text1

یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : تشکیل کارگروه چندوجهی برای پیگیری مطالبات قضات و کارکنان
رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: پیشنهاد می‌شود کارگروه‌هایی چندوجهی در محاکم تشکیل تا مطالبات قضات و کارکنان را از دستگاه قضایی پیگیری کنند و نیز در مباحث حقوقی، اختلافات رویه‌ای و برداشت گوناگون از موارد اختلافی را بررسی و جهت ایجاد وحدت نظر راهکار‌هایی ارائه و همچنین در نشست حقوقی مشورتی متمرکز استان جهت ایجاد رویه واحد مطرح شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی در نشست با قضات دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: بنای دستگاه قضایی استفاده از نظرات نخبگان است و ما معتقدیم که نسبت به دستگاه قضایی و مسائلی که در آن رخ می‌دهد و اموراتی که باید تدبیر شود بهترین افرادی که می‌توانند اظهارنظر کنند کسانی هستند که درون این دستگاه مشغول فعالیت هستند چراکه از اوضاع‌واحوال جامعه مراجعه‌کننده به دادگستری باخبرند و هم آسیب‌ها را می‌شناسند و هم بهترین راهکار‌ها را می‌توانند ارائه کنند. وی افزود: پیشنهاد می‌شود کارگروه‌هایی چندوجهی در محاکم تشکیل تا مطالبات قضات و کارکنان را از دستگاه قضایی پیگیری کنند و نیز در مباحث حقوقی، اختلافات رویه‌ای و برداشت گوناگون از موارد اختلافی را بررسی و جهت ایجاد وحدت نظر راهکار‌هایی ارائه و همچنین در نشست حقوقی مشورتی متمرکز استان جهت ایجاد رویه واحد مطرح شود. رییس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: درصددیم تا بخشی از مشکلات رفاهی و معیشتی قضات و کارکنان را از طریق تعاونی مسکن و مصرف حل کرده تا آنان با تعلق‌خاطر بیشتر فعالیت‌های قضایی و اداری خود را انجام دهند. رییس دستگاه قضایی استان مرکزی تصریح کرد: با برگزاری جشنواره رای در استان مرکزی قضات برتر را درزمینه صدور آرای متقن و مستدل مورد تجلیل و تشویق قرار خواهیم داد. معتقدیم که کسی که شایستگی تعالی دارد باید ارتقا یابد و اگر کسی نقایصی دارد باید با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی مشکلش برطرف شود و در حال کیفی سنجی هستیم تا تعداد نقض آرا و تأیید رای هر قاضی در بازه‌های زمانی شش‌ماهه و کمتر از آن مشخص شود. 


 استفاده از ظرفیت صلح و سازش برای رفع مشکلات مردم
 همچنین رییس کل دادگستری استان مرکزی در جریان سفر به حوزه قضایی خنداب و در نشست با قضات و کارکنان دادگستری این شهرستان بیان کرد: سعی کنید مشکلات مردم را تا جایی که ممکن است از طریق صلح و سازش حل کنید، زیرا اثرات مثبتی که در مصالحه هست هیچ‌گاه در تحکم وجود نخواهد داشت و سعی کنید در این مسیر از ظرفیت شورای حل اختلاف کمال بهره را ببرید. برای تحقق این امر می‌شود از ظرفیت ریش‌سفیدی بزرگان شهر استفاده کرد و با تقویت و فعال کردن شورای فرهنگ عمومی شهرستان با کمک امام‌جمعه و دیگر مسئولان می‌توان در این راه قدم‌های خوبی برداشت. رییس دستگاه قضایی استان مرکزی تصریح کرد: با این روش ورودی پرونده به دادگستری‌ها کاهش می‌یابد و قطعاً اطاله دادرسی که مشکل بزرگ دستگاه قضاست از بین خواهد رفت و به دنبال آن شاهد اتقان آرای نیز خواهیم بود چراکه فرصت بیشتری برای رسیدگی مناسب و صدور رأی مستدل و متقن خواهد بود. موسوی با اشاره به شان نظارتی قضات دادگاه و دادسرا از آن‌ها خواست که با نظارت دقیق و کامل بر عملکرد ضابطین و کارشناسان و همچنین وکلا موجبات انجام امور حرفه‌ای و تخصصی هر یک را فراهم و در صورت مشاهده تخلف از سوی آنان برخورد مناسب و قانونی صورت گیرد.


 تقویت شورای حل اختلاف با استفاده از یک بانک اطلاعاتی صلح و سازش
رییس کل دادگستری استان مرکزی همچنین در جلسه‌ی شورای سیاستگذاری شورای حل اختلاف استان مرکزی بیان کرد: شورای حل اختلاف و توسعه و تجهیز آن برای ما بسیار بااهمیت است و شورا و کارکنان آن برای ما هیچ فرقی با دادگاه و دادسرا ندارد، زیرا در سیاستگذاری‌های قوه‌قضاییه جایگاه شورای حل اختلاف بسیار ممتاز است و می‌تواند به‌واقع کمک‌حال دادگستری‌ها باشد. وی افزود: باید در حوزه‌ی مدیریت شورا تحول بزرگی رخ دهد و هدف و اعتقاد تمام مدیران در شورا می‌بایست میانجیگری و صلح و سازش باشد و این باور باید در بدنه‌ی شورا شکل بگیرد که وجود شورا برای ایجاد مصالحه و توافق محکم و پایدار بین اصحاب دعوا است. موسوی تصریح کرد: تنها اهرم سازمانی برای سدکردن حجم بالای ورودی پرونده به دادگستری‌ها که در اختیار قوه‌قضاییه وجود دارد، شورای حل اختلاف و مؤسسات میانجیگری و داوری است. ایجاد مصالحه واقعی از صدور حکم شاق نیز سخت‌تر است چراکه صدور حکم بر مبنای دلایل ظاهری و دفاعیات خوانده و متهم است، ولی برای انجام یک مصالحه پایدار ما به افرادی نیازمندیم که دارای جامعه‌شناسی، روانشناسی و قدرت کلام و اقناع بالایی هستند و می‌توانند با دعوت کردن طرفین دعوا به آرامش و بهره بردن از منطق و عقل صلح موردنظر را ایجاد کنند. رییس کل دادگستری استان مرکزی تاکید کرد: مصالحه‌ای واقعی است که شفاف و واضح باشد و مشروط به چندین تعهد دیگر نشده باشد تا مشکلات بعدی به وجود نیاید. شورای حل اختلاف و مؤسسات داوری باید از یک بانک اطلاعاتی از نخبگانی که می‌توانند به آنان در ایجاد صلح و سازش کمک کنند، با انجام گزینش‌های لازم استفاده کنند تا با به‌کارگیری افراد کاردان و کارشناس بازدهی شورا و مؤسسات داوری بیشتر از قبل شود. رییس دستگاه قضایی استان مرکزی تصریح کرد: جلسات رؤسای شورای حل اختلاف در استان مرکزی (رؤسای حوزه‌های قضایی) با کارکنان می‌بایست به‌صورت مداوم برگزار شود و مشکلات حوزه‌ی کاری آن‌ها استماع و راهکار‌های مناسب برای رفع مشکلات و پیشرفت امور تدبیر شود. تقدیر از فعالین در امر صلح و سازش از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به ایجاد انگیزه در کارکنان برای توجه و اهمیت بیشتر به این موضوع مفید باشد که باید در دستور کار مدیران شورا قرار گیرد. 

آغاز پروژه دادسرای انتظامی الکترونیک در راستای حذف کاغذ
دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضاییه از آغاز پروژه دادسرای انتظامی الکترونیک در راستای حذف کاغذ و پرونده‌های فیزیکی در دادسرای انتظامی سراسر کشور خبر داد.
کمال رئوف در گفت‌وگو با میزان از آغاز پروژه دادسرای انتظامی الکترونیک در راستای حذف کاغذ و پرونده‌های فیزیکی در دادسرای انتظامی سراسر کشور خبر داد و بیان کرد: ساختار دادسرای انتظامی تدوین و شرح وظایف مدیران و کارکنان با همکاری کمیسیون تدوین مقررات مرکز تعیین شد. دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: 30 بخشنامه راهبردی به روسای هیئت‌مدیره‌های وکلا و کارشناسان رسمی و دادیاران انتظامی سراسر کشور صادر و ابلاغ شد.
 وی با اشاره به الکترونیکی شدن بررسی پرونده‌های اظهارنظر ارسالی از تمامی استان‌های کشور، اظهار کرد: همچنین با 200 نفر از کارشناسان رسمی جهت تصدی سمت کارشناس مورد وثوق مصاحبه به عمل آمد و 100 نفر از آن‌ها در دادسرای انتظامی و در رشته‌های مختلف جذب شدند. رئوف از ایجاد تغییرات محیطی در ساختمان دادسرا به‌منظور تشکیل فضایی مناسب در راستای رضایتمندی و حفظشان دادیاران و قضات و امنیت پرونده‌ها خبر داد.

لزوم دیدار مسئولان استانی با خانواده‌های کم برخوردار
 رییس کل دادگستری قزوین، گفت: همه باید در راستای خدمت‌رسانی به نیازمندان تلاش کنند. مسئولان استانی باید به‌منظور ارتباط بیشتر و رفع نیاز از خانواده‌های تحت حمایت اقدام به بازدید از منزل مددجویان کنند تا از نزدیک با مشکلات خانواده‌ها آشنا و زمینه خدمت‌رسانی بهتر را فراهم کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قدرتی به همراه جمعی از مسئولین کمیته امداد استان با حضور در منزل خانواده‌های ایتام و مددجویان برخی از مشکلات آن‌ها را مورد رسیدگی قرار داد. رییس کل دادگستری قزوین هدف از این بازدید را دلجویی از خانواده‌های ایتام عنوان کرد و گفت: دادگستری استان در راستای رسالت و ماموریت‌های اجتماعی خود ضمن سرکشی به خانواده‌های تحت پوشش خود حمایت‌ها و مساعدت لازم را در تکریم از نیازمندان به عمل می‌آورد.
مقام ارشد قضایی استان بابیان اینکه همه باید در راستای خدمت‌رسانی به نیازمندان تلاش کنند، خواستار رفع هرچه سریع‌تر نیاز‌های خانواده‌های تحت پوشش شد و از مسئولان استانی خواست تا به‌منظور ارتباط بیشتر و رفع نیاز از خانواده‌های تحت حمایت اقدام به بازدید از منزل مددجویان کنند تا از نزدیک با مشکلات خانواده‌ها آشنا و زمینه خدمت‌رسانی بهتر را فراهم کنند. 
وی افزود: در این بازدید‌ها از نزدیک با مشکلات و معضلات این قشر آشنا شده، با امید به اینکه ضمن لمس مشقت و کمبود‌های زندگی این خانواده‌ها بتوانیم بهتر از گذشته در خدمتشان باشیم و همچون یک خادم کوچک، کمر همت بسته و یاریگرشان بمانیم، همچنین تلاش می‌شود تا در هر فرصتی با این خانواده‌های عزیز دیدار کنیم که این مسئله خود موجب تقویت روحیه خدمت‌رسانی برای ماست. قدرتی بیان کرد: حضور بین خانواده‌های کم برخوردار و ایتام و پیگیری مشکلات آنان سعادتی است که خداوند نصیب هر‌کس نمی‌کند و از این فرصت می‌بایست به بهترین شکل استفاده کرد.

بازدید از تصفیه‌خانه آب شرب شهر سامان در جهت  حقوق عامه
 به‌منظور بررسی و نظارت بر روند پیشرفت فیزیکی پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهر سامان احمدرضا بهرامی رییس‌کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از این تصفیه‌خانه بازدید کرد.
احمدرضا بهرامی به‌منظور بررسی و نظارت بر روند پیشرفت فیزیکی پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهر سامان، از این تصفیه‌خانه بازدید کرد. بهرامی در جریان این بازدید ضمن اشاره به عزم راسخ دستگاه قضا برای جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری و انتظارات ریاست محترم قوه‌قضاییه در دوره تحول، در راستای خدمت‌رسانی هرچه‌ بهتر به مردم اظهار کرد: یکی از وظایف قوه‌قضاییه توجه به حقوق عامه ازجمله در عرصه سلامت عمومی است و بر این اساس دستگاه قضایی استان نیز وظیفه خود می‌داند تا برای تحقق این مهم اقدامات اساسی و لازم را انجام دهد.
وی افزود: ازآنجاکه بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم تأثیر بسزایی در تندرستی و سلامت مردم دارد، دادگستری استان ضمن تعامل و رایزنی مستمر با اداره کل آب و فاضلاب و دستگاه‌های متولی، همواره از طریق شورای حفظ حقوق بیت‌المال پیگیر مطالبات مردمی در این زمینه بوده است. 
رییس کل دادگستری استان تصریح کرد: با توجه به اینکه از زمان شروع عملیات احداث تصفیه‌خانه تاکنون بیش از ۱۰ سال سپری‌شده است لذا دادگستری استان در جهت صیانت از حقوق شهروندان به این مسأله ورود کرده است. بهرامی خاطرنشان کرد: در مدت‌زمانی که از شروع این پروژه می‌گذرد تجهیزات زیادی در محل احداث تصفیه‌خانه مستقر و مستحدثاتی نیز بناشده است که طولانی شدن روند اجرایی پروژه می‌تواند موجب استهلاک آن‌ها و ضرر به بیت‌المال شود. وی ضمن تشکر از مدیریت جدید شرکت آبفای استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ ورود جدی برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه اذعان کرد: به‌منظور حفظ حقوق مردم و پیشگیری از ضرر و زیان احتمالی لازم است مسئولان ذی‌ربط در اسرع وقت نسبت به تأمین اعتبارات لازم جهت اتمام پروژه و به بهره‌برداری رساندن آن اقدام کنند.

ضرورت استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس
 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی بر ضرورت استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس ازجمله پابند الکترونیکی و استفاده از خدمات عمومی رایگان تأکید کرد. احمد موقری در راستای اجرایی کردن مصوبات کارگروه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان آذربایجان شرقی در جلسه‌ای که به این منظور تشکیل شد با اشاره به آمار پایین استفاده از پابند الکترونیکی در این استان، بر دستور رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی مبنی بر استفاده بیشتر از پابند الکترونیکی به‌عنوان مجازات جایگزین حبس تأکید کرد. وی از روسای دادگستری و دادستان‌ها خواست تا از طریق ترغیب قضات شعب کیفری به صدور آرای جایگزین حبس و نظارت بر واحد‌های اجرای احکام کیفری، موجبات استفاده بهینه از ظرفیت پابند الکترونیکی و کاهش هزینه‌های حبس و زندان را فراهم آورند تا از حواشی نامطلوبی که از زندانی شدن محکوم عاید خانواده وی و جامع
ه می‌شود پرهیز شود. موقری همچنین غالب آرای جایگزین حبس در استان آذربایجان شرقی را از نوع جزای نقدی اعلام و بر صدور آرای جایگزین حبس از نوع خدمات عمومی رایگان تأکید کرد.

تلاش برای رفع مشکلات شرکت زرجین بافت ایلام
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام در راستاي رونق و جهش توليد، از بررسی مشکلات شرکت زرجین بافت این استان خبر داد. افشار خسروی‎زاد با اشاره به بررسی و حل برخی مشکلات واحد صنعتی شرکت زرجین بافت ایلام گفت: در این راستا جلسه‌ای با حضور مديركل صمت استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام و نماینده مدیرعامل شرکت زرجین بافت، در دفتر دادستانی تشکیل شد و مدیرعامل این شرکت تولیدی مشکلات خود را مطرح کرد. وی در ادامه بيان كرد: به منظور ملاحظه عینی و عملیاتی مشکلات مطروحه، بازدید مشترکی با حضور اعضا به عمل آمد و بلافاصله دستور پیگیری رفع قانونی مشکلات (طرح توسعه واحد مذکور) به دستگاه‌های اجرایی ذی‎ربط صادر شد.

صدور دستور پلمپ بیش از ۴۵ کارگاه ساختمانی ناایمن در مشهد
دستور پلمپ بیش از ۴۵ کارگاه ساختمانی تا انجام اقدامات ایمن‎سازی، از سوی دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی صادر شد.
در راستاي احقاق حقوق عامه، دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی، دستور اجرای طرح ارزیابی و مجوز بهره‎برداری برای سامانه‌های پایش تصویری صادر كرد كه ارتقاي کیفیت، به روزرسانی و تقویت سامانه‌های مزبور و دوربین‌های مداربسته و بهره‎گیری از توان و ظرفیت آنها موجب ارتقاي توان عملیاتی و عملکردی دستگاه‌های تخصصی در پیشگیری، شناسایی و برخورد با عوامل جرم می‌شود.
همچنين دستور پلمپ بیش از ۴۵ کارگاه ساختمانی تا انجام اقدامات ایمن‎سازی بر اساس ماده ۱۰۵ قانون کار در راستای پیشگیری از حوادث کارگاه‌های ساختمانی صادر شد.

انجام تحقیقات درباره کشف مجسمه تاریخي ۵ هزار ساله
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نایین از کشف دفینه و مجسمه تاریخی دارای قدمتي حدود 5 هزار سال در حوزه قضايي اين شهرستان خبر داد. مهدی طارمی از کشف دفینه و مجسمه تاریخی در حوزه قضایی نایین خبر داد و گفت: برابر گزارش پلیس آگاهی و اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اين شهرستان، مأموران انتظامی مستقر در ایستگاه شهید شرافت به یکی از سرنشینان اتوبوس بندرعباس - تهران مشکوک شدند و پس از هماهنگی با مقام قضایی و بازرسی مشارالیه، مجسمه‌ای سنگی دارای قدمت تاریخی و فرهنگی را کشف کردند. وی در ادامه عنوان كرد: در استعلام به‎عمل‎آمده از اداره‎كل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگری استان اصفهان، قدمت اين مجسمه بالغ بر 5 هزار سال تخمین زده شده است. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نایین خاطرنشان كرد: در همین راستا متهم که ادعا کرده مجسمه مذکور را بدون حفاری پیدا کرده است، با صدور قرار وثیقه راهی زندان شد و تحقیقات براي دستیابی به عوامل احتمالی حفاری و خروج دفینه از محل اصلی خود ادامه دارد.

 

حمایت

 

منتشر شده در شنبه, 17 آبان 1399 09:01

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش