text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

اما و اگر های مجازات روزه خواری در ماه رمضان/برخورد قانون با روزه خواران چیست؟

دیده بان هشتم : طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی روزه خواری در ملاءعام جرم است و از 10 روز تا دو ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق دارد.
اما و اگر های مجازات روزه خواری در ماه رمضان/برخورد قانون با روزه خواران چیست؟به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ؛ با حلول ماه مبارک رمضان عده ای به دلایل مختلف مانند بیماری و ناتوانی بدنی از نعمت روزه داری محروم می مانند اما در این بین افرادی هستند که به عمد اقدام به روزه خواری می کنند.

هر ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان، نیروی انتظامی و قوه قضائیه بیانیه هایی در خصوص برخورد با روزه خوران در اماکن عمومی منتشر می کنند، امسال نیز نیروی انتظامی طی بیانه ای اعلام کرد که تمام رانندگان و سرنشینان وسائل نقلیه اعم از عمومی و شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان هستند و از هر گونه تظاهر به روزه خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات مکتبی اجتناب کنند.

در این بیانیه آمده است؛مراکز پذیرایی بدون مجوز از اذان صبح تا اذان مغرب اجازه فعالیت ندارند و در صورت مشاهده، برابر ضوابط و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

همچنین عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشستی که روز یک شنبه شانزدهم خرداد ماه با سرپرستان دادسراها، مسئولان دوایر نظارت زندانهای استان تهران و قضات ناظر دادسرای عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، گفت: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، دادستانی تهران و پلیس آمادگی خود را در برخورد با روزه ‌خواری در ملاء عام  اعلام کرده اند.
 
** آیا روزه خواری در ملاعام جرم است؟ 

روزه خواری به تنهایی در هیچ یک از قواعد قانون مجازات، مورد جرم انگاری قرار نگرفته است. بنابراین هر چند که از منظر شرعی، روزه خواری بدون عذر شرعی حرام است؛ اما چنانچه یک فرد، چه با عذر شرعی و چه بدون عذر شرعی، روزه نگیرد، هیچگونه جرمی را از نظر قانون مجازات انجام نداده است اما تظاهر به روزه خواری در ملاعام از نظر قانون جرم قلمداد می شود.

«ماده 638 قانون مجازات اسلامی می گوید: هرکس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل داری کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

روزه خواری نیز مصداق همین قانون است با روزه خواران در ملأ عام برخورد می شود؛کسانی که اقدام به روزه خواری در ملا عام می کنند به 10 روز تا دو ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند.

** ورود طلایه داران امربه معروف و نهی از منکر در تذکر به روزه خواران

امسال با شروع ماه رمضان گروه های طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر با ورود به اماکن عمومی به تظاهر کنندگان به روزه خواری تذکر می دهند. 

احمد روزبهانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران در این رابطه گفت: سرگروههای طلایه داران که هر یک مربی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هستند با انگیزه بالا برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران که توجیه گروههای طلایه دار جهت تذکر لسانی در مجتمع ها هست را محقق خواهند کرد.
 
 این افراد علاوه بر ماه مبارک رمضان که شروع اجرای این طرح است، سایر ماههای سال نیز  با هماهنگی ناجا ، به مجتمع های تجاری امر به معروف و نهی از منکر ورود خواهند کرد.
 
ترمینال های مسافربری و آژانسها نیز شامل مکانهای مورد بحث در این طرح هستند و با موارد تظاهر به روزه خواری برخورد می کنند.

وی افزود: طبق ماده 16 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گزارش عملکرد ستاد باید به محضر حضرت آقا و سران قوا برسد و لازمه آن همکاری این گروهها است. 
 
 طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر هر یک در محل سکونت خود به انجام ماموریت می پردازند و اقدام به تذکر لسانی به افراد می کنند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان.
منتشر شده در سه شنبه, 18 خرداد 1395 10:07

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش