text1

یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403-

رییس قوه قضاییه در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم: هیچ منطقه ممنوعه ای در برخورد با فساد نداریم

سایت حقوقیدیده بان هشتم : رییس قوه قضاییه  در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: هر چه بیشتر به شفافیت توجه شود زمینه‌های فساد را از بین می‌برد و سلامت اداری را تضمین می‌کند و ما هیچ منطقه ممنوعه ای در برخورد با فساد نداریم .

گفت‌وگوی تلویزیونی آیت الله رییسی، رییس قوه قضاییه با مردم، شب گذشته مورخ دوم تیرماه و در دومین روز از هفته قوه قضاییه، از شبکه یک سیما پخش شد.
به گزارش میزان، رئیس قوه قضاییه در این برنامه با اشاره به  اینکه تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کنیم، تاکید کرد :حبس زدایی جزو سیاست‌های قطعی است و به همکاران توصیه شده در بازداشت موقت اگر می‌توانند [به غیر از جرائم ذکرشده در قانون که مجرم باید زندانی شود] تصمیماتی بگیرند که به حبس منجر نشود.
وی در ادامه با بیان اینکه در مسائل امنیتی با هیچ‌کس تعارف نداریم اظهار دشت: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد کسی امنیت جامعه را مختل کند.
رییس دستگاه قضا با اشاره به اینکه هرکس به هردلیلی زندانی شد، باید در زندان بازسازی شخصیت و بازاجتماعی شود، گفت: زندان ما باید آموزشگاه نیکی‌ها شود و البته که قضات تا می‌توانند از محکومیت‌های غیرحبس استفاده کنند تا بازداشت موقت به حداقل ممکن برسد.
آیت الله رئیسی  همچنین با تاکید براینکه در سفرهای استانی یکی از نشست‌ها با فعالان اقتصادی است و حرف‌های آنها را می‌شنوم، اظهار داشت: پیچیدگی نظام اداری فعال اقتصادی را مجبور به رشوه دادن می‌کندو باید بروکراسی اداری را کنار بگذاریم و یک نظام چابک داشته باشیم.
وی با بیان اینکه امضاهای طلایی باید نظارت شود،‌خاطرنشان کرد:  در سازمان بازرسی دفتر حمایت از سرمایه گذاران و کارافرینان را تاسیس کردیم که اگر کارآفرین در سیستم رفت و کارش به مشکل خورد این دفتر موظف است ببیند مانع کار کجاست و برای حل آن اقدام کند.
آیت‌الله رییسی درخصوص مانع‌تراشی‌ها برای صدور مجوز و توسعه رقابت به بهانه اشباع بازار بیان داشت: زمینه رقابت باید در جامعه فراهم شود و اینکه مجوزها در انحصار افراد باشد قطعا خلاف قانون است و در هر بخشی که این انحصار وجود دارد باید با آن برخورد شود.
وی در ادامه عنوان داشت : نسبت به حوزه کارشناسی، وکالت، دفاتر ثبت اسناد و دفاتر خدمات قضایی بنا بر این است انحصار وجود نداشته باشد و یکی از مسائلی که در این مدت نسبت به آن حساس شدم، این است که بایدها و نبایدهای قانونی چرا نباید رعایت شوند؟ البته در خیلی از حوزه‌ها مسئله ما کمبود قانون نیست، عدم اجرای قانون است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه  نوسانات بازار پرونده‌های دستگاه قضایی را افزایش می‌دهد گفت: در ستاد پیشگیری از وقوع جرم به دولت تاکید کردم آثار تصمیمات اقتصادی بلافاصله پس از تصمیم در کف بازار است وبخشی از این آثار وارد قوه قضاییه می‌شود و بخشی دیگر عوارض اجتماعی به دنبال دارد، بنابراین باید زمینه‌های فساد که موجب تولید پرونده می‌شوند مسدود شوند؛ که اگر اصلاح نشوند هر روز شاهد تخلفات 123میلیارد و 3 هزار میلیارد و 10هزار میلیارد و ... هستیم.

  قضات به 70 پرونده کثیرالشاکی در سال گذشته رسیدگی کردند 
آیت الله رییسی در پاسخ به سوالی در مورد سلطان اجاره، کد رهگیری، موجر، مستاجرهای قلابی، فروش خودرو و تولید پرونده‌های انبوه در ماه‌های آینده عنوان داشت:  اگر دولت اقدام و نظارت به موقع کند شاهد این عوارض نخواهیم بود و باید جلو روش‌های نادرست که سبب تولید پرونده می‌شود گرفته شود و بخش عمده‌ای از ظرفیت سازمان بازرسی در همین جهت به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: قضات به 70 پرونده کثیرالشاکی در سال گذشته رسیدگی کردند و وضعیت 100 هزار شاکی مشخص شد. رییس دستگاه قضا تاکید کرد: مدیران در هر حوزه، مرزبانی آن حوزه را برعهده دارند و ترک فعل‌ها باید مورد توجه باشد واگر کسانی زمینه فساد را با انجام ندادن وظایف قانونی فراهم کردند باید تحت تعقیب قرار بگیرند و البته قصورها و تقصیرها از ناحیه مدیران و مسئولان از حوزه وظایفشان حتما قابل تعقیب است.
آیت‌الله رییسی در ادامه اظهار داشت: در این هفته چند سامانه برای شفافیت افتتاح می‌کنیم مثل سامانه تعرفه دریافتی‌های کارشناسان و  وکلا.
وی تاکید کرد: فساد در دستگاه قضایی نسبت به دستگاه‌های دیگر اندک است ودادستان انتظامی قضات چندی پیش درصد تخلفات را یک درصد اعلام کرد و ما یک درصد را هم زیاد می‌دانیم. رییس دستگاه قضا اظهار داشت: پرونده‌ای که اکنون مطرح است و درحال رسیدگی است یک استثنا است.
رییس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: قضات پاکدست در بدنه دستگاه قضایی بسیارند؛ قاطبه قضات اینطور هستند و معتقدیم اصلاح نظام قضایی بدون اصلاح نظام وکالت، کارشناسی و ضابطین میسر نمی‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد انفصال 125 قاضی و اینکه چرا فقط 2 نفر محاکمه علنی شدند، گفت‌: در بخش انتظامی قضات مراحلی هست و رسیدگی انتظامی اعلام نمی‌شود اما رسیدگی کیفری قاضی و غیرقاضی ندارد و  البته  مواردی که قاضی مورد اتهام قرار گرفت فرقی بین قاضی و غیرقاضی نیست.
رییس قوه قضاییه افزود: در قوه قضاییه (در برخورد با فساد)هیچ منطقه ممنوعه نداریم و پرونده‌ای را زیر میز نمی‌گذاریم و اینکه خط قرمز قضات بی استناد نظر دادن و بی استناد حکم دادن است.
آیت الله رئیسی در ادامه گفت: حساب‌های قوه قضاییه دغدغه شده بود، گزارش دادیم و از این موضوع ضرر نکردیم ومعلوم شد این پول از کجا آمده و در چه جاهایی مصرف شده است واین شفافیت می‌تواند به اطمینان بخشی مردم کمک کند.
وی اظهار داشت:  برخی می‌خواهند بحث شفافیت را شعاری کنند اما چه ایرادی دارد تمامی قراردادها پشت ویترین بیاید و مشخص شود چه کسی چه میزان تسهیلات گرفته است وهر چه بیشتر به شفافیت توجه شود زمینه‌های فساد را از بین می‌برد و سلامت اداری را تضمین می‌کند.

   موضوع شفافیت خواست مردم است 
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: موضوع شفافیت خواست مردم است و اینکه مردم، نخبگان و صاحبنظران در جریان (امور)باشند صیانت بخشی برای تمامی دستگاه‌هاست و البته قاضی مهندس اجرای قانون است، در رایی که قاضی صادر می‌کند گاهی مبانی مختلف با نگاه‌های مختلف اجرایی شده است.

رییس دستگاه قضا افزود: برای من رایی را آورده بودند که قاضی 500 صفحه رای صادر کرده بود که گفت باید منتشر شود و دوستان ما از انتشار آرا استقبال کردند.
وی خاطرنشان کرد: علنی بودن دادگاه‌ها مورد تاکید است و این جزو برنامه‌های ماست.

حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 03 تیر 1399 09:39

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش