text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

انتقاد فرمانده حوزه مقاومت بسیج اصناف و بازاریان شهرستان ملارد نسبت به مطلب منتشر شده با عنوان "جریمه قانونی برای تخلفات صنفی و گرانفروشی"

سایت حقوقیدیده بان هشتم :امیرکیانی فرمانده حوزه مقاومت بسیج اصناف و بازاریان شهرستان ملارد : در تاریخ 1396/1/21 در پایگاه خبری دیدبان هشتم مطلبی منتشر گردید با عنوان "جریمه قانونی برای تخلفات صنفی و گرانفروشی" که در مطلب مذکور به قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام استناد شده بود، با توجه به اینکه مواد مربوط به تخلفات صنفی از قبیل گرانفروشی و ... در قانون فوق الذکر به موجب ماده 95 مکرر 2 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 1392 نسخ گردیده لازم دیدم به جهت اصلاح مطلب مواردی را به عرض برسانم.
ماده 95 مکرر 2 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 1392 میگوید: " رسیدگی به تخلفات صنفی کلیه افراد صنفی به موجب احکام این قانون خواهد بود و کلیه قوانین عام و خاص مغایر، لغو می شود."
 در این قانون در مواد مختلفی تخلفات صنفی عنوان شده که از جمله میتوان به فصل هشتم قانون از ماده 57 تا ماده 74 اشاره کرد.
 در خصوص گرانفروشی ماده 57 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 1392 می گوید:
 گرانفروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذیربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد.
 جریمه گرانفروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:
 متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گرانفروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می گردد.
 در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می شود.
 در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می شود.
 در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می شود. همچنین به مدت شش ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می گردد.
همانطور که مشاهده شد در این قانون ملاک تعیین جریمه مبلغ گرانفروشی لحاظ گردیده و لغو پروانه کسب واحد صنفی متخلف نیز منتفی و به تعلیق و تعطیلی موقت واحد صنفی اکتفا شده است.
 البته در این قانون به تخلفات صنفی دیگر نیز اشاره شده و نحوه رسیدگی و مجازات مرتکبان نیز در آن تعیین گردیده است. از جمله تخلفات صنفی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
 کم فروشی یا عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت(گارانتی) توسط متعهد - تقلب یا عرضه، نگهداری به قصد فروش و فروش کالا بدون علامت استاندارد ایران و ارائه خدمات بدون تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در صورتی که استاندارد کالا یا خدمات اجباری شده باشد یا فروش کالاهای تاریخ مصرف گذشته - احتکار یا عدم اعلام موجودی کالا به صورت ماهیانه به اتحادیه مربوط توسط تولیدکنندگان عمده و خرده فروشانی که کالاهای خود را به صورت عمده در انبار یا هر محل دیگری نگهداری میکنند صرفا در مورد کالاهایی که کمیسیون نظارت ضروری تشخیص بدهد - عرضه خارج از شبکه کالا یا ارائه خدمت بر خلاف ضوابط و شبکه های تعیین شده - حمل و نقل، نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق - عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع - فروش اجباری یک یا چند نوع کالا یا خدمت به همراه کالا یا خدمت دیگر - عدم درج قیمت - عدم صدور صورتحساب - عدم حفظ و ارائه صورتحساب خرید کالا به ماموران ذیربط - فروش کالا از طریق قرعه کشی -  عدم استفاده صاحبان مشاغل مشمول از سامانه صندوق مکانیزه فروش - عدم ارائه فهرست قیمت غذا و مواد غذایی به مشتریان و عدم نصب تابلو مخصوص قیمت در معرض دید همگان - تداخل صنفی و عرضه یا ارائه خدمت غیر از رسته مصوب و مندرج در پروانه کسب - انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی به هر طریق توسط فرد صنفی فاقد پروانه کسب معتبر و نهایتا عدم رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
 که قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 1392 در مورد تمام موارد فوق جریمه و نحوه رسیدگی را تعیین نموده است.

منتشر شده در شنبه, 26 فروردين 1396 12:02

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش