشر، وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری و همه مدیران و مسئولان و همکاران قضایی اظهار کرد: در ابتدا ضمن ابراز مراتب خوشحالی از برگزاری این نشست که اولین نشست اینجانب با شماست، امید دارم فرصت مناسبی باشد تا بتوانیم درباره کرامت انسان و حقوق بشر که از الزامات بنیادین جهت نیل به عدالت جهانی و صلح در جامعه بشری است، بیشتر تامل و تفکر داشته باشیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که کرامت به انسانیت انسان تعلق دارد و ظرف زمان، مکان، جنسیت و ملیت را برنمی‌تابد، می‌تواند برای گفت و گوی ما بسیار مهم و نقطه مبدا باشد.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: طبق عقیده ما خداوند متعال انسان را برگزید و او را آزاد و صاحب اختیار و تفکر کرد و بر سایر موجوادت هستی برتری داد. در این میان عقل و شرع نیز بر صیانت از حقوق انسانی تاکید داشته و ما را در به رسمیت شناختن حقوق ذاتی و آزادی‌های اجتماعی یاری می‌رساند. بر اساس چنین مبنایی علاقه مندم در جلسه امروز درباره نسبت حقوق بشر، جمهوری اسلامی و مدعیان حقوق بشر سخن بگویم و با بیان مقدمه‌ای بحث خود را پیش ببرم.

آیت الله رییسی تصریح کرد: سخن اول این است که جمهوری اسلامی ایران بر پایه ایمان و ارزش‌های الهی همواره حقوق بشر و کرامت انسانی را به عنوان نقطه مرکزی پیام ادیان آسمانی مورد توجه قرار داده است؛ چه اینکه اسلام برای هدایت و سعادت انسان آمده است. اسلام سه شاخص برابری، آزادی و حفظ عزت نفس و احترام به شخصیت انسان را به عنوان جلوه‌های تحقق کرامت انسانی معرفی کرده است.

وی ادامه داد: کرامت انسانی در واقع ارزش دادن و ترجیح انسان از جهت انسانیت است و این معنا مستلزم آن است که انسان دارای حقوق طبیعی و فطری و اجتماعی است. مقتضای این نگاه فطری به انسان ایجاب می‌کند که جمهوری اسلامی ایران حفظ کرامت انسانی را در مناسبات اجتماعی و سیاسی داخل کشور به عنوان سرلوحه اقدامات خود قرار دهد؛ همچنان که در عرصه بین‌المللی نیز جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع صلح، عدالت گرایی و توجه به حقوق بشر بوده است.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: سخن دیگر در بیان عدالت طلبی بشر است. عدالت آرمان همیشگی انسان در طول تاریخ بوده است که نه تاریخ انقضاء دارد و نه استثناپذیر است؛ هرچند که در روزگار ما اجرای عدالت تدریجی و تحقق آن نسبی است. در یک تعریف عام عدالت به معنای دادن حق به صاحب حق است؛ از این رو رعایت حقوق شرط لازم برای تحقق عدالت است. به همین دلیل نیز رعایت حقوق، اساس و مبنای هر تصمیم و اقدام در جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله رئیسی گفت: عدالت در عین حال که مبنا و معیار هر سیاست و برنامه در جمهوری اسلامی است، آرمان و هدف غایی و عالی جمهوری اسلامی در ساحت فردی و ملی هم هست. هر اقدام و حرکتی در جمهوری اسلامی با معیار عدالت سنجیده می‌شود و میزان مشروعیت هر سیاست و برنامه و میزان مقبولیت هر اقدام و عمل در جمهوری اسلامی، به قابلیت و توانایی آن در تحقق عدالت بستگی دارد.

رئیس قوه قضاییه در بخشی از اظهاراتش با بیان اینکه همین کشور‌های غربی که مانع دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی هستند، محور اصلی تصویب قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران می‌باشند، اظهار کرد: آمریکا و متحدان کلیدی‌اش در منطقه، مهمترین ناقضان حقوق بشر در فلسطین و یمن می‌باشند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: شهروندان این کشور‌ها با بیشترین مشکلات ناشی از عدم رعایت حقوق شهروندی مواجه هستند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در مهمترین مورد، حق مردم فلسطین با داشتن یک حکومت دموکراتیک به نحو مستمر نقض می‌گردد، موضوعی که ناقض بنیانی‌ترین اصل حقوق بشری یعنی حق تعیین سرنوشت، تصریح شده در ماده یک میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ۱۹۶۶ است.

وی ادامه داد: اکنون براساس برآورد نهاد‌های تحقیقاتی بین المللی، تعداد آوارگان فلسطینی به مرز هفت میلیون نفر رسیده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی حقوق اعراب در سرزمین‌های اشغالی را نقض می‌کند، ادامه داد: مهمترین مثال آن تصویب قانون دولت یهود و شهرک سازی آن است و امروزه در دنیا آشکارا از این رژیم بعنوان یک رژیم آپارتاید یاد می‌کنند و البته همین رژیم با جدیت هرچه تمام‌تر مورد حمایت آمریکا نیز قرار دارد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: طرح از پیش شکست خورده معامله قرن نیز، ناظر بر همین موضوع است.

وی افزود: این در حالی است که راه حل جمهوری اسلامی برای موضوع فلسطین مبتنی بر اصل دمکراسی است. همچنانی که رهبری معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند مردمانی که فلسطین تعلق به آن‌ها دارد از مسلمان، مسیحی و یهودی بایستی مقابل چشم مردم جهان در یک رفراندم، تکلیف دولت فلسطین را معین کنند که آن دولت، دولتی مشروع خواهد بود.

میزان

منتشر شده در دوشنبه, 03 تیر 1398 13:18

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش