text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

ماندن ستاد مبارزه با موادمخدر در قوه مجریه یا رفتن به قوه قضائیه

دیده بان هشتم : رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال تنظیم طرحی است که براساس آن ستاد مبارزه با موادمخدر برای تقویت ساختار یا به عنوان معاونتی در قوه مجریه بماند یا به عنوان معاونتی به قوه قضائیه برود.
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، سعید صفاتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: طبق ماده 33 قانون مبارزه با موادمخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 67 ستاد مبارزه با موادمخدر در کشور تشکیل شد که تمامی عملیات اجرایی، پیشگیری، درمانی و قضایی در ستاد متمرکز شد و ریاست ستاد به عهده رئیس جمهوری بود و وزرای کشور، اطلاعات، بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و در مجموع 22 سازمان زیرمجموعه این ستاد است و اکنون پس از گذشت این مدت مجلس طرحی برای تقویت ساختار این ستاد اما زیرمجموعه قوه قضائیه یا مجریه داده است.
وی اظهار داشت: اینکه ستاد مبارزه با موادمخدر در قوه قضائیه یا مجریه ارتقای ساختار داشته باشد، خوب است و در بند 11 سیاست های کلان نظام در سال 86 نیز این موضوع آمده که ستاد باید ساختارش ارتقا یابد، اما بحث اصلی این است که در ریاست جمهوری بماند یا به قوه قضائیه برود.
وی به لایحه پیش نیاز وقوع جرم به عنوان یکی از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اشاره کرد و گفت: در این لایحه شورای عالی پیشگیری از جرم تشکیل شده که دبیرخانه ای دارد که کار اجرایی نمی کند و بیشتر در تقسیم کار عملی، تعیین راهبردها و سیاست های اجرایی فعالیت دارد که در این زمینه نیز ستاد مبارزه با موادمخدر یا باید زیرمجموعه این شورا باشد یا معاونت جدیدی در قوه قضائیه برای این ستاد طراحی شود.
صفاتیان خاطرنشان کرد: اما اشکال اصلی این است که در طی چند ماه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی سه بار جلسه با سران قوا در حوزه آسیب های اجتماعی داشته و تاکید اصلی ایشان بر رفع مشکلات حوزه اعتیاد بود و دولت هم در لایحه قانون برنامه ششم توسعه که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و مجلس مواد الحاقی را به آن اضافه کرده، این قضیه را تبیین کرده یعنی در ماده الحاقی 15 در برنامه ششم توسعه بحث شده که شورای عالی اجتماعی کشور با ریاست رییس جمهوری طراحی شود که در این شورا در قوه مجریه برنامه های عملیاتی کاهش آسیب صورت می گیرد.
این کارشناس اعتیاد ادامه داد: به تبع آن یک سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور طراحی می شود که این سازمان برنامه های عملیاتی را انجام می دهد و باید مستمر شاخص های حوزه اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی رصد و پایش کند، در اینجا تناقض ایجاد می شود چون قوه قضائیه ساختار اجرایی ندارد.
صفاتیان اضافه کرد: از طرفی ستاد مبارزه با موادمخدر با عضویت 22 دستگاه شامل دبیرخانه و فعالیت های اجرایی است و دبیرخانه ستاد کار هماهنگی، نظارت و برنامه ریزی را به عهده دارد و دستگاهها کار اجرایی را انجام می دهند و کار اجرایی از طریق دستگاه های مرتبط با دولت است و این اشتباه است که کار اجرایی از دولت به قوه قضائیه سپرده شود.
وی تصریح کرد: البته مجمع تشخیص مصلحت در سال 89 پس از اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در ماده 45 قانون که آخرین ماده است جمله ای آورده است که به مجلس برای اصلاح قوانین در حوزه موادمخدر اجازه داده شده است و مجلس می تواند در این زمینه ورود کند، اما پیشنهادی که داده می شود باید مواظب باشیم اگر ستاد مبارزه با موادمخدر از مجریه به قضائیه برود هماهنگی های دستگاه های اجرایی دچار مشکل می شود و رفتن به سیستم قضایی وزنه دستگاه قضایی و انتظامی را سنگین تر می کند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در همه جای دنیا در خصوص موادمخدر اولویت اصلی دستگاه های اجرایی پیشگیری و کاهش آسیب است و اگر ستاد مبارزه با موادمخدر از قوه مجریه به قوه قضائیه برود دیدگاه از سمت برنامه های کاهش آسیب به سمت مقابله و عرضه می رود.
صفاتیان اظهار داشت: اگر مجلس شورای اسلامی می خواهد در این زمینه ورود کند باید ورودش طبق بند 11 سیاست های کلی نظام باشد و تقویت ساختار ستاد مبارزه با موادمخدر را به معاونت ریاست جمهوری برساند نه اینکه زیر نظر قوه قضائیه باشد چون از نظر ساختار هماهنگی، بودجه و اجرای برنامه ها دچار مشکل می شویم.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به مشکلاتی که در حوزه اعتیاد کشور وجود دارد، مجلس شورای اسلامی به گونه ای ورود کند تا بتوانیم به موضوع کاهش 25 درصد اعتیاد در برنامه ششم توسعه در آینده دست یابیم.

منتشر شده در دوشنبه, 28 تیر 1395 14:16

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش