text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی قضائی کشور

دیده بان هشتم : بازدید رئیس کل دادگستری استان اردبیل از زندان خلخال

 

اخبار مهم حقوقی قضائی

 

رئیس کل دادگستری استان اردبیل از زندان شهرستان خلخال بازدید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین کثیرلو، رئیس کل دادگستری استان اردبیل از زندان شهرستان خلخال بازدید کرد. رئیس کل دادگستری استان اردبیل ضمن حضور و بازدید از بند‌های مختلف زندان خلخال در ارتباط با مسائل و مشکلات مددجویان دستورات لازم را صادر کرد.

 

آزادی ۵۲ زندانی جرائم غیرعمد در شهرکرد
به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیرخم تعداد ۵۲ زندانی جرایم غیرعمد و محکومان مالی به همت خیران و اعضاء ستاد دیه استان از بند حبس رهایی و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیرخم به ویژگی‌های بارز حضرت علی (ع) در حکومت داری و عدالت گستری اشاره و اظهار کرد: در سیره حکومتی امام علی (ع) سه مؤلفه دین‌داری، عدالت و مردم‌داری از راهبرد‌های کانونی مدیریت ایشان به شمار می‌آید. وی افزود: حضرت علی (ع) پایه گذار حکومتی مبتنی بر دین و عدالت اجتماعی بودند که در آن مردم با امنیت و برخورداری از حقوق انسانی، از زندگانی توأم با کرامت و عزت بهره‌مند بوده و منزلت انسانی آن‌ها محترم شمرده می‌شد.
بهرامی تصریح کرد: امروز نیز نظام مقدس جمهوری اسلامی در تداوم حکومت علوی گوهر بی همتای عدالت و اخلاق را در میان مردمان گسترانیده و به یُمن سیره و منش بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و تدابیر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه به نحو چشمگیری ارتقاء بخشیده است.وی در ادامه با اشاره به موضوع آزادی سازی زندانیان، این امر را نیز یکی از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد وگفت: حفظ بنیان خانواده یکی از ارکان وجودی نظام اسلامی است و بر این اساس در طول ۴۲ سال گذشته سعی گردید تا ضمن بهره گیری از ظرفیت‌های خیران نیک اندیش میزان حضور محکومان جرائم غیر عمد و مالی در زندان به حداقل رسیده و این افراد بتوانند هرچه سریعتر به آغوش خانواده‌های خود بازگردند. وی در خصوص آزادسازی ۵۲ زندانی از زندان مرکزی شهرکرد بیان داشت: طیف این زندانیان شامل محکومان مالی، جرائم سبک و غیرعمد بودند و مجموع بدهی آن‌ها بیش از ۱۱ میلیارد ریال بود که بخشی از این مبلغ توسط شکات بخشیده و مابقی با تلاش اعضاء ستاد دیه استان و کمک خیران پرداخت شد. بهرامی در پایان ابراز امیدواری کرد زندانیان آزاد شده هرگز تجربه تلخ زندانی شدن را مجددا تجربه نکنند و از همان لحظه آزادی برای جبران خطا‌های گذشته و موفقیت و سربلندی خود و جامعه تلاش کنند.

 

صفحه رییس قوه‌قضاییه در اینستاگرام مجددا در دسترس قرار گرفت
صفحه رییس قوه‌قضاییه در اینستاگرام مجددا در دسترس قرار گرفت و شناسه‌های کاربری رییس قوه‌قضاییه در دیگر شبکه‌های اجتماعی به زودی آغاز به کار می‌کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه‌قضاییه، صفحه اینستاگرام حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای که یک روز پس از راه‎اندازی به دلایل اعلام نشده‌ای از سوی اینستاگرام از دسترس خارج شده بود با تلاش‌های فنی صورت گرفته مجددا کار خود را آغاز کرد. در ساعات اولیه آغاز به کار اینستاگرام ejeii_org@ این صفحه با استقبال بسیار گسترده کاربران روبرو شده بود که به دلایل اعلام نشده از سوی اینستاگرام غیر فعال شد.
مرکز رسانه قوه‌قضاییه با اعلام ادامه دار بودن حضور رییس قوه‌قضاییه در شبکه‌های اجتماعی از دو سویه بودن ارتباط حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی‌اژه‎ای با مخاطبان و فعالان فضای مجازی خبر داده و قصد دارد صفحات دیگر رییس قوه‌قضاییه در پلتفرم‌های مختلف را راه اندازی و به مخاطبان معرفی کند.

 

فراخوان رییس سازمان زندان‌ها برای ارسال خاطرات مردم از شهید لاجوردی
رییس سازمان زندان ها گفت: شهید لاجوردی، زندانی را مستحق و مستعد اصلاح می‌دانست.
محمدمهدی حاج محمدی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ‏همسرش می‌گفت: خواستم درخانه مرغ عشق داشته باشم؛ او به شرطی که درقفس نباشد، قبول کرد. این مرد مهربان که منافقین او را جلاد نامیدند، سال‎ها رییس سازمان زندانها بود.
شهید لاجوردی، زندانی را مستحق و مستعد اصلاح می‌دانست. در آستانه سالگرد شهادتش لطفا خاطرات خود را به سامانه مشعل 09020036001 ارسال کنید.

تاکید دادستان تهران بر لزوم بررسی علل بالابودن آمار پرونده‌های مانده و مسن
دادستان تهران بر لزوم بررسی علل بالابودن آمار پرونده‌های مانده و مسن در برخی از شعب و نواحی تاکید کرد و خواستار اتخاذ راهکار‌های لازم برای تسریع در رسیدگی‌ها شد.
علی القاصی در نشست ادواری کمیته رفع اطاله دادرسی که در دادسرای عمومی و انقلاب تهران و با حضور جمعی از معاونان ستادی و قضایی وی و تعدادی از قضات و بازپرسان شعب نواحی دادسرا برگزار شد؛ بر لزوم بررسی علل بالابودن آمار پرونده‌های مانده و مسن در برخی از شعب و نواحی تاکید کرد و خواستار اتخاذ راهکار‌های لازم برای تسریع در رسیدگی‌ها شد.
دادستان تهران با اشاره به کندی روند پاسخگویی برخی از دستگاه‌های ضابط و اجرایی به استعلامات به عنوان یکی از دلایل تأثیرگذار بر اطاله دادرسی از سرپرستان دادسرا‌ها خواست با ورود مستقیم به مدیریت پرونده‌ها و پیگیری موضوع با استفاده از اختیارات قانونی و ضمانت‌های اجرایی موجود، دستگاه‌های مذکور را به تسریع در پاسخگویی مکلف کنند.
در ابتدای این جلسه، معاون اول دادستان تهران با قرائت دستور جلسه اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در معاونت نظارت و بازرسی دادستانی تهران آمار پرونده‌های مانده و مسن در ۱۶ شعبه از نواحی دادسرای تهران بیش از ۲۰۰ فقره است و این جلسه به بررسی عملکرد و تشریح عوامل اطاله دادرسی و موانع و مشکلات موجود اختصاص دارد.
به گفته رحمانیان عدم وصول پاسخ استعلامات از دستگاه‌های ذی ربط، تخصصی بودن برخی از پرونده‎ها، ناقص بودن برخی از گزارش‌های ارسالی دستگاه‌های نظارتی، آشنا نبودن برخی از ضابطین با نحوه مستندسازی پرونده‌های قضایی، حضور متهمان در سایر حوزه‌های قضایی و تأخیر در اجرای نیابت قضایی و کمبود نیروی انسانی، تاخیر در اظهار نظر کارشناسی از سوی کارشناسان، پیچیدگی برخی از پرونده‌های مطروحه در دادسرا‌های تخصصی، عدم شناسایی و دستگیری متهمان توسط ضابطین از مهم‌ترین دلایل اطاله دادرسی و مسن شدن پرونده‌ها در دادسرا‌های تهران است که لازم است با اعمال مدیریت سرپرستان نواحی و همت جهادی همکاران برای رفع موانع تلاش لازم صورت گیرد.
در این جلسه مقرر شد کمیته فرعی رفع اطاله دادرسی بصورت فعال بر اساس برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ دادسرا وفق ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی برگزار، اوقات رسیدگی و نظارت افزایش یابد و هر یک ار نواحی برنامه ریزی بمنظور کاهش پرونده‌های مسن و موجودی ارائه و معاونت نظارت و بازرسی دادسرا نسبت به انجام بازرسی در شعبی که موجودی آن‌ها زیاد است، بازرسی لازم را بعمل آورند.

 

بازدید هیئتی از سازمان بازرسی کل کشور بر نحوه خدمات‌رسانی به مراجعان در بیمارستان میلاد
در پی دستور رییس دستگاه قضا سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی عوامل معطل ماندن مردم در ادارات، هیئتی متشکل از بازرسی امور بهداشت و درمان و بازرسی امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور از نحوه خدمات‌رسانی به مراجعان در بیمارستان میلاد تهران بازدید و نظارت کردند. ایروان مسعودی اصل بازرس کل امور بهداشت و درمان و علی یوسف‌نژاد بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیئت همراه در راستای بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و شناسایی عوامل معطل ماندن مردم در ادارات و سازمان‌ها از بیمارستان میلاد تهران بازدید کردند.
هیئت بازرسی مزبور از بخش‌های مختلف اورژانس و آی‌سی‌یو مختص بیماران مبتلا به کرونا، تجهیزات پزشکی و اورژانس صحرایی این بیمارستان که متعلق به بستری سرپایی بیماران کرونایی است بازدید و بر نحوه خدمات‌رسانی در این بخش‌های بیمارستان نظارت کردند.
پس از این بازدید در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد بیمارستان میلاد و هیئت بازرسی اهم مشکلات در خدمات‌رسانی به مراجعان بررسی شد. چندی پیش حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داد با عوامل معطل ماندن مردم در ادارات و کسانی که چوب لای چرخ می‌گذارند و یا خدماتشان با فساد همراه است، رسیدگی کند.


افزایش ۱۸ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری استان تهران
رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر لزوم توجه به اتقان آرا از افزایش ۱۸ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری استان تهران در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد. محمدجواد حشمتی در نشست ویدئوکنفرانسی که برای بررسی عملکرد ۴ ماهه دادگستری استان تهران برگزار شد، با اشاره به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه، بر اجرای دستورات رییس قوه قضاییه در شورای عالی قضایی تاکید کرد.
رییس کل دادگستری استان تهران گفت: با بسیج تمامی منابع انسانی و همکاران باید مردم را مورد تکریم قرار دهیم و با روی باز از ایشان استقبال کنیم. وی توجه به اتقان آرا را ضروری دانست و گفت: از جمله تاکیدات صورت گرفته جلوگیری از ایجاد هزینه‌های اضافه برای مردم است که در صورت توجه به اتقان آرا هم زحمت برای مردم کم می‌شود و هم از ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی مختلف کاسته می‌شود. حشمتی، گفت: لازم است پرونده‌های قضایی در بدو تشکیل به طور مناسب و بدون نقص به مراجع مربوطه ارجاع شود. وی همچنین از دادستان‌های عمومی و انقلاب در سطح استان تهران خواست تا به جمعیت کیفری در زندان‌ها و زندانیان توجه بیشتری داشته و نسبت به بازدید از زندان‌ها بیش از پیش اهتمام کنند.
حشمتی از افزایش ۱۸ درصدی پرونده‌های وارده به دادگستری استان تهران در ۴ ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و استفاده از راهکار‌های پیشگیری از وقوع جرم را برای کاهش این روند ضروری دانست.

 

افزایش ۱۳ درصدی رسیدگی به پرونده‌ها علی رغم افزایش ورودی پرونده
معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران در این نشست به آمار مقایسه‌ای پرونده‌های دادگستری درسه ماه نخست سال جاری با مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: در بازه زمانی سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش ورودی داشته‌ایم.
حسن بابایی گفت: با وجود افزایش در ورودی پرونده‌ها در سال جاری، با تلاش همکاران قضایی و اداری در شعب، پرونده‌های مختومه شده در همین بازه زمانی حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است. وی در مورد پرونده‌های مسن در برخی از شعب گفت: با وجود اینکه شاهد کاهش چشم‌گیر آن‌ها در مجتمع‌های قضایی هستیم؛ اما کماکان این دغدغه را داریم و زمینه برای تلاش بیشتر در این خصوص وجود دارد. بابایی افزود: با توجه به منویات ریاست قوه قضاییه در کاهش بازداشت‌ها و مدیریت قرار‌های تامین، ضروری است هنگامی که اولیاء دم در اجرای حکم ناتوان هستند یا تعلل می‌ورزند، از ظرفیت‌های ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی استفاده لازم صورت گیرد.

 

پرونده‌های مسن در محاکم عمومی و انقلاب تهران ۶ درصد کاهش یافته است
رییس کل محاکم تهران در ادامه این نشست با مقایسه آمار پرونده‌های مختومه شده گفت: در سه ماهه نخست سال قبل حدودا ۱۳۰ هزار پرونده مختومه کردیم که این آمار در سه ماهه نخست سال جاری به رقمی حدود ۱۵۴ هزار فقره رسیده که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. یحیی جعفری افزود: در خصوص پرونده‌های مسن (با پیش فرض بیش از یکسال) ۶ درصد کاهش داشته ایم. همچنین در موضوع زمان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی ۱۵ درصد و پرونده‌های کیفری ۴ درصد به کاهش رسیده‌ایم. جعفری اظهار کرد: در آمار آزادی مشروط به ۳۹ درصد و در قبول و اعمال تخفیف به ۲۹ درصد افزایش نسبت به سه ماهه مشابه در سال گذشته دست یافته ایم.

 

پیگیری برای چارت تشکیلات مناسب شعب و مراجع قضایی در استان تهران
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان تهران در ادامه پس از ارائه گزارشی از نقل و انتقالات صورت گرفته در کارکنان قضایی و اداری گفت: چارت برخی از شعب به صورت مناسب طراحی نشده است و همین موضوع در تکمیل پرسنل قضایی برای آنان ایجاد مشکل کرده است و اصلاح چارت تشکیلاتی را پیگیر هستیم.
محمدرضا مرادی حقگو، خاطرنشان کرد: برای چاره اندیشی جهت رفع کمبود نیروی قضایی در حال هماهنگی برای تامین نیروی انسانی از متقاضیان در سایر استان‌ها هستیم که بتوانیم تا حد امکان این دغدغه را کاهش دهیم.

 

برای کاهش هزینه‌های دادگستری و صرفه جویی به ابلاغ الکترونیک توجه شود

داراب رحمتی، معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری استان تهران نیز در این نشست گفت: جهت تاسیس ساختمان دادگستری پرند میزان ۱۰ هزار متر زمین در نظر گرفته شده که در حال انجام مراحل قانونی و مستندسازی برای آن هستیم. وی عنوان کرد: در مورد تعامل بیشتر اداره پست با دادگستری جلسات و مکاتباتی صورت گرفته که نتیجه مناسبی به همراه داشت و امیدواریم کمتر شاهد مواردی، چون اطاله در ارسال و مراسلات خصوصا در پرونده‌های قضایی باشیم.
رحمتی از همکاران استان تهران خواست تا جهت کاهش هزینه‌های دادگستری، نسبت به ابلاغ الکترونیک اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

 

صلح و سازش در 40 درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف تهران
معاون رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، گزارش آماری در بازه زمانی سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ را بیان کرد و گفت: پرونده‌های وارده شورای حل اختلاف در سه نوع شعبه صلحی، رسیدگی و زندان تقسیم و به آن‌ها پرداخته می‌شود. قربانیان گفت: در برنامه ریزی‌های صورت گرفته در شورای حل اختلاف با رویکرد دست یابی به صلح و سازش و با تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر شاهد صلح و سازش در بیش از ۴۰ درصد پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف در سطح استان تهران هستیم.

 

بازداشت مدیرعامل سابق آبفا خوزستان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تشکیل پرونده قضایی با موضوع شبکه اختلاس، رشاء و ارتشاء، تحصیل مال از طریق نامشروع در شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان خبر داد.
عباس حسینی‌پویا با اشاره به تشکیل پرونده قضایی با موضوع شبکه اختلاس، رشاء و ارتشاء، تحصیل مال از طریق نامشروع در شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان، اظهار کرد: با توجه به گزارش اداره‌کل بازرسی استان خوزستان در خصوص برخی سوء جریانات در قراردادهای خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شرکت آبفا استان خوزستان و مشکلات سیستم هدایت و کنترل آب‌های سطحی فاضلاب استان و دخیل بودن برخی کارکنان فعلی و اسبق آن اداره در جریان موضوع و تبانی با برخی پیمانکاران، پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل و در شعبه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در حال رسیدگی است. به گزارش دادگستری خوزستان، وی افزود: در جریان این پرونده، معاونت برنامه‌ریزی شرکت آبفا، مجری پروژه، پیمانکار، ذی‌حساب شرکت آبفا و همچنین مدیرعامل سابق شرکت آبفا تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با قرار تامین مناسب بازداشت شدند.

حمایت

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در یکشنبه, 10 مرداد 1400 10:44

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش