text1

جمعه, 07 ارديبهشت 1403-

آيا ارسال كنندگان پيامك هاى تبليغاتى مجرمانه تحت تعقيب قرار مى گيرند؟

سایت حقوقی

دیده بان هشتم : این روزها ارسال حجم انبوهی از پیامک ‌های تبلیغاتی کاربران تلفن‎ همراه را شاکی کرده است و البته هرروزه بر تعداد ناراضیان از دریافت چنین پیامک‌ هایی افزوده می‌شود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که محتوای پیامک‌ های تبلیغاتی این روزها رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است و دیگر درباره تبلیغ تور گردشگری، مراکز خرید، آموزشگاه‎ ها و .. نیست. بلکه ارسال جملات فریبنده و صدها عنوان تبلیغاتی دیگر را شامل می‌شود. در این راستا آیین نامه ساماندهی و نظارت بر خدمات پیامکی شبکه‌ های ارتباطی در جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید تا با وجود توسعه و پیشرفت فناوری‌ها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و گسترش استفاده از این ابزار ارتباطی در تمام سطوح جامعه، این خدمات شکل قانونی به خود گیرد. شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد سیاست‌گذار در حوزه فضای مجازی کشور، با تصویب این آیین نامه، یک متولی برای این موضوع تعیین کرد و به موجب این مصوبه وظیفه ساماندهی ارسال پیامک‌های «انبوه تبلیغاتی» را بر عهده یک کارگروه ویژه با مسئولیت وزارت ارشاد اسلامی قرارداد.
متاسفانه در اين روزها عده ای به صورت ناخواسته با حجم عظیمی از پیامک‌های تبیلغاتی مواجه هستند که ارسال این پیامک ها موجب سلب آسایش آنها شده و از این موضوع شکایت دارند . گروه دیگر افرادی هستند که تمایل به دریافت پیامک‌های انبوه دارند اما از این که متن برخی از این پیامک‌ها مجرمانه بوده و زمینه کلاهبرداری را از مشترکان فراهم می کند شاکی هستند که این دو مسئله باید ساماندهی شود. در واقع پیامک های انبوه باید به نحوی ساماندهی شود که اولا برای کسانی که نمی خواهند با این تبلیغات مواجه شوند مزاحمتی ایجاد نشود و همچنین اشخاص مجرم و تبهکار نتوانند برای تبلیغ امور غیرقانونی و مجرمانه خویش از این امکانات استفاده کنند. بديهى است كه حل موضوع اول یعنی جلوگیری از ایجاد مزاحمت به اپراتورهای تلفن همراه باز می گردد؛ آنها مکلف هستند از ارسال و دریافت پیامک‌های ناخواسته گروهی و انبوه تبلیغاتی برای مشترکانی که تمایل به دریافت اینگونه پیامک‌ها ندارند جلوگیری کنند. اما متاسفانه در بسیاری از موارد مشترکان اعلام کرده اند که اپراتورها وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند و علیرغم اعلام مشترک باز هم ارسال پیامک انبوه ادامه دارد.
اگر اپراتورهای تلفن همراه به وظیفه قانونی خود مبنی بر جلوگیری از ارسال پیامک‌های انبوه ناخواسته عمل نکنند به موجب ماده ٦٤١ قانون مجازات اسلامی (مصوب سال ١٣٧٥) به اتهام تسهیل جرم «ایجاد مزاحمت تلفنی» قابل تعقیب خواهند بود. وزارت ارتباطات از جهت نظارتی که بر اپراتورها دارد باید آنان را وادار به انجام وظیفه‌ شان کند تا از وقوع جرم « ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق پیامک» جلوگیری شود. در واقع متن پیامک‌های انبوه تبلیغاتی نباید فریبنده و مجرمانه باشد ، اگر افراد اعلام می‌کنند که تمایل به دریافت پیامک انبوه دارند این بدان معنا نیست که پیامک فریبنده و مجرمانه برای آنها ارسال شود که این موضوع نیز نیازمند ساماندهی است ولى در هر صورت ارسال کنندگان پیامک‌ های انبوه مجرمانه ، با توجه به ظرفيتهاى قانونى موجود در قانون مجازات اسلامى قابل تعقیب کیفری مى باشند. 

منتشر شده در چهارشنبه, 18 اسفند 1395 09:43

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش