text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

فریب در ازدواج

سایت حقوقی دیده بان هشتم : معمولاً وقتی سخن از ازدواج به میان می آید صداقت ، عشق، دوستی، زیبایی، فداکار، همراهی و همکاری و تعداد بسیاری کلمات و لغات مثبت و زیبا تداعی می شود . البته برخی تعبیرها و مفاهیم ناخوشایند هم گاهی به ذهن می آید مثل چشم و هم چشمی، حسادت، مهریه سنگین، دخالت عمو و عمه و دائی و خاله و مانند اینها!
اما مطمئناً شنیدن اوصاف مجرمانه در خصوص ازدواج شگفت انگیز و استثنایی است ولی متاسفانه واقعیت دارد .
 در روزنامه ها اخباری از این گونه که مردی خانمها را با وعده ازدواج و ادعای اینکه دکتر، جراح، خلبان، وکیل و ... است فریب می داد و اموال و طلاهایشان را می گرفت و ناپدید می شد، کم نیست.
 معمولاً عکس قضیه یعنی حالتی که خانمی مردان را اینگونه فریب دهد یا نیست و یا بسیار کم است . البته حالاتی که خانم شوهردار خود را مجرد معرفی کرده وجود دارد اما نه چندان زیاد .
 در تاریخ جنایی فریب زنان به وسیله مردان با مقاصد مجرمانه فراوان است . «لاندرو» قاتل فرانسوی با زنان ازدواج می کرد ، آنها را می کشت و در اسید حل می کرد. قصد او بردن مال آنها بود .
قاتلی انگلیسی –که اسمش را فراموش کرده ام- متهم پرونده ای به نام «عروسان در حمام» بود . او که همسر و دو فرزند داشت و با آنان زندگی عادی را می گذراند در شهرهایی غیر از شهر محل اقامتش با زنان ازدواج می کرد . قربانیان او معمولاً زنان تنها و نسبتاً پولدار و بدون خویشاوند بودند . این زنان –که تا شش موردشان شناخته شدند- همگی در وان حمام دچار حمله و غش می شدند و می مردند .
 با اینکه این فرد محکوم و اعدام شد اما اقرار به قتل نکرد و پزشکان قانونی بسیار ماهر و با استعداد انگلستان هم نتوانستند بفهمند او زنان را چگونه در وان حمام خفه می کرد بدون اینکه آثار اعمال زور و خشونت روی بدن آنها باقی بماند .
جالب اینکه یکی از این خانمها در ازدواج اولش با این فرد دچار بیماری بسیار شدید و وخیمی شد . به نحوی که قاتل با این اطمینان که حتماً خواهد مرد در هتلی رهایش کرد و با دزدیدن همه چیزهایی که خانم با خود داشت (پول، زیورآلات و حتی هم لباسهایش) او را زنده گذاشت و متواری شد . خانم زنده ماند و بهبود یافت و دیگر بار پولی جمع کرد . مدتها بعد وقتی این دو مجدداً به هم برخورد کردند ، این زن بی چون و چرا دنبال این قاتل به راه افتاد تا یکی از «عروسان در حمام» باشد !!
 یا قاتل زنجیره ای مشهور آمریکایی «تِد باندی» که بسیار خوش سیما و خوش پوش و خوش سر و زبان بود . تخصص جرم شناسی داشت و گویا با برخی موسسات تخصصی این رشته هم همکاری می کرد !
 تعداد قتلهای کشف شده او که مقتولان هم خانمها و دختران زیبا بودند گویا بیش از پنجاه فقره بود . هر چند که گفته می شد احتمالاً از این تعداد خیلی بیشتر بوده است . در مورد او گفته شد «باندی» با خانمها هیچ مشکلی نداشت جز اینکه نمی توانست از کشتن آنها خودداری کند !!
اینها را گفتم تا به این نتیجه برسم که افراد بشر را به راحتی نمی توان شناخت . به ویژه وقتی پای ازدواج و زندگی مشترک در میان باشد باید خانمها و دختران با تأمل و دورنگری کامل اقدام کنند . همینطور آقایان و پسرها . اینکه عقلا اصرار می کنند دختر خانم ها به جای مهریه سنگین حتماً وکالت جداگانه رسمی (محضری) در طلاق بگیرند و ضمن عقد ، حق کار و تحصیل و سفر خارج از کشور و انتخاب مسکن را برای خود بخواهند ، به همین علت است .
مردان به طور معمول در طلاق دادن همسرانشان دچار مشکل زیادی نیستند و اگر از نظر مالی دستشان باز باشد با اندک تلاشی می توانند زنانشان را طلاق بدهند . اما خانمها اگر شوهر ناباب در بیاید به این آسانی ها نمی توانند طلاق بگیرند . در این حالت آن وکالت جداگانه رسمی ( نه وکالت که در عقدنامه قید می شود) به دادشان خواهد رسید .
 همینطور اگر توصیه می شود دختر و پسر تحت نظر والدین چند ماهی رفت و آمد و نشست و برخاست داشته باشند، به این خاطر است که فضائل و رذایلشان آشکار شود . چون به طور معمول در جلسه خواستگاری یا از طریق معرف ها نمی توان کسی را شناخت وای به وقتی که آشنائی در کوچه و بازار و مهمانی و مانند اینها ایجاد شده باشد .
 ماده 647 قانون مجازات اسلامی گوید: «چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب، به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد» .
 بنابراین اگر کسی که به اصطلاح «دیپلم ردّی» دارد در موقع عقد خود را مهندس یا دکتر معرفی کند یا کارمند دولت مدعی شود که کارخانه دار است یا فردی که وردست دائی اش به کار مشغول است، در عقدنامه شغل خود را مدیر کل فلان وزارتخانه معرفی کند (و لو اینکه صرفاً در عقدنامه کارمند دولت نوشته شود بازهم جرم محقق است)
 یا خانمی که شوهر داشته و عروسی هم کرده خود را دوشیزه قلمداد و این امر را در عقدنامه منعکس کند. همه اینها و امثال اینها جرم است و مجازات حبس دارد .
 در اینجا نکته ای گفتنی است . دختر خانمی ازدواج می کند و پیش از عروسی طلاق می گیرد بدون اینکه با شوهرش رابطه جنسی داشته باشد . موضوع ازدواج در شناسنامه این دختر خانم درج شده است . شناسنامه گم می شود و دختر خانم شناسنامه المثنی می گیرد .
 طبق قسمت آخر ماده 33 قانون ثبت احوال، در صورتی که اداره ثبت احوال احراز کند که این دختر خانم به اصطلاح «غیر مدخوله» است یعنی عروسی نکرده، ازدواج و طلاق اول او در شناسنامه المثنی نوشته نمی شود . این «احراز» با ارائۀ رأی دادگاهی که حکم طلاق را داده و در متن حکم به غیر مدخوله بودن زوجۀ مطلقه اشاره کرده است، صورت می گیرد .
 حال سوال این است : اگر این دختر خانم دوباره ازدواج کند و به شوهرش نگفته باشد که ازدواج قبلی –ولو بدون رابطه جنسی- داشته و در موقع عقد خود را باکره و ازدواج نکرده معرفی و سردفتر ازدواج اینها را در عقدنامه منعکس کند، که باکره بودن درست اما «ازدواج نکرده بودن» دروغ است ، آیا جرم موضوع ماده 647 را مرتکب شده است؟پاسخ مثبت است .
 گفته می شود افشاء ازدواج قبلی باعث سرافکندگی دختر و خانواده اش نزد خویشان داماد خواهد شد . پاسخ این است که موضوع باید به داماد و خانواده اش گفته و در عقدنامه هم نوشته شود . اما ممکن است در موقع اجرای صیغه عقد –که معمولاً به طور نمایشی اجرا می شود چون قبلاً جاری و نوشته و ثبت شده – این مطلب اصلاً خوانده نشود .
 دختران باید توجه کنند اگر چنین نقطه ضعفی در مقابل شوهرشان و خانواده او داشته باشند (یعنی حقیقت را کتمان کرده باشند ) تا آخر عمر با ترس و تردید زندگی خواهند کرد . همیشه گفته اند جنگ اول بهتر از صلح آخر است .
 نکته گفتنی دیگر اینکه خانواده ها باید بدانند آن چیزی که «صیغه محرمیت» نامیده می شود و معمولاً برای اینکه دختر و پسر در معاشرتها قبل از ازدواج امکان رفت و آمد آزادانه داشته باشند، بین آنها جاری می شود، چیزی جز نکاح و ازدواج نیست.
 بعد از اجرای این صیغه اگر طرفین رابطه جنسی برقرار کنند و احیاناً بچه دار بشوند ، کاری نمی شود کرد و البته در این میان بازنده دختر است زیرا همه از مشکلات خانمهای مطلقه در جامعه خودمان – و بسیاری از جوامع دیگر- آگاه هستیم .
راه چاره شاید اکتفای طرفین به نامزدی و رفت و آمد تحت نظر خانواده ها- البته با مدت کافی- باشد تا یکدیگر را خوب بشناسند .
 سخن آخر اینکه اگر دو نفر قصد ازدواج دارند باید مطلقاً با هم صادق باشند و حتی امکانات مالی و مزایای اجتماعی و خانوادگی خود را کمتر از آنچه واقعاً هست ابراز کنند و به طریق اولی در مورد تحصیلات و شغل و موقعیت اجتماعی خود هرگز نباید دروغ بگویند یا غلوّ کنند و همواره ماده 647 قانون مجازات اسلامی را به خاطر داشته باشند . والله اعلم
بهمن کشاورز
منتشر شده در یکشنبه, 04 مهر 1395 14:56

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش