text1

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403-

خط‌ونشان معاون رئیس‌جمهور برای دستگاه‌های دولتی/ دستگاه‌ها حق ندارند برای حل اختلاف به قوه قضائیه بروند

دیده بان هشتم : معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: دستگاه‌‌های دولتی برای حل اختلاف با یکدیگر حق ندارند به قوه قضائیه مراجعه کنند و باید موضوع را برای حل اختلاف به معاونت حقوقی بیاورند.
الهام امین زاده
 

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، الهام امین‌زاده در همایش بین‌المللی عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم که با حضور محمدباقر الفت معاون رئیس قوه قضائیه در سالن همایش‌های دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد اظهار کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که باید کمترین هزینه و بیشترین فایده را از نظم حقوقی داشته باشیم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: عدالت ترمیمی که چند سالی است وارد ادبیات حقوقی نوین شده است، به‌دنبال جبران ضرر و زیان وارده به بزه‌دیده و اصلاح و درمان بزهکار است.

امین‌زاده افزود: بزهکار را نباید فقط با سیاست قضایی کیفری نگاه کنیم و طوری نباشد که در انتهای کیفر، بزهکار از جامعه فاصله بگیرد و به کیفر جدید روی بیاورد.

وی با بیان اینکه در عدالت ترمیمی سه ضلع بزه‌دیده، بزهکار و جامعه محلی برای رسیدن به صلح و سازش اقدام می‌کنند، گفت: در حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران نیز وضعیت بر همین منوال است و زمانی که هنوز عدالت کیفری رسمی شکل نگرفته بود، مردم دعاوی خود را بین خودشان حل و فصل می‌کردند.

امین‌زاده افزود: البته جای هیچ شک و تردیدی نیست که مرجع تظلم‌خواهی نظام دادگستری است اما در وضعیتی که مردم ما نگاه انتقامگیرانه ندارند می‌توان از ظرفیت عدالت ترمیمی استفاده کرد. در آئین دادرسی کیفری جدید نیز همین نگاه پذیرفته شده و سعی شده به‌سمت مشارکت شهروندان در این‌گونه امور پیش برویم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: در دولت نیز بهره‌ای از عدالت ترمیمی گرفتیم و در برنامه‌های جاری خود این مسئله را گنجانده‌ایم که امیدواریم برای سایر بخش‌های کشور نیز الگو شود.

امین‌زاده با اشاره به تدوین آئین‌نامه رفع اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی از طریق سازوکارهای داخلی قوه مجریه افزود: براساس این آئین‌نامه هیچ‌یک از وزارتخانه‌ها برای حل دعاوی خود با یکدیگر حق ندارند به قوه قضائیه مراجعه کنند تا باری بر دستگاه قضایی تحمیل شود بلکه باید به معاونت حقوقی بیایند و رأیی که در دستگاه حل اختلاف در این معاونت صادر می‌شود لازم‌الاجراست.

وی تصریح کرد: با این اقدام هزینه دادرسی، حق‌الوکاله و هزینه کارشناسی دستگاه‌های دولتی به‌نحو سرسام‌آوری کاهش یافته به‌طوری که در سال گذشته حدود 500 میلیارد تومان دعوا را در معاونت حقوقی حل و فصل کردیم.

امین‌زاده در پایان به دستگاه‌های اجرایی هشدار داد که اگر معاونت حقوقی متوجه شود دستگاهی اختلاف خود را به قوه قضائیه برده، جریمه می‌شود و پرونده را نیز باید به معاونت حقوقی بازگرداند.

منبع خبرگزاری تسنیم.

منتشر شده در سه شنبه, 28 ارديبهشت 1395 12:33

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش