text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

اقدامات تخریبی و درگیری‌های فیزیکی به هیچ وجه مورد تایید قانون نیست

دیده بان هشتم : یک حقوقدان با بیان اینکه آنچه مسلم است اقدامات تخریبی و احیانا درگیری‌های فیزیکی به هیچ وجه چیزی نیست که در قانون اساسی و قوانین عادی مورد تایید و تضمین قرار گرفته باشد، گفت: حتی به نظر می‌رسد مواردی از این قبیل اقدامات یا ناشی از غلیان غیرقابل کنترل احساسات است که افراد عادی ممکن است تحت تاثیر آن قرار گیرند و یا احیانا همان چیزی است که اصطلاحا به آن پرواکسیون گفته می‌شود.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، بهمن کشاورز با بیان اینکه اگر به مفاد فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با دقت، توجه و این موارد اجرا شود، قسمت مهمی از صحبت‌های آقای رییس‌جمهور که دیگر حقوقدانان نیز به آن معتقد هستند و انجام و اجرای آن را می‌خواهند، محقق خواهد شد، گفت: آزادی بیان و آزادی اجتماعات از جمله این موارد است. مفهوم آزادی بیان این است که اگر فردی مطلبی گفت یا نوشت که مشتمل بر اشاعه اکاذیب، افترا و توهین به کسی نبود باید مصون از تعرض باشد و نسبت به آنچه گفته و نوشته به هیچ وجه در معرض تعقیب و مجازات قرار نگیرد.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: در مورد آزادی اجتماعات اصل بر این است که هر اجتماعی آزاد است مگر وقتی که مسلحانه باشد و البته اگر اجتماعی صورت گرفت و سپس مشخص شد که اجتماع‌کنندگان قصد تعرض به مبانی اسلام و نظم عمومی را دارند آنگاه باید جلوی ایشان گرفته شود.
وی با بیان اینکه در قانون تشکیل احزاب و جمعیت‌های سیاسی پیش‌بینی شده است که پیشاپیش باید برای هر اجتماعی، تحصیل مجوز شود، معتقد است: این موضوع عملا نقض غرض است؛ زیرا مشاهده شده در مواردی تقاضای اجتماع صورت گرفته و در حال تعلیق باقی مانده و حتی به نتیجه نرسیده است. برای این موارد باید محل‌ها و مسیرهای معینی به جهت انجام اجتماعات پیش‌بینی شود تا مردم آزاد باشند که در این مکان‌ها حرف خود را بزنند، راهپیمایی کنند و مبانی فکری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را اعلام کنند، همچنان‌ که در همه جای دنیا این رسم هست. حتی در این موارد پلیس با گماشتن ماموران از این جمعیت‌ها حفاظت می‌کند تا کسی مانع ابراز عقیده آنها نشود.
کشاورز تصریح کرد: سایر مواردی که در فصل سوم آمده است مانند موارد گفته شده می‌تواند تضمین‌کننده حقوق شهروندی باشد مانند حق دفاع، حق دسترسی به دادرسی منصفانه و مانند اینها. چنانچه قبلا نیز گفته شده است قدم اول در اجرای حقوق شهروندی، آموزش است. مردم باید بدانند چه حقوقی دارند و ابعاد این حقوق چیست.
این حقوقدان افزود: وقتی مردم حقوق خود را دانستند از طرق قانونی به مطالبه حقوق خواهند پرداخت و وقتی مطالبه کردند نظام حتی به منظور حفظ بقای خود ناچار به پاسخگویی خواهد بود. آنچه مسلم است این است که اقدامات تخریبی و احیانا درگیری‌های فیزیکی به هیچ وجه چیزی نیست که در قانون اساسی و قوانین عادی مورد تایید و تضمین قرار گرفته باشد. حتی به نظر می‌رسد مواردی از این قبیل اقدامات یا ناشی از غلیان غیرقابل کنترل احساسات است که افراد عادی ممکن است تحت تاثیر آن قرار گیرند و یا احیانا همان چیزی است که اصطلاحا به آن پرواکسیون گفته می‌شود.
وی در پایان در تعریف پرواکسیون، بیان کرد: این عبارت به معنای ایجاد تحریکاتی برای رسیدن به اهداف خاص است به عبارت اخری افرادی که ممکن است دست به تخریب، آتش‌سوزی و ... بزنند این موجبات را ایجاد می‌کنند تا حکومت و دولت برای مقابله با این حرکات به خشونت متوسل شوند که بدیهی است توسل به این نوع خشونت به نفع هیچ کسی نیست، همچنان که مقدمات آن یعنی پرواکسیون به نفع هیچ کس نیست، والله‌اعلم.
ایسنا
منتشر شده در دوشنبه, 11 دی 1396 15:10

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش