text1

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403-

انواع اعتبارات اسنادی یا LC

سایت حقوقیدیده بان هشتم : اعتبار اسنادی یا LC دارای انواعی است که در زیر مطرح می شود.
 
۱- اعتبار اسنادی وارداتی یا صادراتی :
به اعتبار اسنادی که خریدار برای واردات به کشور خود گشایش می کند اعتبار اسنادی وارداتی می‌گویند و این اعتبار اسنادی از لحاظ فروشنده کالا که درکشور دیگر قرار دارد اعتبار اسنادی صادراتی است .
۲- اعتبارات اسنادی قابل برگشت :
در این نوع اعتبار اسنادی ، خریدار و یا بانک گشاینده اعتبار اسنادی می‌تواند بدون اطلاع ذی‌نفع ، هرگونه تغییر یا اصلاحی در شرایط اعتبار به وجود آورد ( بدون اجازه فروشنده ) واضح است از این نوع اعتبار اسنادی استفاده چندانی نمی شود زیرا فروشنده اطمینان لازم را نسبت به پایدار ماندن اعتبار اسنادی و انجام تعهدات خریدار ندارد .
٣- اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت:
در اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت هرگونه تغییر شرایط اعتبار اسنادی از جانب خریدار یا بانک گشاینده اعتبار موکول به موافقت و رضایت فروشنده است و فروشندگان معمولا از این گونه اعتبار اسنادی استقبال بیش‌تری می‌کنند.
براساس آخرین مقررات اتاق بازرگانی بین المللی در صورت عدم تصریح و سکوت در اعتبار اسنادی مبنی بر قابل برگشت یا غیر قابل برگشت بودن آن ، اعتبار غیر قابل برگشت خواهد بود .
۴- اعتبار اسنادی تایید شده :
اعتبار اسنادی است که خریدار ملزم می‌شود تا اعتبار اسنادی صادره از سوی بانک خود را به تایید هر بانک معتبر دیگر که مورد نظر فروشنده است ، برساند . این نوع اعتبار اسنادی حاکی از اطمینان نداشتن به حیثیت اعتباری بانک صادر کننده و یا وضعیت متزلزل سیاسی یا اقتصادی کشور خریدار است .
۵- اعتبار اسنادی تایید نشده:
این نوع اعتبار اسنادی در شرایط متعارف و بدون نیاز به تایید بانک دیگر گشایش می‌یابد . اگر در شرایط اعتبار کلمهConfirmed ذکر نشود آن اعتبار تایید نشده تلقی می‌شود.
۶- اعتبار اسنادی قابل انتقال:
به اعتبار اسنادی گفته می‌شود که طبق آن ، ذی‌نفع اصلی حق دارد همه یا بخشی از اعتبار اسنادی گشایش شده را به شخص یا اشخاص دیگر انتقال دهد . در واقع این نوع اعتبار اسنادی یک امتیاز برای فروشنده محسوب می‌شود. در ایران برای گشایش اعتبار اسنادی قابل انتقال نیاز به مجوز بانک مرکزی است.
۷- اعتبار اسنادی غیر قابل انتقال:
به اعتبار اسنادی گفته می‌شود که ذی‌نفع حق واگذاری کل یا بخشی از آن را به دیگری ندارد. در تجارت بین الملل عرف بر غیر قابل انتقال بودن اعتبار است.
۸- اعتبار اسنادی نسیه یا مدت دار (یوزانس):
اعتبار اسنادی است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارائه اسناد از سوی ذی‌نفع ، پرداخت نمی‌شود بلکه پرداخت وجه آن ، بعد از مدت تعیین شده صورت می‌گیرد . در واقع فروشنده به خریدار مهلت می‌دهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد . معامله یوزانس معمولا در کشورهایی انجام می‌گیرد که کمبود ارز دارند .
۹- اعتبار اسنادی دیداری:
اعتبار اسنادی است که طبق آن بانک ابلاغ کننده پس از رویت اسناد حمل ارائه شده از طرف ذی‌نفع ( فروشنده )، در صورت رعایت تمامی شریط اعتبار اسنادی از سوی وی ، بلافاصله وجه آن را پرداخت می‌کند.
۱۰- اعتبار اسنادی پشت به پشت ( اتکایی):
این نوع اعتبار اسنادی متشکل از دو اعتبار جدا از هم است . اعتبار اول به نفع ذی‌نفع گشایش می یابد که خود به هر دلیلی قادر به تهیه و ارسال کالا نیست . به همین جهت با اتکا بر اعتباری که به نفع وی گشایش یافته است اعتبار دیگری برای فروشنده دوم (ذی‌نفع دوم) که می‌تواند کالا را تهیه و ارسال کند ، از طرف ذی‌نفع اول گشایش می یابد .
۱۱- اعتبار اسنادی ماده قرمز :
در این نوع اعتبار اسنادی فروشنده می‌تواند قبل از ارسال کالا ، وجوهی را به صورت پیش پرداخت از بانک ابلاغ کننده یا تایید کننده دریافت کند . علت این نام گذاری آن است که اولین بار که این اعتبار گشایش یافت بانک گشاینده اعتبار اسنادی برای جلب توجه بانک ابلاغ کننده شرایط اعتبار اسنادی را که مقداری از وجه اعتبار اسنادی به عنوان پیش پرداخت به ذی‌نفع پرداخت می‌کند با جوهر قرمز نوشت که از آن به بعد به اعتبار ماده قرمز معروف شد .
١٢-اعتبار اسنادی گردان :
اعتبار اسنادی است که پس از هر بار استفاده ذی‌نفع از اعتبار اسنادی ، همان مبلغ مندرج در اعتبار اسنادی تا سطح اعتبار اولیه افزایش می یابد در واقع بدون احتیاج به افتتاح یا اصلاح اعتبار جدید، اعتبار اسنادی موجود خود به خود تجدید می‌شود .
منتشر شده در دوشنبه, 10 خرداد 1395 13:45

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش