text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

ورود قضات به عرصه وکالت مقدمه فساد در سیستم قضایی است

دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری گفت: ورود قضات به عرصه وکالت هم می‌تواند مقدمه فساد در سیستم قضایی و حقوقی کشور باشد و هم می‌تواند مشکل وکلای جوان را برای ورود به عرصه وکالت پیچیده‌تر کند.
سعید دهقان
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، سعید دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با «تقاضای پروانه وکالت توسط قضاتی که از خدمت دستگاه قضایی خارج می‌شوند»، گفت: ما یک اصل کلی داریم مبنی بر این‌که قاضی  رسیدگی کننده به پرونده‌ها جاهل بین دو طرف است و در هر دعوایی کمتر از خواهان، خوانده، شاکی و متهم می‌داند اما در نهایت رای قاضی است که اجرا می‌شود.
وی افزود: در علم حقوق در بحث قضاوت اصل بر این است که وکیل می‌تواند هم وکیل شاکی و هم وکیل متهم و خواهان و خوانده باشد و همه زوایای دو طرف دعوا را  دیده و عالم بوده است. طبیعتا اگر در لایحه وکالت به گونه‌ای پیش‌بینی شود که سن مفید کار قضایی 30 الی 40 سال باشد و وکلایی که 20 سال وکالت کرده‌اند جذب سیستم قضایی شوند، بسیار عالمانه‌تر می‌توانند رای دهند و ضریب خطا پایین است و از اطاله دادرسی هم جلوگیری می‌شود و آن‌ها می‌توانند بسیاری از موارد را با گفت‌وگو حل   کنند یعنی اصلاح ذات البین؛ زیرا یکی از رسالت‌های اصلی قوه قضاییه اصلاح ذات البین است.
وی تصریح کرد: بهتر است ما  لایحه وکالت را به نحوی اصلاح کنیم که سیستم قضایی، جذب نخبگان عرصه وکالت را در نظر گیرد.
وی ادامه داد: بسیاری از حقوقدانانی که در عرصه وکالت بوده‌اند، زمانی که سیستم قضایی را تجربه می‌کنند، هم به نفع قوه قضاییه و حقوق شهروندان است و از طرفی فساد موجود را کمتر می‌کند؛ زیرا زمانی که قضات بعد از بازنشستگی وکیل می‌شوند و روی تابلوی وکالت‌شان می‌زنند قاضی بازنشسته،  این موضوع به موکلان‌شان پیام می‌دهد که قبلا قاضی بوده‌اند و در ارتباطات آن‌ها در سیستم قضایی می‌توانند حساب کنند و همین موضوع یعنی مقدمه فساد و شروع به جرم.
این وکیل دادگستری ادامه داد: ورود قضات به عرصه وکالت هم می‌تواند مقدمه فساد در سیستم قضایی و حقوقی کشور باشد و هم می‌تواند مشکل وکلای جوان را برای ورود به عرصه وکالت پیچیده‌تر کند.
وی ادامه داد: قوه قضاییه برای مدیریت مطلوب منابع انسانی خود باید شرایطی را در سیستم قضایی فراهم کند که قضات با سابقه و علاقه‌مند دراین سیستم بمانند. مدیریت منابع انسانی در قوه قضاییه به این دلیل دچار مشکل می‌شود که اولا جذب متخصص کمتر است و ثانیا کسانی که می‌خواهند از سیستم قضایی بروند فضا همیشه برای خروجشان فراهم است؛ لذا باید به گونه‌ای در لایحه وکالت پیش‌بینی شود که این اتفاق نیفتد و قضات از دستگاه قضایی نروند.
وی تصریح کرد: سیستم حقوقی کشور و نظام دادرسی کشور در گذشته نیاز داشت قضاتی که دوره‌ای را گذرانده‌اند وکیل شوند ولی اکنون آیا با کمبود وکیل مواجه‌ایم؟ آیا با این همه دانشکده حقوق ما اصلا کمبود وکیل داریم؟
دهقان در پایان گفت: متاسفانه وکلای جوان پروسه 9 ساله‌ای را طی می‌کنند تا وکیل شوند ولی در نهایت هم بیکار می‌مانند؛ زیرا وکالت اجباری نشده، در حالی که باید اجباری می‌شد و دولت هم باید بودجه لازم را در این زمینه تامین کند.
منتشر شده در چهارشنبه, 30 تیر 1395 15:06

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش