text1

یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403-

بازگشت ۷ هزار میلیارد تومان از مفسدان مالی به خزانه دولت

سایت حقوقیدیده بان هشتم : سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به آمارهایی در رابطه با رسیدگی قوه‌قضاییه به موضوع سیل گذشته، خاطرنشان کرد: در ارتباط با سیل گذشته بررسی‌های جامعی از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی‌ها انجام شد. برای ۱۰۵ نفر از مدیران بخش‌های ذی‌ربط (مدیران فعلی و مدیران سابق) پرونده کیفری تشکیل شد و تحت تعقیب قرار گرفتند.

غلامحسین اسماعیلی در دوازدهمین نشست خبری خود با اشاره به برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین از دولت و مردم عراق برای میزبانی خوب و شایسته آن‌ها و برگزاری بی‌نظیر مراسم اربعین حضرت اباعبدالله (ع) و نیروهای امنیتی به‌ویژه حشدالشعبی برای تأمین امینت زائران قدردانی کرد.

 تذکر به مسئولان در مورد فصل سرما و بارش نزولات آسمانی
وی با اشاره به فرارسیدن فصل سرما، گفت: در روزهای پایانی سال 97 و آغازین سال 98 سیلاب‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد که بخشی از این مشکلات ناشی از ترک فعل‌ها و قصور مدیران در بخش‌های مختلف بود. در همان ایام ریاست قوه‌قضاییه خطاب به دستگاه‌های متولی عنوان کردند باید تبدیل‌شدن برکات الهی به ایجاد مشکل برای مردم برای آخرین بار باشد و نباید به دلیل کوتاهی‌های برخی از مسئولان مردم دچار مشکل شوند. وی افزود: به‌تمامی مسئولان ذی‌ربط یادآوری می‌کنم مقدمات و عملیات لازم در جهت رفع تجاوزات انجام دهند و در خصوص لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌هایی که در سیل امسال با گرفتگی و نشست گل‌ولای موجب مسدود شدن و مشکلاتی شد وظایف خود را انجام دهند.

 برای ۱۰۵ مدیر در رابطه با سیل سال گذشته پرونده کیفری تشکیل شده است
سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به آمارهایی در رابطه با رسیدگی قوه‌قضاییه به موضوع سیل گذشته، خاطرنشان کرد: در ارتباط با سیل گذشته بررسی‌های جامعی توسط سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی‌ها انجام شد و درمجموع ۱۴۰ نفر از مدیران دوره‌های مختلف چه مدیران فعلی و چه سابق به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند، ۱۰۵ نفر از مدیران بخش‌های ذی‌ربط، برای آن‌ها پرونده کیفری تشکیل شد و تحت تعقیب قرار گرفتند که مجموعاً ۲۴۵ نفر از مدیران ادوار مختلف در بروز حوادث ناشی از سیل در مظان تخلف و اتهام و تحت تعقیب قرار گرفتند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از سفر رییس قوه‌قضاییه به استان زنجان، اظهار کرد: در سفر به استان زنجان، مشکلات حوزه‌های مختلف بررسی و با گذشت زمان اندک، مشکل کارگران روغن نباتی جهان برطرف شد.
سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: در استان زنجان مشکلاتی در ارتباط با اراضی کشاورزی و تغییر کاربری و تبدیل آن‌ها به باغ شهرها وجود داشت که رییس قوه‌قضاییه در رابطه با بررسی و حل مشکل مهلت یک‌ماهه‌ای داد و مجدانه پیگیری شد و حال اعلام می‌کنیم که با جدیت تمام و تشکیل کارگروه‌های ذی‌ربط، در این مدت یک‌ماهه در ارتباط با تغییر کاربری اراضی زراعی و بازگشت برخی از باغ شهرهای فاقد مجوز به وضعیت قبلی ۱۵۷ مورد قلع‌وقمع بنا و اعاده به وضع سابق انجام‌شده است. وی افزود: برای یکی از مدیران جهاد کشاورزی منطقه که این تغییر کاربری‌ها و تبدیل اراضی به باغ شهرها معلول قصور و تقصیر او بود، پرونده قضایی تشکیل‌شده و تحت تعقیب قرارگرفته است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های انجام‌شده زمینه بازگشت به کار و مسئولیت احد از مدیرانی که قبلاً در برابر فشارهایی که به او وارد می‌شد برای مساعدت در تأمین خواسته‌های افراد سودجو و فرصت‌طلب مقاومت می‌کرد و تسلیم این فشارها نمی‌شد و برکنار شده بود، فراهم شد. سخنگوی قوه‌قضاییه بیان کرد: برای تعدادی از افراد دیگری که در این حوزه در مظان اتهام هستند، پرونده کیفری تشکیل‌شده و تحت تعقیب قرار گرفتند.

 پیگیری‌های دستگاه قضا در ارتباط با پسماندهای خطرناک
وی در ادامه با اشاره به رسیدگی به وضعیت پسماندهای ویژه و خطرناک صنایع سرب و روی زنجان، گفت: درباره وضعیت این پسماندها که مردم گلایه‌مند بودند پیگیری‌های مجدانه‌ای انجام شد. قضات مربوطه به استان اعزام شدند. با پیگیری‌های انجام‌شده از دو هفته قبل ۴۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر زنجان که آثار و عوارض دپو پسماندها برای مردم مشکل ایجاد نمی‌کند و پسماندهای جدید به آن منطقه منتقل می‌شوند برای این منظور پیش‌بینی شد. ۱۰ میلیون تن پسماند سرب و روی انباشت شده در یک منطقه است که جابجایی آن زمان زیادی می‌برد. مقرر شد یک‌لایه محافظ و نگهدارنده برای این کوه پسماند و سرب کشیده شود تا به‌مرور نسبت به جابجایی آن اقدام شود.

 بازگشت ۷ هزار میلیارد تومان وجه نقد به خزانه دولت
سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه با اشاره به گزارشی از عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی درزمینه استرداد و بازگشت اموال محکومان و متهمان اشاره کرد و گفت: در این ناحیه آن‌هم صرفاً در ۹۱ فقره پرونده در مقام اجرای حکم، قریب به ۷ هزار میلیارد تومان وجه نقد و جزای نقدی به خزانه دولت و بانک‌ها برگشت که رقم دقیق آن ۶ هزار و ۹۳۷ میلیارد و ۴۱۲ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان وجه نقد است. وی ادامه داد: علاوه بر آن ۸۷ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۳۷ یورو به خزانه و بخش‌های ذی‌ربط عودت داده شد، ۱۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۴۳ دلار استرداد شد و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات ارزهایی که توانسته‌ایم از متهمان و محکومان این پرونده‌ها وصول کنیم. سخنگوی قوه‌قضاییه بیان کرد: این‌ها بخش‌های وصول‌شده اجرای احکام در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و صرفاً از ۹۱ فقره پرونده از پرونده‌های این حوزه است. اسماعیلی گفت: این هم از گرفتاری‌های قوه‌قضاییه است که دیگران اموال بیت‌المال و مؤسسات و بانک‌ها را به یغما می‌برند و بعد به ما می‌گویند که شما دنبال این اموال بدوید و آن را بگیرید و به صندوق بیت‌المال برگردانید. خوشحالیم که تلاش‌های همکارانمان در این حوزه توام با توفیقات مناسبی بوده است.

 بهورز روستای چنار محمودی لردگان آزاد شد
اسماعیلی درباره اقدامات دستگاه قضا در مورد حادثه لردگان و بازداشت بهورز این روستا، گفت: درباره حوادث لردگان خود دولت ورود پیداکرده و بررسی‌های کارشناسانه و اقدامات مجدانه در جهت درمان آسیب دیدگان انجام می‌دهد. همچنین قوه‌قضاییه تیمی از پزشکی قانونی را در این زمینه مأمور کرده است که هنوز گزارش تیم پزشکی کامل نشده و متناسب با گزارش تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد. وی افزود: بهورز این روستا آزادشده و علت بازداشت شکایت افراد علیه این فرد بود. همچنین از کسانی که در خرم‌آباد اقدامات خرابکارانه انجام دادند تعدادی بازداشت شدند که قریب به‌اتفاق آن‌ها به‌جز برخی عناصر منافق و وابسته آزاد شدند. همچنین یکی از عناصر طاغوت در بین بازداشت‌شدگان بود.

 
 آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری
وی درباره آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری و اینکه آیا حکم این پرونده صادرشده یا خیر، ادامه داد: برای پرونده جدید شهرام جزایری حکم قطعی و نهایی صادرشده است و نامبرده به جهت کلاهبرداری، به تحمل هفت سال حبس محکوم‌شده است. حکم وی نیز قطعی شده و الان در حال تحمل حبس است. علاوه بر حبس، محکومیت جزای نقدی هم دارد، یک محکومیت ۶ ماه حبس نیز بابت اتهام دیگری دارد؛ اما با توجه به اینکه برابر قانون مجازات اشد صرفاً قابل‌اجرا است این مجازات هفت سال حبس وی قطعی شده و در حال اجرا است.

 سامانه ثبت اموال مسئولان
سخنگوی قوه‌قضاییه در رابطه تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه ثبت اموال مسئولان، گفت: خوشحالیم که بخش‌های مختلف از اجرای این قانون استقبال کردند. سامانه دچار محدودیتی بود که افراد برای ثبت‌نام بایستی به دفاتر معدودی که مرکز آمار و فناوری تعبیه کرد بود مراجعه می‌کردند، دستور صادر شد که سامانه ارتقا پیدا کند و با تأمین امنیت، افراد بتوانند چه از محل کار و چه از بخش‌های دیگر کار خود را انجام دهند. این هفته سامانه توسعه‌یافته فعال شد و در حال حاضر افراد می‌توانند از منزل خود وارد سامانه شوند. همچنین قوه‌قضاییه تصمیم گرفت زمان یک‌ماهه را از زمان بارگذاری سامانه ارتقا یافته محاسبه کند.

 محکومیت زیباحالت منفرد سنگین است
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت پرونده زیباحالت منفرد اظهار کرد: حکم بدوی این پرونده صادرشده و منتهی به محکومیت شده است. محکومیت نامبرده سنگین است، ولی چون پرونده جزو پرونده‌های شعب ویژه اقتصادی نبود و پرونده شعب عادی دادگاه‌های انقلاب بود به دلیل عدم قطعیت حکم از بیان جزئیات اتهامات و محکومیت به‌موجب قانون معذوریم. با قطعی شدن حکم توسط دیوان عالی کشور جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 بعد از دستگیری روح‌الله زم هیچ دستگیری جدیدی انجام‌نشده است
اسماعیلی در رابطه با دستگیری روح‌الله زم مدیر آمدنیوز و اینکه در فضای مجازی در اخباری ادعاشده است تعدادی از عوامل ارتباطی نامبرده در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف ازجمله نهاد ریاست جمهوری شناسایی و دستگیر شدند، توضیح داد: تا امروز غیر از روح‌الله زم، فرد دیگری از بخش‌های مختلف چه در دولت و چه در قوه‌قضاییه و چه در نیروهای مسلح و ... بازداشت نشده است لذا بی‌جهت گمانه‌زنی نشود. توصیه من به افراد و جریان‌های سیاسی این است که انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه و نشانه نکنید و اجازه دهند که دستگاه‌های امنیتی و قضایی بررسی‌های دقیق و فنی آن‌ها را انجام دهند. اسماعیلی خطاب به همه فریب‌خوردگان و کسانی که چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور با اعتماد به سرویس‌های بیگانه و اعتماد به دشمن، اقداماتی را علیه مردم، کشور و نظام و انقلاب انجام می‌دهند و به حمایت و پشتیبانی دول خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها دلگرم هستند، گفت: از این قصه درس عبرت بگیرند و بدانند سرویس‌های بیگانه قابل‌اعتماد نیستند. روح‌الله زم بزرگ آن‌ها بود که به دام افتاد، برخورد با دیگران مقوله‌ای کمتر از مقوله برخورد باروح الله زم را می‌طلبد.

 برای اجرای قانون و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی جدی هستیم
سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و تخلفات احتمالی در این زمینه گفت: طی هفته‌های اخیر قوه‌قضاییه بر اساس بخشنامه صادره از سوی ریاست قوه‌قضاییه، دستور تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را در سراسر کشور صادر شد که با صدور این بخشنامه، ستاد مرکزی در دادستانی کل و ستادهای استانی و شهرستانی فعال‌شده و فضای انتخابات را تحت رصد قرار می‌دهند. وی افزود: اقدام پیش‌دستانه دستگاه قضا در چند ماه مانده به برگزاری انتخابات یعنی اینکه برای اجرای قانون جدی هستیم و هر تخلفی را در این ستاد پیگیری می‌کنیم. همچنین قانون انتخابات لایحه قضایی نیست و قوه‌قضاییه متولی اصلاح این لایحه نیست.

 مرزبندی دقیق بین جرم امنیتی و جرم سیاسی
وی درباره برنامه قوه‌قضاییه در ارتباط با جرم سیاسی، گفت: تاکید رییس قوه‌قضاییه این است که در دوره جدید مرزبندی دقیق‌تری بین جرم سیاسی و جرم امنیتی قائل شویم. هرگاه عمل انتسابی مشمول جرم امنیتی بود در قالب جرم امنیتی و هرگاه مشمول جرم سیاسی بود تحت عنوان جرم سیاسی با آن برخورد می‌شود و تاکید بر این است که در این‌گونه موارد ما سختگیرانه رفتار نکنیم. اسماعیلی افزود: تمام تاکید بر این است که دقت کنیم در دادسرا و در دادگاه و هرکجا که عمل ارتکابی می‌تواند مصداق جرم سیاسی باشد آن را در قالب جرم سیاسی و در دادگاه‌های ذی‌ربط با حضور هیأت‌منصفه رسیدگی کنیم و قطعاً این رویکرد که به همکارانمان در دادسراها و در دادگاه‌ها و به عزیزانمان در هیأت‌منصفه ابلاغ‌شده آثار آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

 قرار تأمین برخی از متهمان هفت‌تپه تقلیل پیدا کرد
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره احکام کارگران هفت‌تپه و تجدیدنظر در آن‌ها با عنایت به تاکیدات آیت‌الله رئیسی، گفت: بنا به دستور ریاست دستگاه قضا در مورد تعدادی از کسانی که در زمره متهمین این پرونده‌ها چه در پرونده مربوط به هفت‌تپه و چه در پرونده‌های مشابه بودند باید بگویم که امروز ۴ نفر از این افراد قرار تأمین آن‌ها توسط دادگاه تجدیدنظر تقلیل پیدا کرد آن‌هایی که بازداشت موقت بودند به وثیقه تبدیل شد و آن‌ها که وثیقه‌شان سنگین بود وثیقه‌شان تقلیل پیدا کرد درصورتی‌که در این چند روز وثیقه‌های تقلیل پیداکرده را بسپارند آزاد می‌شوند و بیانگر این است که آنچه اعلام‌شده در دستور کار است و اجرا می‌شود. اسماعیلی گفت: ما به لحاظ حجم پرونده، گرفتار اطاله دادرسی هستیم و برای پرونده‌ها وقت‌های طولانی تعیین می‌شود. در این پرونده‌ها گفته‌شده که وقت نزدیک داده شود که این اقدام صورت گرفته است تا جایی که شاید در کمتر از یک ماه دیگر رأی هم صادر می‌شود. همچنین به همه قضات اعلام شد که در تصمیمات قانونی خود سیاست کیفری متناسب را اتخاذ کنید اما صدور رأی با قاضی دادگاه است.

 در فرآیند قضایی داشتن نسبت خانوادگی امتیاز محسوب نمی‌شود
اسماعیلی همچنین درباره اجرای حکم حسین فریدون، گفت: حکم وی صادرشده و در حال اجرا است، من این نکته را به همین مناسبت اشاره‌کنم که در فرآیند قضایی داشتن نسبت خانوادگی با اشخاص و مقامات و تشکیلات و احزاب رسمی و قانونی کشور نه امتیاز محسوب می‌شود و نه مانع برای رسیدگی قضایی. ما فارغ از این انتسابات به موضوع رسیدگی می‌کنیم. وی افزود: نکته‌ای که باید اشاره‌کنم این پرونده متهمان متعدد داشته است و برخی از متهمین این پرونده هنوز پرونده‌شان در دادسرا مفتوح است و به دادگاه نیامده است. دادگاه بدوی در رسیدگی به پرونده برای دو نفر حکم برائت صادر کرد. پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفت. دادگاه تجدیدنظر یک نفر از کسانی را که دادگاه بدوی محکوم کرده بود، برائت داد و حکم دو نفر دیگر را بدون هیچ‌گونه تغییری تأیید کرد. اسماعیلی ادامه داد: حکم یک نفر که بخشی از مجازاتش تعلیق شده بود بخش دیگر مجازات را هم تعلیق کرد. حکم آقای فریدون را تقلیل داد و این استدلال قاضی و استنباط مقامات قضایی است که در پرونده متکفل امر رسیدگی بوده‌اند.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 01 آبان 1398 09:39

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش