text1

Friday, 19 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
سایت حقوقیدیده بان هشتم : رسیدگی به وضعیت بدهکاران مالی، رسیدگی به درخواست اعسار آنها و جلوگیری از حبس بی‌مورد بدهکاران یکی از موارد مهمی است که می‌تواند زمینه آزادی عده زیادی از افراد زندانی را فراهم کرده و تاثیر مثبتی در کاهش جمعیت کیفری داشته باشد؛ موضوعی که در بخشنامه دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری نیز مورد تاکید رییس قوه قضاییه قرار گرفته است.
 
تحمیل شدن هزینه‌های زیاد به فرد و  جامعه و فروپاشی خانواده‌ها از‌جمله مشکلاتی است که بر اثر زندانی شدن افراد به واسطه بدهکاری مالی ایجاد می‌شود؛ بدهکاران، بزهکار نیستند که در زندان نگهداری شوند بلکه باید زمینه لازم برای بازگشت آنها به جامعه و تلاش برای پرداخت بدهی‌هایشان فراهم شود تا هم گره‌ای از زندگی این افراد باز شود و هم از جمعیت حاضر در زندان‌ها کاسته شود. 
بر اساس ماده 22 دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، اگر بدهکار مالی گرفتار زندان شده باشد، در این صورت قضات اجرای احکام کیفری، در صورتی که زندانی لیست اموالی داشته باشد، باید بدهی‌ها را از اموالش تسویه کنند تا زودتر آزاد شود و اگر هم مالی ندارد، به درخواست اعسارش سریعتر رسیدگی شود تا‌زمینه آزادی این افراد فراهم شود. 
 
   محکومان مالی قشر آسیب‌پذیرند
گاهی محکومان مالی فقط به دلیل ناآگاهی پای خود را به زندان باز می‌کنند،  بنابراین رییس کل دادگستری یزد معتقد است که محکومان جرایم غیرعمد قشرهای آسیب پذیرند، زیرا تاکنون هیچ سازمان مردم نهادی برای آنان تشکیل نشده است به طوری که جای خاصی برای رسیدگی به امور خود و خانواده‌هایشان ندارند در حالی که سایر قشرهای آسیب پذیر هم سازمان رسیدگی کننده و افراد داوطلب برای کمک دارند.
محمدرضا حبیبی بیان می‌کند: بنابراین در حال حاضر این افراد تنها با کمک خیران به خصوص از طریق ستاد دیه از زندان آزاد می‌شوند.
این در حالی است که به گفته وی یکی از راهکارهای کاهش ورود بدهکاران به زندان‌ها ضرورت توسعه فرهنگ صلح و سازش  در جامعه است به طوری که اگر صلح و سازش در جامعه گسترش یابد تعداد افرادی که در زندان به سر می‌برند نیز کم می‌شود.
حبیبی یکی از مشکل‌های استان یزد را در زمینه تعداد زندانیان جرایم غیر عمد در زندان‌های این استان را بالا بودن آمار تصادف‌ها عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: این موضوع موجب شده است که آمار محکومان جرایم غیرعمد افزایش یابد.
وی تاکید می‌کند که قانون جدید مجازات اسلامی برای دادن تخفیف و جایگزینی برخی محکومیت‌های زندان با پرداخت جریمه نقدی بسته است با توجه به این موضوع می‌توان با اصلاح موارد قانونی راه‌را برای کاهش تعداد زندانیان غیر عمد از زندان باز کرد.
 
    کمک به  بدهکاران مالی  
با توجه به اینکه بدهکاران بزهکار نیستند بنابراین رییس کل دادگستری کرمان معتقد است که جای بدهکاران مالی در زندان نیست پس باید کمک کنیم تا افرادی که به دلیل بدهکاری مالی در زندان هستند، آزاد شوند.
در این میان یدالله موحد پیشنهاد می‌کند که برای کمک به آزادی مددجویان جرایم غیر عمد می‌توان هسته‌های خیران را در اصناف مختلف تشکیل داد.
این مسئول عالی قضایی  در استان کرمان می‌افزاید: مردم در‌این‌مقطع همراهی بسیار خوبی داشته‌اند و خیران کمک‌های خوبی را به ستاد دیه ارایه کردند و در این رابطه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
موحد خاطرنشان می‌کند: اطلاع‌رسانی از اقدامات ستاد دیه، مکمل کارها و اقدامات در دست انجام ستاد دیه است که کمک‌های خیران را توسعه می‌بخشد.
وی اضافه می‌کند: در سال جاری جشن‌های گلریزان استان به‌صورت مستقیم از صدا و سیمای مرکز کرمان به نمایش در آمده و در‌جلب کمک‌های خیران تاثیرگذار بوده است.
 
تامین منابع خود اشتغالی برای زندانیان ضروری است
برگزاری جشن‌های گلریزان برای آزادی زندانیان راهکار مناسبی نیست، بنابراین مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی استان مرکزی بیان می‌کند: بیکاری و جرم رابطه مستقیم با یکدیگر داشته است و اگر خواهان کاهش جرایم در جامعه هستیم باید مسئولان به‌حوزه اشتغال بیش از پیش توجه کنند.
خشایار جمشیدی می‌افزاید: اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان مرکزی با ایجاد بسترهای لازم برای حرفه‌آموزی به زندانیان در تلاش است تا زمینه اشتغال بعد از زندان زندانیان را فراهم و از‌این طریق آمار بازگشت زندانیان به زندان و وقوع جرم را در جامعه کاهش دهد.
وی با بیان اینکه آمار بازگشت مجدد زندانیان تحت پوشش مراکز حمایتی کمتر از سایر زندانیان است، بیان می‌کند: از مجموع زندانیانی که در مراکز حمایتی از خدمات آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای برخوردار می‌شوند تنها 3 درصد بازگشت مجدد به زندان دارند این درحالی است که آمار بازگشت به زندان سایر زندانیان حدود 24 درصد است.
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان مرکزی با تاکید بر ضرورت تامین اعتبارات تبصره 17 برای بهره‌مندی زندانیان بیان می‌کند: این تسهیلات با تنفس دو ساله فرصت خوبی برای اشتغال زندانیان آزاد شده است اعتباراتی که کمک بسیاری به عدم بازگشت زندانیان به‌داخل زندان می‌کند. جمشیدی اعتبارات تخصیص یافته در حوزه اشتغال زندانیان را بسیار ناچیز برمی‌شمارد و می‌گوید: تسهیلات فوق با تعداد زندانیان تحت پوشش استان همسانی ندارد. وی با اشاره به موفقیت زندانیان بهره‌مند از تسهیلات اشتغالزایی بعد از رهایی از زندان و فعالیت در عرصه کار و تولید بیان می‌کند: اشتغال زندانیان بعد از آزادی اصل مهم مورد توجه سازمان زندان‌هاست که امروز به علت بی‌توجهی در حوزه تخصیص اعتبارات به طور کامل اجرا نمی‌شود.
منبع : روزنامه حمایت

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش