text1

یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403-

درخواست مجازات اعدام برای جاسوسان آمریکایی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : سخنگوی قوه‌قضاییه گفت:‌ ما بر این باوریم که مرد آنچه را در سند ازواج به‌عنوان مهریه تعیین می‌کند دین، بدهی و تکلیف اوست و در وظیفه مرد برای پرداخت مهریه همسرش هیچ تردیدی وجود ندارد؛ مهریه را حق مسلم زن و دین مسلم مرد می‌دانیم.

غلامحسین اسماعیلی در پنجمین نشست خبری خود در دوره تحول دستگاه قضا ضمن بیان این مطلب در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «حمایت» درباره اقدامات دستگاه قضا برای استیفای حقوق زنان در موضوع مهریه گفت: در قانون ابزارهای مناسبی برای استیفای حقوق زنان پیش‌بینی است به‌طوری ‌که مرد معسر در کنار ارائه دادخواست اعسار، باید فهرست جامع اموال خود را نیز اعلام کند؛ در مرحله اول باید کلیه معاملاتی که در یک‌ساله اخیر انجام داده است برای جلوگیری فرار از دین –مهریه- بیان کند. همچنین به دادگاه‌ها اعلام‌شده است که از سیستم بانکی، سازمان ثبت‌اسناد، شهرداری‌ها و بخش‌های مختلف در ارتباط با میزان اموال و دارایی زوج، استعلاماتی را انجام دهند و با شناسایی اموال و دارایی او در جهت استیفای حقوق زوجه تلاش کنند.
وی اظهارکرد: در انتها، دادگاه به دو نتیجه می‌رسد اول اینکه زوج تمکن مالی دارد اما دارایی خود را مخفی می‌کند یا قادر به پرداخت دین خود است ولی امتناع می‌کند؛ در این صورت ضمانت اجرای استیفای حق باقی است اما در حالت دوم دادگاه اموالی از زوج را یافت نمی‌کند یا اموال کفایت مهریه را نمی‌کند و زوج تمکن پرداخت مهریه را ندارد در این صورت زندان کردن او نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به مشکلات می‌افزاید.
وی افزود: فردی که عدم قدرت پرداخت دین او محرز است نباید در زندان باشد و اگر هم زندان است باید آزاد شود؛ این اتفاق تضییع حقوق بانوان نیست و قوه‌قضاییه در جهت استیفای حقوق زنان تلاش خواهد کرد.

 تاکید دستگاه قضا بر اجرای قانون
اسماعیلی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان عالی قضایی، قضات و کارکنان گفت: بیش از بیست راهبرد در فرمایشات ایشان در جهت تحقق اهداف و ماموریت‌های قوه قضاییه و تحول قضایی وجود داشت. همچنین معظم له تاکید کردند که باید تصویر صحیح از عملکرد قوه‌قضاییه ارائه شود و بخشی از این موضوع را متوجه اصحاب رسانه دانستند.
سخنگوی قوه‌قضاییه تصریح کرد: در هفته قوه‌قضاییه تاکید بر اجرای قانون توسط رییس قوه‌قضاییه موردتوجه قرار گرفت و ایشان تأکید کردند که در مقام اجرای قانون هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم و دادگاه‌ها باید 100 درصد منطبق بر قانون عمل کنند. 
وی ادامه داد: ریسی قوه قضاییه در دوره جدید 3 کلیدواژه انضباط، ضرورت و نظارت را به‌عنوان سیاست اصلی علاوه بر اجرای قانون برای اعمال ماده 150 مورد تاکید قراردادند که بنا نیست از این ابزار به‌صورت حداکثری استفاده شود.

 کشف شبکه جاسوسی آمریکا
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون فرآیند قضایی در رابطه با کشف شبکه جاسوسی آمریکا که پیشتر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خبر مرتبط با آن را اعلام کرده بود، گفت: متاسفانه کماکان شاهد این هستیم که آمریکا به انحا و اقسام مختلف به دنبال استمرار جنایات خود در منطقه و در کشور عزیز ایران اسلامی ما است؛ البته در ایران به لطف خداوند و تدبیر بخش‌های ذیربط، اقدامات آمریکایی‌ها توأم با توفیق نبوده است.
اسماعیلی افزود: از نمونه‌های جاسوسی آمریکایی‌ها تجاوز پهپاد جاسوسی این کشور به حریم آب‌های سرزمینی ما بود که البته پاسخ قاطعی دریافت کردند.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: یک مرحله در سنوات قبل سربازان گمنام امام زمان (عج) موفق شدند با یک اقدام هوشمندانه، مبتکرانه و هنرمندانه یک شبکه گسترده جاسوسی آمریکا را که در تمامی کشور‌های دنیا فعال بود، شناسایی کنند؛ این اقدام خیلی مایه تعجب بود که چگونه این شبکه گسترده جاسوسی توسط ایران اسلامی کشف شده است.
شبکه‌ جاسوسی که ایران به دیگرکشورها معرفی کرد و با اقدام سریع چینی‌ها همراه شد.
اسماعیلی افزود: در رابطه با این شبکه گسترده جاسوسی آمریکا که توسط ایران اسلامی کشف شده بود با سرویس‌های کشور‌های دوست ما تبادل اطلاعات صورت گرفت؛ از جمله چین، برخی از اعضای این شبکه را که شناسایی شده بودند، دستگیر و بلافاصله هم اعدام کرد.
وی بیان داشت: آن شبکه کارش تمام شد، اما خوی تجاوزگری آمریکا که تمام نمی‌شود لذا آمریکایی‌ها شبکه دیگری را نیز سازماندهی کردند که این شبکه هم در نیمه دوم سال ۹۷، با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی شد.
اسماعیلی ادامه داد: عوامل شبکه مزبور بعضا در مراکز حساس کشور از جمله مراکز نظامی، انتظامی، وزارت دفاع، مراکز هسته‌ای و مراکز مربوط به زیرساخت‌های کشور شاغل بودند.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: اکثر قریب به اتفاق عوامل این شبکه شناسایی و دستگیر شدند و به مراجع قضایی تسلیم شدند؛ تحقیقات مرتبط با دو نفر از آن‌ها که غیر نظامی بودند در دادسرای امنیت به اتمام رسید و به دادگاه رفت و در دادگاه انقلاب محاکمه شدند و حکم حبس طویل المدت برای آن‌ها صادر شد.
اسماعیلی گفت: همچنین کار رسیدگی به پرونده دیگر جاسوسان این شبکه که در مراکز نظامی مشغول بودند توسط دادسرای نظامی انجام شد. برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده و بر اساس نوع جرایمی که مرتکب شده‌اند برای آن‌ها تقاضای اعدام شده که پرونده آن‌ها در نوبت رسیدگی در دادگاه قرار دارد.

 از واقعی‌ کردن تعرفه‌های وکلا تا زمین‌خواری لواسان
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازوکاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی وکلا در نظر گرفته‌شده است، عنوان کرد: آیین‌نامه تعرفه وکالت سال‌هاست که اصلاح‌نشده است. با مشارکت وکلا، کارشناسان قوه‌قضاییه و کانون وکلای دادگستری این امر در حال تدوین است. دنبال این هستیم تعرفه‌ها واقعی شود. در این حوزه و سایر حوزه‌ها تعامل مثبت و سازنده‌ای با وکلای کشور و کانون کارشناسان داریم. قاطبه وکلا در برنامه‌های تحولی قوه‌قضاییه را همراهی می‌کنند. با تصویب آیین‌نامه این بخش از موضوعات شفاف خواهد شد.
وی درباره وضعیت زمین‌خواری در لواسان نیز گفت: در ارتباط با موضوعات لواسانات، ریاست دستگاه قضا به دو هیات مأموریت داد که موضوع را با توجه به سوابق موجود در قوه قضاییه و سایر ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط را بررسی کنند. 
اسماعیلی ادامه داد: این هیات‌ها بررسی‌ خود را انجام داده‌اند و گزارش یکی از هیات‌ها به رییس قوه قضاییه تقدیم شده است و گزارش هیات دیگر نیز به‌زودی تقدیم خواهد شد. قوه قضاییه نیز مبتنی بر نتایج حاصله از گزارش هیئت‌های اعزامی، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

 آخرین وضعیت پرونده میترا استاد  
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تعیین وقت پرونده قتل میترا استاد گفت: آخرین گزارشی که در ارتباط با پرونده قتل میترا استاد گرفتم این بود که در این پرونده ابلاغ به وکلا (سه وکیل) در ظرف زمانی مختلف انجام شد، برای برخی از وکلا در همان روز اول و ابلاغ برخی رفت‌وبرگشت داشته است. درنتیجه ابلاغ واقعی با تأخیر انجام‌شده است، اما نهایتاً ابلاغ‌ها انجام شد و برخی از اشکالات و ایراداتی که وکلا به کیفرخواست صادره داشتند برطرف شد و فردا آخرین‌مهلت در این رابطه است لذا قطعاً در تیرماه به این پرونده در دادگاه به‌صورت علنی رسیدگی خواهد شد. اسماعیلی اضافه کرد: همچنین در تیرماه به پرونده قتل شیرمحمدعلی که در زندان فشافویه به قتل رسید رسیدگی خواهد شد.

 بازداشت سه نفر در ارتباط با پرونده وزارت نفت
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اخباری مبنی بر دستگیری یک مدیر نفتی که قصد داشت که با یک چمدان ارز و طلا به همراه یک صراف از کشور خارج شود و همچنین ارتباط خانمی با ۱۶ مدیر نفتی، گفت: موضوع چمدان و خروج با چمدان نبود. وزارت اطلاعات در آن روز گزارش داد این دو نفر قصد خروج از کشور را دارند، ارز اصلاً همراه آن‌ها نبود بلکه ارز در حساب صراف و در خارج از کشور بود. این دو نفر در هنگام خروج از کشور دستگیر شدند و در ادامه تحقیقات یکی از کارمندان بانک سرمایه که مرتبط با این موضوع بود شناسایی و دستگیر شد و در حال حاضر سه نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت هستند. تحقیقات رو به اتمام است و با توجه به تکمیل تحقیقات ممکن است این افراد با وثیقه آزاد شوند و پروند روند قضایی خود را طی خواهد کرد. وی در ارتباط با موضوع دوم سؤال و ارتباط خانمی با ۱۶ مدیر نفتی گفت: پرونده‌ای در این باب داریم، اما موضوعات غیراخلاقی و ۱۶ نفر جز پرونده ما نیست، عموماً در موضوعات مربوط به منافی عفت ما از تحقیق و تفحص ممنوع هستیم. مگر در مواردی که شاکی خصوصی داشته و یا جرم سازمان یافته و یا در مرعا و منظر عموم انجام شده باشد که ضوابط خاص خودش را دارد. 

 نتیجه تحقیقات در مورد حادثه زندان فشافویه
اسماعیلی در خصوص تغییر برخی از مقامات زندان در استان تهران و ارتباط آن با پرونده قتل متهمی در زندان فشافویه، گفت: بعد از حادثه زندان فشافویه دو اقدام به‌صورت موازی انجام شد که اولین اقدام رسیدگی به پرونده قتل و تعقیب قضایی قاتلین بود و اقدام دیگر این بود که رییس قوه قضاییه هیات‌هایی را در ارتباط با بررسی زمینه وقوع و یا قصور و تقصیر احتمالی برخی از کارگزاران حوزه زندانبانی مأمور کردند.
وی تاکید کرد: در بخش اول پرونده رسیدگی و کیفرخواست صادر شد و در نوبت دادگاه است و در بخش دوم نیز سه هیات از ناحیه سازمان زندان‌ها، دادسرای تهران و دادستانی کل کشور مأمور شدند.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این هیات بررسی‌ها را انجام و گزارش آن را به رییس قوه قضاییه تقدیم کردند. با جمع‌بندی گزارش در بخش دوم تصمیم بر این شد که با برخی از پرسنل که قصور آن‌ها محرز بود برخورد شود و حسب مورد تحت تعقیب کیفری یا هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری قرار گیرند. بر این اساس رییس زندان فشافویه برکنار و مدیرکل زندان‌های تهران توسط خود سازمان زندان‌ها جابجا شده است.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 12 تیر 1398 10:03

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش