text1

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403-

جایگزینی سیستم شبنم با کدشناسه و رهگیری

دیده بان هشتم : مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: طرح« کد شناسه و کد رهگیری» در آینده نزدیک جایگزین برچسب شنبم می شود و روی کالاها نصب خواهد شد.
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، سید عبدالمجید اجتهادی روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: طرح شبنم طرح خوبی بود و اگر به درستی اجرا و اشکالات آن رفع می شد، می توانست در مبارزه با قاچاق کالا مفید باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه به علت نبود کار کارشناسی درست و دقیقی روی طرح شبنم ،قاچاقچیان، زود توانستند برچسب تقلبی آن را تهیه و روی کالاهای قاچاق نصب کنند.
اجتهادی در ادامه بیان کرد:من در دولت قبل هم مکررا گفتم که طرح برچسب شبنم در زمان حاضر «حلال کننده یا محلل» جنس های قاچاق در کشور شده است وجنس قاچاق در تهران به راحتی با نصب یک برچسب تقلبی به شهروندان به عنوان کالای قانونی و اصلی فروخته می شود.
وی با اشاره به این که طرح شبنم در ابتدابه صورت آزمایشی انجام شد، گفت: دراین طرح کار فنی باید روی آن صورت می گرفت که اشکالات و روزنه های نقایص آن برطرف می شد اما نظارت دقیق و کارکارشناسی خوبی صورت نگرفت از این رو وزارت صنعت بعد از ناموفق بودن طرح شبنم ، آن را لغو کرد.
وی خاطرنشان کرد: شروع و اجرایی کردن بحث ماده 13قانون مبارزه با کالای قاچاق (کد شناسه و کد رهگیری) که جایگزین طرح شبنم است با تاخیر بوده والان در واقع تنها آیین نامه ای که به تصویب نرسیده است همین آیین نامه ماده 13 مبارزه با قاچاق کالاست.
اجتهادی طرح جدید کد رهگیری و شناسه را در مرحله کار کارشناسی و پایلوت (آزمایشی) بیان کرد و افزود: وزارت صنعت در این طرح باید آیین نامه جدید را به دست دولت برساند وهمچنین با تصویب وابلاغ آن از سوی دولت ، این طرح جایگزین طرح برچسب شبنم شود.
اجتهادی اظهار امیدواری کرد که طرح کدشناسه و کد رهگیری تا شهریور امسال از سوی دولت تصویب شود تا این طرح به سطح اجرایی شدن در سراسر کشور تا آخر سال 95 برسد.
این مقام مسئول در تعزیرات حکومتی درباره کد شناسه و کد رهگیری چنین توضیح داد: یک کد شناسه به هرنوع یا مدل کالا داده می شود و کد رهگیری برای هر عدد و تعداد آن کالا اختصاص می یابد.
وی در ادامه تاکید کرد: این طرح اگر به طور کامل اجرایی بشود موضوع مبارزه با قاچاق کالا وارد مرحله جدیدی می شود و قدرت مانور کالای قاچاق در سطح کشور به شدت پایین می آید برای اقتصاد کشور موثر و مفید است.
این مقام مسئول درتعزیرات حکومتی به این نکته نیز اشاره کرد که در راستای اجرایی شدن طرح یاد شده ، اولویت کالایی وجود دارد و به عنوان نمونه اولویت با کالاهای سلامت محور است؛ ضمن اینکه زمان خاصی دراین آیین نامه جدید برای کالاها مشخص نشده است. 
وی ادامه داد: برچسب کدشناسه و کد رهگیری در ورودی مبادی کشور ودر برخی از کارخانه ها باید نصب بشود وتا زمانی که این برچسب ها روی کالا نصب نشود، کالا حق ورود وعرضه بازار در سطح کشور ندارد و سازمان تعزیرات با کالای بدون برچسب یاد شده برخورد می کند.
اجتهادی به وحدت دستگاه ها و نهاد های دولتی در امر مبارزه با قاچاق کالاوارزاشاره کرد وافزود: همه دستگاه های مسئول در زمان حاضر و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با سازمان تعزیرات در مبارزه با قاچاق کالا ، آماده همکاری هستند که در این خصوص وحدت رویه خوبی به وجود آمده است.

**مجازات عرضه کننده کالای قاچاق شدید تر از مجازات واردکننده آن است 
اجتهادی گفت:سازمان تعزیرات بعد از طرح مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور به بقیه کالاهای دیگر در سطح بازار می پردازد که قانونگذار درماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرده و مجازات سطح عرضه شدیدتر از مجازات وارد کننده کالا در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی مکرر هشدار و اخطار های لازم به اتحادیه هاو اصناف داده است و درآینده نزدیک برخورد سازمان تعزیرات رسیدگی به فروشندگان کالا ولوازم خانگی قاچاق در سطح بازار خواهد بود. 

خبرگزاری ایرنا.

منتشر شده در شنبه, 23 مرداد 1395 14:08

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش