text1

جمعه, 07 ارديبهشت 1403-

قانون‌گذار «جرایم مشهود در فضای مجازی» را تعریف نکرده است

دیده بان هشتم : هر گونه اقدام از سوی ضابط در فضای مجازی، وفق قانون آیین دادرسی کیفری، مستلزم اخذ دستور مقام قضایی بوده و به دلیل عدم وجود نص صریح قانونی، مبنی بر تعریف جرایم مشهود در فضای مجازی، امکان هر گونه اقدامی قبل از اخذ دستور قضایی میسر نمی‌باشد.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، در پی درج خبری با تیتر «تا شکایت نکنید، پلیس فتا حواسش نخواهد بود!»، پلیس فتا جوابیه‌ای بیان داشته که متن این جوابیه که در آن به فقدان تعریف قانونی «جرایم مشهود در فضای مجازی» تصریح دارد و مشتمل بر سه بند است، بدین شرح است؛
 
تأمین امنیت فضای مجازی و مقابله با جرایم آن اصلی‌ترین وظیفه پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا می باشد. با تصویب قانون جرایم رایانه ای در سال 1388قانون گذار محترم با هدف حفظ حریم خصوصی و رعایت حقوق شهروندان در فضای مجازی هرگونه واکنش به جرایم سایبری را منوط به صدور دستور مقام محترم قضایی نموده است. بنابراین هر گونه اقدامی از سوی ضابط در فضای مجازی وفق ماده 670 قانون آیین دادرسی کیفری(بخش آیین دادرسی جرایم رایانه‌ای) مستلزم اخذ دستور مقام قضایی بوده و به دلیل عدم وجود نص صریح قانونی مبنی بر تعریف جرایم مشهود در فضای مجازی امکان هر گونه اقدامی قبل از اخذ دستور قضایی میسر نمی‌باشد.
لذا در پاسخ به خبر منتشر شده در سایت تابناک در مورخ 26/07/96 با تیتر" تا شکایت نکنید، پلیس فتا حواسش نخواهد بود"، بیان مطالبی در راستای تنویر ذهن افکار عمومی جامعه به شرح ذیل ضروری است:
1- پلیس فتا ناجا با نگرش به مقتضیات و ویژگی‌های خاص فضای سایبر نسبت به ایجاد مرکز فوریت‌های سایبری با هدف ارتباط شهروندان با پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی اقدام نمود تا شهروندان عزیز بتوانند گزارشات و مشکلات خود را مطرح و راهنمایی های لازم را اخذ نمایند.
2- بیان مطلبی با عنوان "تا شکایت نکنید پلیس فتا حواسش نخواهد بود" از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ بدین نحو که نخست به دلیل لزوم رعایت حریم خصوصی و حقوق شهروندی که در قوانین و مقررات موضوعه کشور علی‌الخصوص قانون اساسی مورد حمایت و تاکید قانون گذار قرار گرفته است، در برخی جرایم رسیدگی به موضوعات نیازمند طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی بوده و در حوزه جرایم عمومی، پلیس فتا با رصد و پایش مستمر فضای مجازی ضمن رعایت حریم خصوصی و احترام به حقوق شهروندی به محض برخورد با جرایم مذکور مراتب را به مقام محترم قضایی گزارش و حسب دستورات صادر شده اقدامات لازم را به انجام می‌رساند.
3- با امعان نظر به لزوم احراز هویت اصلی شاکی (فرد مدعی سوء استفاده از هویت ایشان) برای بررسی صحت و سقم موضوع مطروحه و ارائه ادله و مدارک مستند و مستدل هر گونه اقدامی از سوی پلیس قبل از طی فرآیند مذکور و صدور دستور مقام قضایی میسر نمی‌باشد.
 
در پایان باید خاطر نشان نمود پلیس فتا با تمام توان و امکانات برای تأمین امنیت فضای سایبر کشور از بدو تاسیس تا کنون از هیچ کوششی فروگذار نبوده است.
تابناک
منتشر شده در سه شنبه, 02 آبان 1396 09:37

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش