text1

دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403-

محکومیت قطعی بیش از پنجاه مفسد اقتصادی در دو هفته اخیر و اخبار مهم حقوقی و قضایی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : بیستمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه با حضور نمایندگان قضایی رسانه‌ها برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی، در این نشست گفت: ما به این مردم‌باور و اعتقادداریم و خود را خدمتگزار این مردم می‌دانیم، این باور و اعتقاد، شعار نیست، بلکه در عمل اثبات می‌کنیم که برای این مردم شأن و حرمت قائل هستیم.

 باید چوب‌های فساد را از لابه‌لای چرخ‌های اقتصاد خارج کرد
سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، از عموم مردم با هر فکر، سلیقه و هر گرایش سیاسی دعوت کرد که آگاهانه در انتخابات شرکت کنند. وی تصریح کرد: مشکلات و گلایه‌ها به‌جای خود، اما فرهنگ ایرانی ما و تعالیم اسلامی به‌هیچ‌عنوان با انزوا و بی‌تفاوتی سازگاری ندارد. اگر بی‌تفاوت شدیم از دشمن سیلی خواهیم خورد. اسماعیلی خاطرنشان کرد: تمامی تلاش ما بر این است که باید باصلابت و اقتدار چوب‌های فساد و ناکارآمدی را از لابه‌لای چرخ‌های اقتصاد و تولید داخلی خارج کرد تا تولید راحت‌تر و روان‌تر بچرخد.

 فعال‌سازی مجدد کارخانه آرتاکابل اردبیل با مداخله دستگاه قضایی
وی به بیان مصادیقی در این زمینه پرداخت و افزود: در روزهای اخیر با پیگیری قوه‌قضاییه و دادگستری استان اردبیل شاهد فعال‌سازی مجدد کارخانه آرتاکابل که به دلیل بدهی و اختلاف با بیمه و تأمین اجتماعی تعطیل‌شده بود، بودیم که با ورود کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری به چرخه تولید بازگشت. این سومین کارخانه راکد استان اردبیل است که با مداخله دادگستری به چرخه فعالیت برمی‌گردد. وی به اقدامات مجموعه قوه‌قضاییه در ارتباط با گروه صنعتی ایران ترانسفو اشاره کرد و گفت: در پی واگذاری این گروه صنعتی شاهد بروز مشکلاتی در این مجموعه صنعتی بودیم که با ورود قوه‌قضاییه و دادسرای عمومی و انقلاب تهران در رابطه با خریدار این مجموعه از خصوصی‌سازی، فرد خریدار تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار گرفت و بازداشت شد و مقرر شد این شرکت از طریق بورس به خریداران واگذار شود و تنها در همین یک اقدام حدود هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت.

 اقدامات چشمگیر حوزه قضایی خراسان رضوی در رابطه با حمایت از تولید
اسماعیلی در ادامه به نمونه دیگری از این فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: در استان خراسان رضوی در ۹ ماهه اول امسال، اعضای کمیسیون حمایت قضایی از تولید و سرمایه‌گذاری از ۵۹۹ واحد صنعتی بازدید به عمل آوردند. ۲۲۸ واحد صنعتی دچار اشکال و اختلال بود که با حمایت این مجموعه، مشکلات این ۲۲۸ واحد برطرف شد و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری به عمل آمد. وی تصریح کرد: در این مدت در استان خراسان رضوی، ۱۰۴۴ مصوبه در حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی داشته‌ایم.

    
 احکام جدید مفسدان اقتصادی
سخنگوی قوه‌قضاییه اضافه کرد: این‌یک روی سکه از فعالیت ما است و روی دیگر سکه فعالیت برخورد با مفسدان و متجاوزان به حقوق مردم است. در حدفاصل نشست قبلی سخنگویی تا این جلسه، بیش از ۵۰ نفر از مفسدان اقتصادی محکومیت قطعی حاصل کرده‌اند. وی افزود: حمیدرضا مرادی فرزند هدایت به جرم اخلال در نظام ارزی به‌صورت عمده به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، رد یک‌میلیون و ۸۹ هزار یورو در حق بانک ملت و ۷۹۲ هزار یورو در حق بانک سپه و پرداخت جزای نقدی به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان محکوم شد. اسماعیلی تصریح کرد: محمد نائینی تهرانی فرزند ابراهیم به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به‌صورت عمده، به تحمل ۱۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، رد یک‌میلیون و ۸۹ هزار یورو در حق بانک رفاه و ۷۹۲ هزار یورو در حق بانک سپه و پرداخت جزای نقدی معادل ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان محکوم شد. به گفته سخنگوی قوه‌قضاییه امیرخسرو علایی به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و شلاق و رد مال، سعید علیزاده فرزند علی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس و شلاق و رد مال، مرتضی فلاح اشتری فرزند احمد به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به‌صورت عمده و اعتبارسازی از طریق پروفرم و جابجایی وجوه مربوط به شرکت میعاد سازان به تحمل دو فقره بیست سال حبس و شلاق و رد مال و جزای نقدی، مهرداد داوودی فرزند عباس به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به‌صورت عمده به تحمل ۱۰ سال حبس، رحیم تبریزی میاندوآب فرزند اکبر مدیرعامل شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس و ضبط ۱۰۰ میلیارد ریال به‌عنوان جزای مالی و محرومیت از مشاغل مختلف، مجید هرسی فرزند یونس به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس، مهرداد صفری فرزند غلامعلی به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس و ضبط ۱۲۸۰ میلیارد ریال به‌عنوان جزای نقدی، حمید عبادی کجانی فرزند حبیب‌الله به جرم معاونت اخلال در نظام ارزی به تحمل ۸ سال حبس و ضبط ۲۰ میلیون لیر ترکیه به‌عنوان جزای نقدی و محرومیت برخی از مشاغل، محکوم‌شده‌اند.


 احکام قطعی پرونده محیط‌زیست صادر شد
اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه این نشست خبری در خصوص احکام متهمان پرونده جاسوسی از مراکز نظامی در پوشش محیط‌زیست، گفت: پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط‌زیست که ازنظر ما یک پرونده اقدام علیه امنیت است، رسیدگی و رأی نهایی آن صادر و قطعی شده است، در این پرونده آقای مراد طاهباز فرزند قاسم به جرم همکاری با آمریکا به‌عنوان دولت متخاصم به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم‌شده است. خانم نیلوفر بیانی فرزند یوسف به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و رد وجوه مأخوذه، آقای هومن جوکار فرزند هوشنگ به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۸ سال حبس، آقای طاهر قدیریان فرزند محمود به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس، آقای سام رجبی تبریز فرزند پرویز به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، خانم حمیده یا سپیده کاشانی دوست فرزند علی‌اکبر به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، آقای امیرحسین خالدی حمیدی فرزند میرتوحید به جرم جاسوسی به شش سال حبس و آقای عبدالرضا کوهپایه فرزند محمود به جرم اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل چهارسال حبس محکوم‌شده‌اند و محکومیت آن‌ها در دادگاه تجدیدنظر قطعی شده است.

 آخرین وضعیت پرونده اغتشاشات آبان ماه
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده اغتشاشات آبان ماه، اظهارکرد: سیاست‌هایمان را بارها اعلام کرده‌ایم که اولاً صف معترضان را از صف اغتشاشگران جدا می‌دانیم و در عمل نیز این افراد را از همدیگر جدا کردیم. اسماعیلی تصریح کرد: جمعی از عناصر اصلی اغتشاشات که اموال عمومی و دولتی را به آتش کشیدند و تخریب کردند در استان‌های مختلف هم در تهران، هم در اصفهان، شیراز و خوزستان شناسایی شدند و محاکمه و حکم بدوی صادرشده و در فرآیند تجدیدنظر است.

 باند تبهکار امیر آلمانی از ترکیه بازگردانده شدند
وی به یک نمونه از پرونده‌های تهران اشاره کرد و گفت: یکی از پرونده‌های رسیدگی شده در تهران که اصطلاحاً از زبان خودشان مشهور به پرونده امیر آلمانی است، باند تبهکاری از اراذل‌واوباش بودند و در اغتشاشات بانک و پمپ‌بنزین آتش زدند و از اقدامات خلافکارانه‌شان فیلمبرداری و برای شبکه‌های خارجی ارسال کردند.

 بعد از احساس خطر از کشور خارج‌شده و به ترکیه رفتند که با پیگیری‌های مجدانه از ترکیه برگشتند و بازداشت شدند که آرای بدوی در مورد آن‌ها صادرشده و چون هنوز قطعی نشده است.
همچنین در ادامه نشست سخنگوی قوه‌قضاییه به تشریح پرونده تبادل دو زندانی در ایران و آلمان با همکاری قوه‌قضاییه و وزارت امور خارجه پرداخت.  اسماعیلی سپس در خصوص طرح ادعای مقامات فرانسوی مبنی بر آزادی دو شهروند فرانسوی در ایران خواستار شدند، گفت: قانون ما تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد؛ بنابراین ما آن‌ها را دوتابعیتی نمی‌دانیم و تبعه کشور جمهوری اسلامی می‌دانیم؛ کیفرخواست این پرونده صادرشده و متهمان در زندان هستند و در ۱۳ اسفندماه جلسه دادگاه آن‌ها برگزار می‌شود. وی در خصوص میزان پرونده‌های معوق تا پایان سال جاری نیز، گفت: از نیمه دی‌ماه تا کنون بالغ‌بر ۳۰۰ هزار پرونده معوق در روزهای اخیر رسیدگی شده است و این نهضت تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

 تحقیقات درباره پرونده طبری به پایان رسیده است
سخنگوی قوه‌قضاییه در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده طبری، گفت: تحقیقات این پرونده تقریباً به اتمام رسیده است. بر اساس گزارش، حتماً قبل از پایان سال دادسرا تصمیم نهایی خود را در این رابطه خواهد گرفت و در صورت صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد، پیش‌بینی‌های لازم انجام‌شده است، در صورت صدور کیفرخواست قبل از پایان سال جلسات محاکمات آغاز می‌شود.

 آخرین وضعیت پرونده ورمی کمپوست 
اسماعیلی در پاسخ به سوال روزنامه «حمایت» در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده ورمی کمپوست، گفت: این پرونده از پرونده‌های مهم همه دستگاه قضایی است و ما بارها اعلام کردیم با توجه دستور ریاست قوه‌قضاییه پرونده‌هایی که شکات متعدد دارند و یا پرونده‌هایی که دغدغه ذهنی مردم شده است؛ بایستی به‌صورت ویژه رسیدگی شود. سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: پرونده ورمی کمپوست بالغ‌بر ۱۳ هزار شاکی دارد که رسیدگی به این پرونده‌ها سخت است به جهت اینکه علاوه بر ۱۳ هزار شاکی؛ پرونده مذکور ۱۳۰۰ جلد دارد که نیازمند صرف وقت فراوانی است، اما مجموعه آن‌که در قالب ۳۲ کلاسه ثبت‌شده است تا امروز ۲۷ کلاسه و پرونده آن منتهی به صدور رأی شده است و ۵ کلاسه باقی‌مانده است که برای این پنج بخش هم مجموعاً برای ۱۴ اسفندماه امسال یعنی دو هفته دیگر آخرین جلسه رسیدگی برگزار می‌شود و ان‌شاءالله تا قبل از پایان سال رأی این پرونده با همه عظمتش صادر خواهد شد؛ تعداد متهمان معدود است.

 قوه‌قضاییه در فرآیند برگزاری و نظارت انتخابات مداخله مستقیم ندارد
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود قوه‌قضاییه به فرآیند تبلیغات، رأی‌گیری و شمارش آرای انتخابات مجلس، گفت: ما دو اقدام را انجام دادیم، یکی بر اساس مأموریت کلی قانونی خود، ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی را تشکیل دادیم و شعب ویژه‌ای را در سراسر کشور برای رسیدگی به این موضوع تعیین کردیم، این ستادها با رویکرد پیشگیرانه در همه حوزه‌های انتخابیه فعال است و اقدامات مؤثری نیز در استان‌های مختلف انجام داده‌اند. سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد: اقدام بعدی ما اگر گزارشی چه از ناحیه مجریان، چه از ناحیه ناظران این ستاد، ضابطان و چه از ناحیه مردم در ارتباط با برگزاری انتخابات که وصف مجرمانه دارد به ما واصل شود، ما حتماً نسبت به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد، اما دستگاه قضا بر سر صندوق‌های اخذ رأی نماینده‌ای ندارد و مسئولیتی در فرآیند اجرا و نظارت ندارد.

 افرادی در پرونده کلاک اخیراً تحت تعقیب قرار گرفتند
 سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص پرونده برخورد با فساد در کلاک، گفت: علی‌رغم اینکه این پرونده مکرر در مراجع قضایی رسیدگی شده بود ولی در دوره اخیر با بررسی‌های تکمیلی مشخص شد آرای صادره مبتنی بر مستندات غیر قضایی است و مستندات آن مخدوش است. وی ادامه داد: تحصیل این مستندات کمک کرد که با استفاده از سازوکارهای قانونی پرونده مجدداً به دیوان عالی کشور ارجاع شود. دیوان عالی کشور نهایتاً به این نتیجه رسید که آرا سابق را نقض کند و این اراضی به حالت سابق خود اعاده شود و مشکل پرونده این‌گونه حل شد. وی ادامه داد: در این پرونده افرادی شناسایی شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند برخی از این افراد در پرونده‌های دیگر تحت تعقیب هستند که از آن پرونده‌ها ما به این مستندات دسترسی پیدا کردیم و به این پرونده ربطی نداشت؛ در این پرونده حکم خاصی علیه آن‌ها صادر نشد، اما در پرونده‌های دیگر تحت تعقیب هستند و مستندات آن پرونده‌ها ما را در این رسیدگی کمک کرد؛ البته در آن منطقه افرادی در حوزه شورای شهر و شهرداری اخیراً تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند.

 از هیچ فرد، لیست و جریانی در امر انتخابات حمایت نمی‌کنیم
اسماعیلی در خصوص شایعاتی مبنی بر حمایت رییس قوه‌قضاییه از برخی نامزدهای انتخاباتی، گفت: این مطلب و این شایعه منتشرشده در فضای مجازی را ما نیز ملاحظه کردیم؛ به‌صورت صریح اعلام می‌کنم؛ ریاست قوه‌قضاییه به‌هیچ‌عنوان از هیچ فرد، از هیچ لیست و از هیچ جریانی در امر انتخابات حمایت نمی‌کند؛ هیچ لیست و کاندیدایی ندارد.

 اتهامات بهاره هدایت غیر مرتبط با انتخابات بود
سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده خانم هدایت گفت: بازداشت وی در حراست دانشگاه نبوده و در خارج از دانشگاه انجام‌شده و اگر ادعایی در ارتباط با ضرب و شتم وجود داشته باشد، حتماً برابر ضوابط و مقررات قانونی به این موضوع هم رسیدگی می‌کنیم.  وی افزود: او اتهامات غیرمرتبط با انتخابات داشته که تحت تعقیب بوده و بازداشت‌شده است. خبری که بنده دارم این است که وی تا غروب روز سه‌شنبه با تعیین وثیقه‌ای که از ناحیه قاضی صادرشده است، آزاد می‌شود و خانواده او برای سپردن وثیقه مراجعه کرده بودند و ما نیز قاعده و ضابطه قانونی‌مان این است که اگر برای کسی قرار وثیقه صادرشده و وثیقه را سپرد، بلادرنگ آزاد کنیم مگر اینکه وثیقه فرد دچار اشکال باشد.

 دادگاه تجدیدنظر حکم «ندا ناجی» را به یک‌دوم تقلیل داد
سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ندا ناجی نیز، گفت: برای او نیز حکم قطعی صادرشده است، اما همین مقدار را اشاره می‌کنم که دادگاه تجدیدنظر یکی دو روز اخیر درباره وی برگزار شد و محکومیت دادگاه بدوی که درباره او صادرشده بود را به یک‌دوم تقلیل داد.

 آخرین وضعیت پیگیری پرونده شهادت سپهبد سلیمانی
اسماعیلی در خصوص شکایت تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در دادگاه‌های داخلی علیه آمریکا و طرح شکایت خانواده شهید سلیمانی، گفت: دادخواست‌هایی از ناحیه افراد مختلف متضرر از اقدامات جنایتکارانه آمریکا در شعبه ویژه امور بین‌الملل، شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ثبت‌شده ازجمله تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم.  سخنگوی قوه‌قضاییه یادآور شد: در ارتباط با شهادت شهید سلیمانی و همرزمان این شهید بزرگوار از ناحیه دادسرا هم اعلام‌جرم شده است؛ شعبه ویژه‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای رسیدگی به این موضوع تعیین‌شده است. خانواده شهید سلیمانی و شهدای همراه این شهید نیز اعلام کردند ما اقدام قضایی خود را بعد از مراسم چهلم انجام خواهیم داد تا این ساعت هنوز اقدام خاصی از ناحیه آن‌ها به این شعبه واصل نشده است.

 نامه‌ای از طرف فرهاد مجیدی ثبت‌نشده است
اسماعیلی درباره نامه فرهاد مجیدی سرمربی استقلال به رییس قوه‌قضاییه، افزود: ما تا الان در سوابقمان ثبتی از این نامه ملاحظه نکردیم و ما هم مثل شما از اخبار و رسانه‌ها شنیدیم حالا یا هنوز ارسال نشده یا در مسیر آمدن است اما در قوه‌قضاییه تاکنون نامه‌ای هنوز به ثبت نرسیده است.

 آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری از نامزدهای رد صلاحیت شده
وی در رابطه با دستگیری افرادی که از نمایندگان رد صلاحیت شده سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌کردند، گفت: این‌ها مدعی ذی‌نفوذ هستند ما تا الآن به ادعای نفوذ رسیدیم، اما به صاحب نفوذ بودن نرسیدیم. تا الان عددی در حدود ۲۰ نفر شناسایی و دستگیر شدند برخی از آن‌ها با قرار تأمین آزاد شدند و ۴ یا ۵ نفر از آن‌ها هنوز در بازداشت هستند. سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد: آنچه ما بررسی کردیم به ارتباط با نهاد نظارتی انتخابات نرسیدیم و به‌هیچ‌عنوان تحقیقات ما چنین نتیجه‌ای را حکایت نمی‌کند.

وی افزود: یکی از کسانی که در این برهه بازداشت شد و تحت تعقیب قرار گرفت یک کاندیدای رد صلاحیت شده دوره قبل بود که از کاندیدای رد صلاحیت شده دیگر پول می‌گرفت و مدعی بود که من نفوذ دارم و می‌توانم صلاحیت شمارا تأیید کنم. سخنگوی قوه‌قضاییه بیان کرد: دراین‌بین از استانداری تهران کسی بازداشت شد و جزو متهمان قرار گرفت و آن‌ها نیز در دستگاه‌های اجرایی هستند و ربطی به صلاحیت ندارند، اما ارتباط با جاهای دیگر را ما تا الان به آن نرسیدیم.

 سه هزار میلیارد تومان از بدهی ابربدهکار بانکی تسویه شد
سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد دستگیری یک ابربدهکاری که تاکنون سه هزار میلیارد تومان از بدهی‌اش برگشت داده‌شده است، گفت: مجموع بدهی این فرد حدود چهار هزار میلیارد تومان بود که حدود سه هزار میلیارد تومان در فرآیند تحقیقات اولیه با مذاکرات صورت گرفته با وی و با استفاده از اموال و دارایی‌هایی که در اختیار داشت و تسهیلاتی که از بانک گرفته بود و در غیر محل خود هزینه کرده بود، به بانک بازگردانده شد.

 وی بیان کرد: پرونده مراحل تحقیقاتی را می‌گذراند و تلاش می‌کنیم حتی قبل از صدور کیفرخواست، مابقی مطالبات را در صورت امکان از محل اموال و دارایی‌های این شخص به بانک برگردانیم.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 30 بهمن 1398 09:15

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش