text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

ارتباط مستقیم با مردم و استماع بدون واسطه نظرات و مشکلات آنها ؛ مشی مدیریتی رئیس قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی

دیده بان هشتم : ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، یکی از رویکردهای اصلی در دوره تحول و تعالی است که مورد تاکید مؤکد حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای است و ایشان در اکثر موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود، پیگیری مستمر این رویکرد را به همه مسئولان و مدیران قضایی متذکر می‌شوند.

 

ارتباط مستقیم با مردم و استماع بدون واسطه نظرات و مشکلات آنها ؛ مشی مدیریتی رئیس قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی

 

مشی حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای نیز در همین حدود یک ماهی که از انتصاب وی به سمت ریاست قوه قضاییه می‌گذرد، مؤید اعتقاد و الترام کامل او به برقرای ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی و استماع نظرات و مشکلات آنها از نزدیک است.

 

بازدید از دادگستری شهرستان قدس

صبح روز شنبه ۱۹ تیر در حالیکه تنها چند روز از انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به سمت ریاست دستگاه قضا می گذشت، وی با حضور در دادگستری شهرستان قدس از بخش‌های مختلف این واحد قضایی بازدید و با تعدادی از مراجعین به صورت چهره به چهره گفتگو کرد.
وی همچنین با حضور در برخی شعب دادیاری و دادگاه‌ها و گفتگو با برخی قضات و کارکنان، از نزدیک در جریان آمار ورودی و موجودی پرونده‌های قضایی و روند رسیدگی به آن‌ها قرار گرفت.
برنامه‌های مهم دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی

رئیس قوه قضاییه در حاشیه این بازدید دو ساعت و نیمه، در گفتگویی که با خبرنگاران داشت، بر چند محور مهم به عنوان برنامه‌های دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی تاکید کرد که از جمله آنها می‌توان به «کاهش اطاله دادرسی و فرایند رسیدگی به پرونده‌ها از طریق اصلاح قوانین و مقررات، افزایش نیرو و تجهیزات» ، «پیشگیری از وقوع جرم با همکاری دولت و مجلس» ، «ارتقاء صلاحیت شوراهای حل اختلاف و توسعه و تعمیق مقوله داوری و میانجیگری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی» ، «شتاب‌بخشی به اجرای سند تحول» ، «ارتباط بیشتر با مردم از طرق مختلف» ، «ارتباط وسیع‌تر با مجموعه همکاران قضایی از طریق سرکشی یا درخواست گزارش عملکرد» ، «ارتباط و تماس با بخش نخبگانی» ، «توجه به نقش رسانه‌ها در افزایش دانش حقوقی مردم» ، «استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین و هوشمند در مجموعه دادگستری‌ها» ، «الکترونیکی کردن کل فرآیند رسیدگی از ابتدا تا انتها و جمع‌آوری سیستم کاغذی» ، «تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و معوق» ، « توجه به مشکلات کاری و معیشتی مسئولان و کارکنان قضایی» ، «تکریم ارباب رجوع» ، «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ کرامت قضات و کارمندان مجموعه‌های قضایی» ، «تعامل و هم‌اندیشی دادیاران با شعب قضایی برای رفع نقایص پرونده‌ها و جلوگیری از تردد پرونده بین واحد‌های قضایی و کاهش اطاله دادرسی از این طریق» ، «تسریع در اقدام برای پرونده‌های مشمول نیابت قضایی» ، «کاهش تأخیر در انجام کارشناسی و جلوگیری از ارجاعات غیرضروری» ، «پرهیز از صدور قرارهای بازداشت موقت غیرضروری» و «تعجیل در رسیدگی به پرونده های دارای بازداشت موقت» ، اشاره کرد.
رئیس قوه قضاییه همچنین در جمع مسئولان دادگستری شهرستان قدس و تعدادی از مقامات این شهر از جمله فرماندار و امام جمعه شهر قدس، بر لزوم احصاء و تبیین دقیق مشکلات این شهرستان تاکید کرد و گفت: مشکلات و چالش‌های هر منطقه را باید بر اساس مولفه‌های خاص مانند ترکیب جمعیت و زیرساخت‌های آن منطقه حل و فصل کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص مشکلات ناشی از خرید و فروش اراضی وقفی در شهر قدس نیز دستور داد که پرونده اراضی وقفی این شهرستان به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: در صورتی که لازم باشد برای حل مشکلات مربوط به اراضی وقفی شهر قدس با حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سامان اوقاف جلسه خواهیم داشت.

 

سفر استانی به ایلام

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین سفر استانی خود، روز پنجشنبه ۲۴ تیر به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به ایلام سفر کرد. این اولین سفر استانی دوره تحول و تعالی عدلیه در دومین هفته پس از انتصاب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی اژه ای به ریاست دستگاه قضا محسوب می‌شد.

بازدید از زندان جدیدالتأسیس مرکزی ایلام

در جریان سفر استانی به ایلام، رئیس قوه قضاییه برنامه‌های مختلف و بازدیدهایی را داشت که از جمله آنها می‌توان به بازدید از زندان جدیدالتأسیس مرکزی ایلام اشاره کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان حضور در زندان مرکزی ایلام، از بخش‌های مختلف این زندان بازدید و با مسئولان و زندانیان آن گفتگو کرد.

در پایان بازدید حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای از زندان مرکزی ایلام، طی مراسمی ۱۵ مددجو که به دلیل محکومیت مالی در زندان به سر می‌بردند، با کمک خیرین آزاد شدند.
گفتگوی چهره به چهره داغ رئیس دستگاه قضا با مردم و پاسخ گرفتن از مقام قضایی

رئیس دستگاه قضا در جریان سفر به استان ایلام، بخشی را نیز به دیدار مردمی و استماع مشکلات حقوقی و قضایی مردم این استان و صدور دستور برای رفع آنها، اختصاص داد.
بازدید سرزده رئیس قوه قضاییه از زندان رجایی‌شهر

روز جمعه اول مرداد، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در دومین بازدید از زندان‌های کشور در کمتر از یکماه از انتصاب به ریاست دستگاه قضا، بدون اعلام قبلی به زندان رجایی‌شهر کرج در مرکز استان البرز رفت و بازدیدی سه ساعته از این زندان داشت.
رئیس دستگاه قضا از بخش‌های مختلف زندان رجایی‌شهر کرج از جمله بند زندانیان امنیتی و همچنین بند جرائم خشن بازدید کرد و در جریان این بازدیدها، با زندانیان گفتگوی چهره به چهره و بی‌واسطه داشت و از نزدیک با مشکلات و مسائل و خواسته‌های آنها قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از ساختمان اداری زندان رجایی‌شهر نیز بازدید کرد و با رئیس و کارکنان این مجموعه درباره وضعیت کاری آن‌ها و مشکلات و نیازهایشان و همچنین امکانات بهداشتی و خدمات رفاهی و کارگاه‌های کارآفرینی و آموزشی زندان و فعالیت‌های مربوط به اصلاح و تربیت و بازاجتماعی‌شدن مددجویان به گفتگو نشست.
رئیس قوه قضاییه پس از این بازدید سه ساعته، در جمع مسئولان و کارکنان زندان رجایی‌شهر دستورات مهمی را صادر کرد.

 

دستورات رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از زندان رجایی شهر

لزوم توجه به آموزش و تأمین نیاز‌های رفاهی کارکنان زندان ؛ تاکید به قضات و دادسراهای سراسر کشور درخصوص پرهیز از صدور قرار بازداشت موقت تا حد امکان ؛ استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در راستای کاهش جمعیت کیفری ؛ جلوگیری از صدور آرای خلاف شرع و قانون به‌صورت ریشه‌ای ؛ جداسازی محل نگهداری افراد بازداشت موقت از زندانیان ؛ ضرورت نگهداری زندانیان دسته‌بندی و تفکیک‌شده ؛ حل مشکل کمبود قاضی ناظر در زندان‌ها با ارائه راهکارهایی نظیر بکارگیری چهار حقوقدان همراه با یک قاضی برای نظارت بر یک زندان ؛ تشکیل تیمی برای جلب رضایت اولیای دم در پرونده های قصاص با مشارکت مسئولان سازمان زندان‌ها و دادستانی ؛ تاکید به رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص دریافت گزارش مستمر از وضعیت زندان‌ها و عدم اکتفاء به گزارش‌های فصلی ؛ دستور پیرامون تشکیل تیمی قضایی و بررسی فوری و استخراج سریع پرونده‌های ۲۰۰ زندانی درخواست‌کننده در زندان رجایی‌شهر؛ از جمله مهم‌ترین تاکیدات و دستورات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان بازدید سه ساعته از زندان رجایی‌شهر کرج بود.


دیدار با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای صبح روز یکشنبه سوم تیر ماه ۱۴۰۰، در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرد.
رئیس قوه قضاییه در پایان این دیدار‌ها به غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و القاصی دادستان تهران مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند را مورد بررسی مجدد قرار دهد تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

حجت‌الاسلام‌‎والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: تعدادی از خانواده‌هایی که امروز در این دیدار مردمی با آنها ملاقات کردیم و کسانی که پرونده آن‌ها مشابه است، شرایط برخورداری از عفو و بخشودگی را دارند.
رئیس دستگاه قضا خطاب به دادستان تهران دستور داد پرونده‌های این نوع محکومان را با فوریت بررسی کند و چنانچه در طول دوره محکومیت حسن رفتار داشته‌اند و این اطمینان وجود دارد که در صورت آزادی مرتکب جرم نمی‌شوند، نسبت به آزادی مشروط و قرارگرفتن آن‌ها در لیست مشمولان عفو اقدام شود.

 

دستور رئیس دستگاه قضا برای بررسی زمان صرف شده درخصوص تردد یک پرونده بین محاکم و دیوان عالی

در جریان همان دیدار مردمی صبح روز یکشنبه سوم مرداد رئیس قوه قضاییه، همسر یکی از محکومان اقتصادی که از مهر ماه سال ۹۶ تاکنون به جرم تحصیل مال نامشروع در زندان به سر می‌برد، با اشاره به اطاله رسیدگی و برخی ابهامات در رسیدگی به این پرونده بانکی خواستار دستور رئیس دستگاه قضا برای تعیین تکلیف آن شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با صدور دستورات لازم به دادستان تهران و رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه برای بررسی فوری این پرونده، تأکید کرد: باید با بررسی دقیق موضوع مشخص شود چه زمانی صرف تردد پرونده بین محاکم و دیوان عالی شده و مشکل کار کجا بوده تا از بروز موارد مشابه جلوگیری شود.
رئیس قوه قضاییه در همان دیدار تاکید کرد: این بررسی‌ها تا صبح روز دوشنبه (چهارم مرداد) به نتیجه برسد تا در مورد این گونه پرونده‌هایی که مشمول اطاله دادرسی شده‌اند در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بحث و تصمیم‌گیری شود.

مأموریت به دادستان انتظامی قضات برای بررسی وضعیت شعبی که موجب اطاله دادرسی در پرونده‎ها مسن می‎شوند

روز دوشنبه چهارم مردادماه، در جریان جلسه شورای عالی قوه قضاییه، حجت‎‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌‎ای با اشاره به دیدار مردمی روز یکشنبه (سوم مرداد)، به پرونده مطرح شده از جانب همسر یکی از متهمان اقتصادی که پرونده وی به دلیل تردد بین شُعب دیوان عالی کشور دچار اطاله دادرسی شده، اشاره کرد و این موضوع را که فردی از سال ۹۶ در بازداشت باشد و دو سال فقط پرونده‎‌اش درگیر حل اختلاف باشد، غیر قابل قبول و دردناک دانست و گفت که در این خصوص دستور داده موضوع با فوریت پیگیری شود.

حجت‌‎الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌‎ای در همین راستا، به مسئولان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و دادسرای انتظامی قضات تأکید کرد به صورت موردی به سراغ قضاتی بروند که با وجود روشن بودن پرونده، حکم خلاف شرع و قانون صادر کرده‎‌اند و از آن‌ها توضیح بخواهند تا معلوم شود خدای ناکرده تصمیم و رأی آن‌ها ناشی از غفلت یا سوءنیت بوده است.

 

بازدید دو ساعته از دادگستری و دادسرای شهرستان قرچک

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، در ادامه سرکشی‌های خود از واحدهای قضایی و دیدار بلاواسطه با مردم و مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی، صبح روز چهارشنبه ۶ مرداد، با حضور در شهرستان قرچک به مدت دو ساعت از دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان (ساختمان شهید ستاری) و همچنین دادگستری قرچک (مجتمع قضایی شهید جعفرپور) بازدید کرد.
در جریان این بازدید که رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه و رئیس کل دادگستری استان تهران نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را همراهی می‌کردند، رئیس دستگاه قضا ضمن بازدید از بخش‌ها و شعب مختلف واحد‌های قضایی، به گفتگو با مراجعه‌کنندگان، قضات و کارکنان قضایی پرداخت.
رئیس قوه قضاییه در خلال گفتگو‌های خود با مدیران و کارکنان قضایی شهرستان قرچک، از میزان ورودی پرونده‌ها، آمار پرونده‌های کثیرالشاکی و معوق و همچنین دلایل اطاله دادرسی در برخی پرونده‌های مُسن، کسب اطلاع کرد.

در بخش پایانی بازدید دو ساعته حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای از واحد‌های قضایی قرچک، رئیس دستگاه قضا با حضور در نمازخانه ساختمان دادگستری این شهرستان، ضمن استماع مشکلات و مسائل مراجعه‌کنندگان و آگاهی از روند طی شده برای پرونده‌های آنها، دستورات مقتضی را خطاب به رئیس دادگستری و دادستان شهرستان قرچک صادر کرد.


حضور رئیس قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط دوسویه با مردم و کاربران

روز چهارشنبه ششم مردادماه، همزمان با عید سعید غدیر خم، صفحه رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در اینستاگرام، به نشانی @ejeii_org و با انتشار فراز‌هایی از نامه حضرت امیر به مالک اشتر، آغاز به کار کرد.

کاربران فضای مجازی می‌توانند از طریق این صفحه علاوه بر آگاهی از اخبار و مواضع رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، نظرات پیشنهادات و انتقادات خود را نیز با هدف دیده‌بانی مردمی، مطرح کنند.

البته در ساعات اولیه آغاز به کار اینستاگرام @ejeii_org ، این صفحه که با استقبال بسیار گسترده کاربران روبرو شده بود، به دلایل اعلام نشده از سوی اینستاگرام غیر فعال شد که با تلاش‌های فنی صورت گرفته مجدداً کار خود را آغاز کرد.

پس از آن، مرکز رسانه قوه قضاییه با اعلام ادامه دار بودن حضور رئیس قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی از دو سویه بودن ارتباط حجت الاسلام و المسلمین محسنی با مخاطبان و فعالان فضای مجازی خبر داده و قصد دارد صفحات دیگر رئیس قوه قضاییه در پلتفرم‌های مختلف را راه اندازی و به مخاطبان معرفی نماید.

 

دیدارهای مردمی رئیس قوه قضاییه به ارتقاء کارآمدی دستگاه قضایی می‌انجامد

پیمان حاج‌محمودعطار، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با میران با اشاره به اثرات مطلوب دیدارهای مردمی حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای و استماع بدون واسطه مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها از سوی رئیس قوه قضاییه، گفت: بدون تردید، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با شهروندان و عناصر زیرمجموعه، یکی از خصایص یک مدیر و کارگزار کارآمد است؛ به بیان دیگر، یکی از وجوه و الزامات کارآمدی و اثربخشی آن است که یک مدیر با بدنه و کادر زیرمجموعه خود و همچنین مراجعه کنندگان به دستگاه متبوع خود، ارتباط مستمر و بدون واسطه داشته باشد و مستمع سخنان و نقطه نظرات و مشکلات آنها باشد و شخصاً در راستای رفع این مشکلات، دستورات مقتضی را صادر کند.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا، اقدامات رئیس قوه قضاییه در برقراری تماس حضوری و مستقیم با مراجعین به نهادهای قضایی، انتظامی و تربیتی مانند سازمان زندان‌ها و مراکز قضایی شهرهای مختلف می‌تواند کمک شایان توجهی به ارتقاء کارآمدی در دستگاه قضایی و بهبود روند اصلاح مشکلات زیرمجموعه‌های تابعه دستگاه قضا داشته باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان داشت: علاوه بر ارتباط نزدیک رئیس قوه قضاییه با مراجعان و استماع مشکلات آن‌ها باید موضوع اطلاع رسانی مشکلات مراجعان و تقویت بعد رسانه‌ای قوه قضاییه و اطلاع رسانی جهت انتقال نقطه نظرات، مشکلات و ابهامات در دستور کار قرار گیرد.

حاج‌محمودعطار خاطرنشان کرد: سویه‌های مردمی قوه قضاییه با انتشار احکام دادگاه‌ها جهت آگاهی شهروندان، کارشناسان حقوقی، قضات، وکلا و اساتید دانشکده‌های حقوقی موجب توجه بیشتر قضات دادگستری در صدور احکام و آراء خود بر اساس مستندات قانونی و رویه قضایی و منابع فقهی خواهد بود.

میزان

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در یکشنبه, 10 مرداد 1400 08:31

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش