text1

یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403-

رییس سازمان بازرسی کل کشور:فعالیت دستگاه‌ها با سامانه «قانون‌بان» رصد می‌شود

سایت حقوقیدیده بان هشتم : رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: در حال طراحی سامانه «قانون‌بان» هستیم که تمام قوانین و مقررات کشور در این سامانه درج و منعکس می‌شود و فعالیت دستگاه‌ها با این سامانه رصد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در خصوص اقدامات پیشگیرانه سازمان در فرآیندهای بازرسی از دستگاه‌ها، عنوان کرد: یکی از رویکردهای ما در دوره جدید توجه به اقدامات نظارتی یعنی تقدم داشتن و مقدم داشتن نظارت باهدف پیشگیری است. ما اصل را در سازمان، نظارت به‌منظور پیشگیری از انحراف از قوانین می‌دانیم. هم هزینه آن کمتر است و هم نتیجه‌اش زودتر حاصل می‌شود تا اینکه ما بخواهیم یک گزارش یا پیشنهادهایی بدهیم که مدتی طول می‌کشد تا آن پیشنهادها اجرا شود. وی افزود: تأکید ما در دوره جدید بر پیشگیری در حین اقدامات نظارتی و بازرسی است. مادر سال صدها گزارش هشداری به دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از تصمیم خلاف یا متوقف کردن اقدام خلاف ارسال کرده‌ایم و نوعاً هم مورد استقبال دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد. رییس سازمان بازرسی کل کشور، عنوان کرد: ما معتقدیم که باید اقداماتی را انجام دهیم تا مسئولی در بخشی از دستگاه‌های اجرایی تصور نکند که اگر امروز کاری کرد کسی از او سؤال نمی‌کند و وقتی دوره خدمتش تمام شد در حاشیه امن قرار می‌گیرد. بسیاری از پرونده‌هایی که امروز در مراجع قضایی مطرح است، منشأ آن گزارش‌های سازمان بازرسی است.
درویشیان در خصوص اقدامات این سازمان در خصوص سند تحول قضایی، عنوان کرد: یکی از اقدامات ما در برنامه تحول این است که با سرعت به شکایات و دعاوی مردم در مراجع قضایی و نسبت به شکایات مردم در دستگاه‌های اجرایی رسیدگی کنیم. نکته دیگر مردمی کردن قوه‌قضاییه است. 
وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های اصلی سازمان حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است. آنچه مردم را رنج می‌دهد و دچار مشکل کرده و دشمن را نسبت به آن حساس و متمرکز کرده فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها و مسائل اقتصادی است. امروز مسئله اصلی کشور اقتصاد و معیشت مردم است و ما به‌عنوان یک اولویت جدی و قوه‌قضاییه به‌عنوان اولویت اصلی به دنبال پیگیری رفع موانع و مشکلات حوزه تولید و کارآفرینی هستیم.
درویشیان در مورد ورود دستگاه قضا به نوسانات قیمت ارز، گفت: یکی از اولویت‌های ما در این دوره جدید، مسئله محوری است. یکی از مسائلی که امروز جزو مشکلات اقتصادی و بخش تولید هست، تسهیلات ارزی است. بنابراین سازمان بازرسی، دادستانی کل کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه‌قضاییه با هماهنگی ما موضوعات ارزی را رصد و پیگیری می‌کنند. ما مشکلاتی که در این زمینه بوده را دنبال کردیم و به رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کردیم.
وی افزود: ما به دادستانی کل کشور هم اعلام کردیم هرکسی که تعهد ارزی داشته و به تکلیفش عمل‌نکرده، اسامی‌شان را اعلام کند تا ما حتماً پیگیری و برخورد کنیم. اصلاً ما بخشی از گرانی ارز را ناشی از برنگرداندن تعهدات ارزی می‌دانیم.
رییس سازمان بازرسی، اظهار کرد: ما در این دوره جدید رویکردمان در سازمان بازرسی پیگیری شفافیت فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی است. ما معتقدیم شفافیت فوق‌العاده در کاهش فساد و تخلف اهمیت دارد و همه باید خودشان را در اتاق‌های شیشه‌ای و در معرض نظارت ببینند. یکی از الزامات این شفافیت ایجاد سامانه‌های الکترونیکی است. سامانه‌هایی که بخشی از آن ایجادشده و باید تکمیل شود و سازمان باید به همه سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی برای رصد کردن فعالیتشان وصل شود. ما یک سامانه دیگری را هم تحت عنوان «قانون‌بان» طراحی می‌کنیم که البته ممکن است چندماه طراحی آن طول بکشد. تمام قوانین و مقررات کشور در این سامانه درج و منعکس می‌شود و فعالیت دستگاه‌ها با این سامانه رصد می‌شود. یعنی فعالیتشان را با قوانین و مقرراتی که مرتبط با هر دستگاه هست را سنجش و ارزیابی می‌کنیم.
وی افزود: رویکرد دیگر ما مطالبه‌گری است. این رویکرد در مقابل پاسخگویی و پاسخ‌خواهی از دستگاه‌ها است. باید همه نسبت به مسئولیتی که دارند، چه در دوره‌ای که الان هستند و چه در دوره گذشته که مسئولیتی داشتند پاسخگو باشند و ما مطالبه خواهیم کرد. این هم یکی از رویکردهای جدی ما هست. رویکرد بعدی، مردمی کردن سازمان و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است. مثل بازرسان افتخاری و نهادهای غیردولتی. 
درویشیان بابیان اینکه ما یک سامانه‌ای از قبل داریم که مربوط به شکایات و اعلامات است، گفت: اگر کسی شکایتی داشته باشد، در آن سامانه شکایتش را ثبت می‌کند و یک کد رهگیری دریافت می‌کند که با آن کد می‌تواند نتیجه شکایتش را بررسی کند. گاهی قانع می‌شود و گاهی قانع نمی‌شود، و اصرار می‌کند که پرونده دنبال شود. یک بخش دیگر آن سامانه اختصاص به اعلامات دارد. یعنی کسی شاکی نیست و بدون اسم و مشخصات یک سوء جریانی را گزارش می‌کند که آن‌هم بررسی می‌شود. ما این اطمینان را به همه گزارشگران فساد می‌دهیم که اگر گزارششان مقرون به صحت و مستند باشد، حتماً ترتیب اثر داده و پیگیری می‌شود و نیازی به استفاده از فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی نیست.
حمایت
منتشر شده در سه شنبه, 31 تیر 1399 10:17

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش